لزوم توجه به گردشگری دریایی در اقتصاد گیلان چاپ

گیلان فردا- بر اساس اطلاعات موجود استان گیلان در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی خود سه مجتمع بندری(انزلی، کاسپین و آستارا)، بندر گردشگری درحال احداث (چمخاله)، یک اسکله شیلاتی- تفریحی در شهر انزلی و یک اسکله مارینا در منطقه آزاد انزلی دارد که فرصت بی‌نظیر را برای ایجاد تحول در اقتصاد دریامحور و رونق صنعت گردشگری این استان فراهم می‌کند اما اینکه بتوانیم و یا اینکه چقدر از این فرصت مغتنم بهره بگیریم خود به مباحث مختلف بستگی دارد، با این حال اقداماتی آغاز شده است.

سفر 10 میلیون گردشگر به گیلان در نوروز ۱۴۰۴

با توجه به آمارهایی که در خبرها اعلام شد؛ نوروز ۱۴۰۴ حدود ۱۰ میلیون گردشگر به گیلان سفر کردند و در کنار بهره‌مندی از طبیعت و مناظر زیبا ۱۸۸ هزار نفرشان با تجربه شیرین گردش در دریای خزر به خانه برگشتند.

به گزارش ایرنا، تلاش برای رونق صنایع دریا پایه در استان گیلان با ابلاغ سیاست های کلی دریا محور طی یکی دو سال اخیر وارد مدار تازه ای شده و اکنون مسئولان گیلان هم معتقدند در حوزه اقتصاد آبی زمان آن فرا رسیده تا گیلانیان روبه دریا زندگی کنند.

لزوم ارایه تعریفی درست برای توسعه دریا محور

مردمان این خطه برای زندگی کردن روبه دریا و اینکه پای گیلانیان و گردشگران به دریا باز شود، نخست نیازمند تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب هستند؛ نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در سفری که پارسال به گیلان داشت خواستار تعریفی درست و واقعی برای توسعه دریا محور شد و نقش دولت را در توسعه اقتصاد دریا محور سیاست‌گذاری و نقش مردم را توسعه آفرینی عنوان کرد.

گیلان ظرفیت‌ توسعه گردشگری دریایی را دارد

اشتغال چهار هزار نفر در پره‌های صیادی و هزاران صیاد آزاد در استانی با بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نشان می دهد مردم این خطه با دریا بیگانه نیستند اما تاکنون برای استفاده از ظرفیت گردشگری آن به علت مواج بودن دریای خزر برنامه‌ریزی جدی نداشته اند.

هادی حق شناس، استاندار گیلان معتقد است باید مشاغل دریایی را پذیرفت و تقویت کرد چراکه این استان دارای ظرفیت‌های توسعه گردشگری دریایی است.

زندگی رو به دریا

استاندار اخیرا در جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان به غنای گیلان در حوزه اقتصاد آبی اشاره کرد و افزود: زمان آن فرارسیده تا گیلانیان روبه دریا زندگی کنند؛ بر همین اساس اگر اسکله‌های بین بنادر فعال شود این موضوع به طور قطع منجر به تقویت گردشگری دریایی خواهد شد.

وی همچنین به ظرفیت‌های بسیار استان در حوزه اقتصاد دریامحور نیز اشاره کرده و معتقد است این خطه با قابلیت های فراوان می‌تواند مهد اقتصاد دریا پایه باشد.

باز شدن پای گیلانیان و گردشگران به دریا

وی اواخر سال قبل با تاکید بر اینکه باید کشتی‌های مسافربری و گردشگری دریایی در خزر و سواحل گیلان راه اندازی شود، گفته بود: در این راستا پس از پیگیری های لازم زمینه انتقال چند لنج از جنوب کشور فراهم شده است تا پای مردم گیلانیان و گردشگران به دریا باز شود.

نداشتن هیچ برنامه‌ای برای توسعه دریامحور

سیاست گذاری و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی در استان گیلان در دو بخش خصوصی و دولتی با ایجاد اسکله مارینا در منطقه آزاد انزلی و تکمیل فاز نخست بندرگردشگری چمخاله و اسکله گردشگری مجتمع بندری انزلی دنبال شد اما اینکه چرا این سیاست گذاری منجر به توسعه گردشگری دریایی نشده است؟ را باید در کلام نماینده رئیس جمهور دنبال کرد که گفت:«تا امروز هیچ برنامه‌ای برای توسعه دریامحور نداشته‌ایم.»

داشتن نسخه مجزا برای توسعه هر شهر

علی عبدالعلی‌زاده گفت که برای دستیابی به توسعه باید نخست آن را فهمید و بعد توسعه آفرینی کرد ضمن آنکه نمی توان یک نسخه واحد برای توسعه پیچید و هر شهر و روستا نسخه ای مجزا دارد به طور مثال در گیلان نسخه توسعه آستارا با رشت و بندرانزلی متفاوت است.

وی اظهار کرد: گیلان باید بتواند بدون اتکاء به اعتبارات دولتی و با پشتوانه جلب نظر و اعتماد مردم به توسعه دست یابد. باید درست سیاست‌گذاری کرده و به خاطر فهم آنچه که می خواهیم انجام دهیم با مردم به تفاهم برسیم تا آنان مشارکت کرده و توسعه آفرین باشند.

