به مناسبت روز جهانی روابط عمومی چاپ

 گیلان فردا، سارا فرزانه- با گسترش جوامع و پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها، نیاز به برقراری ارتباطات هدفمند و مؤثر با ذینفعان مختلف احساس شد.  سازمان‌ها برای حفظ و ارتقای شهرت و اعتبار خود و همچنین مدیریت بحران‌ها، نیاز به روابط عمومی داشتند و روابط عمومی به عنوان یک پل ارتباطی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیازها و انتظارات مخاطبان خود را بهتر درک کنند و در مقابل، مخاطبان نیز با فعالیت‌ها و اهداف سازمان آشنا شوند.  روابط عمومی می‌تواند با ایجاد اعتماد و شفافیت، مشارکت عمومی در فعالیت‌های سازمان را افزایش دهد.

اما در دنیای امروز، ماهیت کار روابط عمومی به طور چشمگیری در حال تغییر است. این تغییرات به دلیل افزایش ابزارهای ارتباطی دیجیتال، رشد رسانه های اجتماعی و تغییر در نحوه تعامل مخاطبان با سازمان ها رخ داده است.

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان هفتمین نشست دانش افزایی کارکنان با حضور محمد رضا رستمی، رئیس سازمان، معاونین، مدیران، روسای گروه، کارشناسان و کارکنان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

سخنران این نشست رقیه ابراهیم زاده اصلی، کارشناس واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ضمن ارایه تاریخچه کوتاهی از چگونگی شکل گیری روابط عمومی در دیگر کشورها، به تاریخچه شکل گیری روابط عمومی در ایران اشاره کرد و گفت: از دهه ۱۳۳۰ اولین روابط عمومی در شرکت نفت و توسط زنده یاد دکتر حمید نطقی که به پدر روابط عمومی ایران مشهور است پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۵ یک مرکز آموزش عالی برای تدریس رشته روابط عمومی تاسیس شد. پس از آن «رشته روابط عمومی» در سال ۱۳۶۸ با تلاش های دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر حمید نطقی و سایر اساتید این رشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، افتتاح شد و تا امروز به صورت تخصصی به تربیت دانشجویان این رشته مشغول است.

وی با بیان اینکه رشد جوامع صنعتی و پیچیدگی های آن، افزایش جمعیت، شهرنشینی و گسترش صنایع، نیاز به مدیریت شهرت و برند، رشد رسانه ها، افزایش تحولات اجتماعی- سیاسی و افزایش اهمیت به افکار عمومی از جمله دلایل شکل گیری «روابط عمومی» بوده است، گفت: روابط عمومی ها با تعامل، کارآمدی و اثربخشی، قادر هستند علاوه بر ویترین سازمان، قلب تپنده سازمان نیز باشند.

وی با تاکید براینکه در دنیای امروز، ماهیت کار روابط عمومی به طور چشمگیری در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: این تغییرات به دلیل افزایش ابزارهای ارتباطی دیجیتال، رشد رسانه های اجتماعی و تغییر در نحوه تعامل مخاطبان با سازمان ها رخ داده است.

ابراهیم زاده با بیان اینکه فعالیت روابط عمومى، اصالتا مًبتنى بر دو اصل اطلاع رسانى و متقاعد سازى است، تصریح کرد: تبلیغات مستقیما بًه دنبال ترویج و فروش محصول یا خدمات است، در حالی که روابط عمومی بیشتر بر ساختن روابط و حسن نیت در بلندمدت تمرکز دارد.

وی در صحبت های خود ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون نقش و وظایف روابط عمومی، در خصوص ویژگی های روابط عمومی مدرن، گفت: یکی از ویژگی های برجسته روابط عمومی های مدرن در عصر دیجیتال، تبدیل انتشار یک طرفه به تعامل دوطرفه است. وی در همین رابطه استفاده از فناوری های نوین و تحلیل داده، مشارکت مستمر در فعالیت های سازمان، تقویت ارتباطات درون وبرون سازمانی،کاهش هزینه ها و افزایش مخاطبان، پایش و ارزیابی وایجاد مزیت رقابتی، افزایش وفاداری مخاطبان( مشتریان)، شفافیت، صداقت و مسئولیت اجتماعی را از دیگر نقش های مهم روابط عمومی ها در عصر کنونی خواند.

چالش های این حوزه، توانمند سازی روابط عمومی ها، لزوم توجه جدی به مقوله روابط عمومی بحران و ... از دیگر سرفصل هایی بود که وی توضیح داد.

وی با طرح این سوال که آیا تاکنون یک بحران سازمانی را دیده اید که تنها با یک تصمیم نادرست، به بحران رسانه ای و بی اعتمادی گسترده تبدیل شده باشد؟، به لزوم توجه جدی به تقویت روابط عمومی بحران پرداخت و تاکید کرد: روابط عمومی به سازمان می کند تا در زمان وقوع بحران، با کمک استراتژ ی های ارتباطی، با پیامدهای کمتری روبه رو شوند.

این کارشناس روابط عمومی با تاکید براینکه روابط عمومی فقط برای یک واحد اداری نیست بلکه یک فرهنگ سازمانی مترقی است و همه کارکنان، مدیران و روسا در آن نقش ایفا می کنند، به مفاد ۹ گانه منشور تحول در روابط عمومی ایران «نقشه راهی نو، برای اعتلای نظام ارتباطات یکپارچه کشور» که توسط اساتید و متخصصان روابط عمومی ایران منتشر شده است نیز اشاره کرد.

***

گفتنی است، 25 تیر ماه مصادف با 16 ژوئیه، روز جهانی روابط عمومی است. این روز، روز تولد آی وی لی، پدر روابط عمومی دنیا است که در سال 1906 اولین روابط عمومی را در یکی از شرکت های راه آهن آمریکا پایه گذاری کرد.

 

InShot_20250719_082021385_1

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code
تبلیغات و اطلاع رسانی

InShot_20250614_171818249

مشاور و نماینده بیمه عمر و زندگی سامان

InShot_20250515_185755132