2610 میلیارد تومان تملک دارایی های سرمایه ای استان گیلان در بودجه 1401
29 فروردین 01 - 00:01 | 1005 بازدید
گیلان فردا-اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1401 به ریاست استاندار گیلان و دبیری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در سالن غدیر استانداری برگزار شد.
شراره کاوسی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1401 با ارایه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات سال 1400 و خلاصه ای از بودجه سال 1401 ، گفت: «تخصیص 12 ماهه اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی استان در سال 1400، 1807 میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم اعتبار مصوب یعنی 1831 میلیارد تومان، تقریبا تخصیص 98.6 درصدی را نشان می دهد.»
وی با بیان اینکه سال 1400 به لحاظ بودجه ای نسبت به سال های اخیر، سال بسیار خوبی بوده است، گفت: «در بخش اعتبارات هزینه ای در سال 1400 نسبت به سال 1399 به لحاظ ابلاغی 155 درصد و به لحاظ تخصیصی 161 درصد رشد را تجربه کردیم.»
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، وی با اعلام اینکه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان گیلان نسبت به سال 99 از 42 درصد به 49 درصد تخصیص رسیده است، گفت: «در سال 1400 رشد اعتبار تملک 113 و رشد تخصیص 146 درصد بوده است، همچنین سایر اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از جمله سه درصد در آمد حاصل از صادرات نفت و گاز طبیعی، 13 درصد تخصیص اعتبار در سال 99 به 22 درصد تخصیص اعتبار در سال 1400 افزایش یافته است.»
دبیر شورای برنامهریزی و توسعه گیلان با بیان اینکه از محل تبصره 14 قانون بودجه سال 1400 ، 420 میلیارد ریال به استان گیلان جهت اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام با تخصیص معادل 100 درصد ابلاغ شده است، گفت: «تخصیص اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری در سال 1400، تقریباً معادل 1000 میلیارد تومان ابلاغ شده است.»
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان وی در بخش دیگر از این جلسه در مورد اعتبارات عمرانی استان گیلان در بودجه سال 1401 نیز گفت: «تملک دارایی های سرمایه ای 2610 میلیارد تومان است که 2596 میلیارد تومان از منابع عمومی و 14 میلیارد تومان از منابع اختصاصی تامین اعتبار خواهند شد. همچنین اعتبارات هزینه ای استان گیلان نیز در بودجه سال 1401 ، رقم 10537 میلیارد ریال برآورد شده است که نشاندهنده سهم 3/8 درصدی استان از کل کشور است.»
***
استاندار و رئیس شورای برنامهریزی و توسعه گیلان نیز با تاکید بر اینکه بودجه باید بهصورت هدفمند و مطابق با برنامه، هزینه شود، گفت: «با تفویض اختیارات استانی، بهرهگیری از منابع سفر رئیسجمهوری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می کوشیم شاهد ارتقاء جایگاه استان و رشد شاخصهای توسعهای باشیم.»
دکتر اسدالله عباسی، برلزوم تغییر رویکرد در موضوعات مرتبط با بودجه برای اثربخشی بیشتر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تأکید و بیان کرد: «نباید با اظهارات غیرکارشناسی و استفاده اشتباه از مفاهیم بودجهای مانند تأمین اعتبار، جذب اعتبار، تخصیص اعتبار، تصویب اعتبار و نظایر آن انتظاراتی در جامعه ایجاد کرد.»
وی به ارایه گزارش رییس جمهوری در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: «بخشی از امور همچون کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰، استقراض ۵۳ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی و وعدهی ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت مربوط به گذشته است. البته دولت مردمی سیزدهم علاوه بر اینکه به دنبال خلق پول و استقراض از بانک مرکزی نرفت، ضمن تسویه بدهی ۵۳ هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی، ماهانه ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان از سررسید اوراق را نیز پرداخت میکند.»
وی با اشاره به وجود اوراق مشارکت جذب نشده در گیلان و ضرورت تسریع در جذب آنها برای توسعه استان، افزود: «در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم تا از محل منابع اعتباری مختلف، در چارچوب قانون مطالبات پرداخت شود.»
دکتر عباسی تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت در زمان قانونی و تصویب آن در موعد مقرر توسط مجلس را نشان از هماهنگی و همراهی قوا دانست و یادآور شد در بودجه ۱۴۰۱ براساس آمایش سرزمینی، رشد اقتصادی هشت درصدی پیشبینی شده است.
وی تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق رشد اقتصادی بدون اتکا به نفت را یادآوری کرد و گفت: «دولت سیزدهم رویکرد کاهش اتکا به نفت و تحقق درآمدهای مالیاتی بدون فشار به مؤدیان بلکه با شناسایی افراد و بنگاههای اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی را دنبال میکند.»
وی بر لزوم اهتمام جدی مدیران دستگاههای اجرایی در جهت جذب بودجههای متمرکز ملی با هماهنگی استانداری و سازمان مدیریت و برنامهریزی تأکید و تصریح کرد:«استفاده از ظرفیت نمایندگان برای جذب اعتبارات، گرهگشای بسیاری از مشکلات است.»
استاندار با بیان اینکه باید براساس توازن منطقهای، آمایش سرزمینی و شاخصهای مناطق توسعهنیافته، اقدامات اثربخشی داشته باشیم، گفت: «طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید منابع ارزی صرف امور زیربنایی، حمل و نقل ریلی، نوسازی صنایع و شرکتهای دانش بنیان شود تا اثر وضعی آن مشاهده شود.»
دکتر عباسی با بیان اینکه تلاش شد تا بخشی از باقیمانده مطالبات پیمانکاران در پایان سال ۱۴۰۰ با منابع اعتباری پرداخت شود، افزود: «با دریافت نقدی یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری سفر رئیسجمهوری به گیلان، بسیاری از طرحها و پروژههای عمرانی به حرکت درآمده است.»
وی با اشاره به اینکه گاه اعداد و ارقامی اعلام می شود اما نتایج و دستیابی به اهداف اطلاعرسانی نمیشود، گفت: «باید اطلاعات و مستندات بودجهای در اختیار نمایندگان مردم در مجلس و مدیران قرار گیرد تا مطالبهگری و نظارت مشخص شود.»
***
لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه علی دمساز دیرباز، رییس دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضمن بیان توضیحاتی در خصوص وظایف شورا، گزارشی از عملکرد سال گذشته شورا و کارگروه های ذیل شورا و کمیته برنامه ریزی شهرستان ها ارایه داد.
وی با ذکر اینکه در سال 1400 ، 13 جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با 97 مصوبه برگزار شد، افزود: «همچنین کمیته برنامه ریزی شهرستان ها متناظر با شورای برنامه ریزی و توسعه استان هستند که طی سال 1400 در 17 شهرستان 48 جلسه داشتند.»
وی ادامه داد: «در سال 1400 کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری سه جلسه با 18 مصوبه، کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست دو جلسه با 17 مصوبه (که با 16 مصوبه موافقت شد)، کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده پنج جلسه با 44 مصوبه و کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری سه جلسه با 21 مصوبه داشتند.»
همچنین پیشنهاد شد در سال 1401 سومین پنج شنبه هر ماه برای برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در نظر گرفته شود.
***
در این جلسه سیدعلی آقازاده، از نمایندگان مردم شریف رشت، احمد دنیامالی، نماینده مردم شریف بندرانزلی و رسول فرخی، نماینده مردم شریف لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه های خود در جهت پیشرفت و توسعه گیلان پرداختند. همچنین علیرضا نوروزی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز گزارشی ارایه کرد.
شهلا ابراهیم زاده اصلی