گردشگری دریایی مایه آرامش

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است؛ طبیعت خزر برای شنا مناسب نیست و اکثر مردم ایران شنا در دریای خزر را نمی دانند اما گردشگری دریایی مایه آرامش است و چون تاکنون چنین خدماتی به مردم در حوزه دریایی ارائه نکرده ایم نمی توانیم بگوییم استقبال نمی کنند.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تاکید کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان لنج‌ها و کشتی‌های گردشگری در دریای خزر راه اندازی شود تا پای مردم ایران به دریا برسد و در این میان منطقه آزاد انزلی با راه اندازی گردشگری دریایی در این زمینه پیش قدم شود و طی برنامه‌ریزی تورهای یک روزه مردم را با دریا آشنا کند.

وی ادامه داد: می توان با حمل بار و مسافر مردم را از بنادر شمالی ایران به باکو و قزاقستان منتقل کرد و به این ترتیب ظرفیت اشتغال را افزایش داد.

افزایش ۴۶ درصدی تعداد گردشگران دریایی

اکنون در سال ۱۴۰۴ با وجود آنکه هوای گیلان در نخستین روزهای نوروز ۱۴۰۴ بارانی و سرد بود اما با این وجود تعداد گردشگران دریایی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با استناد به ثبت دقیق داده‌های آماری در سامانه‌های جامع نظارتی این اداره کل گفت: از آغاز طرح تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ بیش از ۳۷ هزار تردد قایق تفریحی و ۱۸۸ هزار گردشگر دریایی در این سامانه ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۳ درصد و ۴۶ درصد رشد داشته است.

ضرورت بهبود شرایط ایمنی زیرساخت‌ها

حسین یونسی ادامه داد: آمار بیانگر افزایش تمایل شهروندان و مسافران نوروزی به استفاده از خدمات گردشگری دریایی و ضرورت بهبود کمی و شرایط ایمنی زیرساخت‌ها و خدمات ارائه شده در این حوزه است.

وی گفت: همکاری اثربخش میان ارگان های همکار در اجرای طرح مذکور می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقاء کیفیت و نیز تنوع خدمات گردشگری دریایی، ساماندهی بهتر مراکز فعال و تقویت نظارت‌های تخصصی ایفا کند.

راه اندازی اسکله گردشگری

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت که این اداره کل راه اندازی گردشگری دریایی را در دو فاز دنبال می کند. نخست اسکله شناور موقت دریایی و دوم بهره برداری از بندر گردشگری چمخاله.

یونسی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برای توسعه اقتصاد دریامحور اسکله‌ای موقت با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع بندری ایجاد شده است و برای ایجاد اسکله مارینا نیز طرح مطالعاتی آن در دست انجام است و با انتخاب پیمانکار پنج اسکله شناور فلزی (باتوجه به کاهش تراز آب دریای خزر اسکله ثابت ایجاد نمی شود) در این حوضچه احداث خواهد شد.

پرداخت تسهیلات به سرمایه گذران

وی یکی از چالش های اصلی در توسعه گردشگری دریایی حوزه خزر عدم تمایل سرمایه گذاران را در خرید شناور مناسب برای دریای مواج خزر اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاران تمایلی برای خرید شناور مناسب گردشگری دریایی در سواحل گیلان از خود نشان نمی دهند درحالی که سازمان بنادر و دریانوردی حمایت لازم را با پرداخت تسهیلات به سرمایه گذران علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه خواهد داشت.

یونسی با بیان اینکه پیگیر ورود شناورهای مناسب مسافری برای سواحل استان هستیم، گفت: شناورهای داخل بندرانزلی دریارو نبوده و تفریحی است؛ این شناورها ایمنی لازم را ندارند در این راستا با اطلاع رسانی بدنبال ترغیب بخش خصوصی برای خرید شناور اصولی هستیم که از جنوب نیز می توان تهیه و از طریق خشکی به استان وارد کرد.

اتوبوس های دریایی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: با خرید شناورهای کاتاماران(اتوبوس های دریایی که طی یکساعت ۳۰ نات حرکت می کنند) و استقرار آن ها در اسکله های مسافری استان می توان مسیر ۱۰ مایلی بندرانزلی تا منطقه آزاد را در ۲۰ دقیقه طی کرد.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به مسئولیت خود برای ایجاد زیرساخت لازم در گردشگری دریایی عمل کرده و با نصب اسکله شناور فلزی، اسکله موجود را برای پهلوگیری شناورهای مسافری مانند کاتاماران و غیره مناسب خواهیم کرد.

چهار هزار میلیارد ریال برای بندر گردشگری چمخاله

نخستین بندر گردشگری شمال کشور در گیلان؛ بندر زیبای چمخاله است. این بندرگردشگری در دو فاز تعریف شده که فازنخست آن شامل جاده دسترسی به طول ۸۵ متر، پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر و دو بازوی موج شکن(که یک حوضچه آرامش را تشکیل می دهد) توسط بخش دولتی به اتمام رسیده است. اعتبار هزینه شده دولتی برای این بندرگردشگری حدود چهار هزار میلیارد ریال است.

فاز دوم این پروژه شامل؛ احداث اسکله‌ها برای قایق ها و شناورهای تفریحی و نیز ایجاد مجتمع های اقامتی، هتل، رستوران، فود کورت(خوراک‌سرا)، فضای سبز، پارک، استخر و مکان های ورزش های آبی است که باید توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود.

بدنبال حذف برخی از موارد زائد

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گفت: با تکمیل فاز نخست اکنون آسفالت جاده دسترسی و اسکله فلزی در دست انجام است و نصب پروژکتور و برق رسانی به اسکله انجام شده است.

وی افزود: بدنبال امضای قرارداد کوتاه مدت با شرکت خصوصی که در نزدیکی این بندر قرار دارد، هستیم تا با تحویل اسکله و حوضچه به این شرکت مردم به جای استفاده از مکان‌های ناامن از بندری استاندارد و برخوردار از زیرساخت های اصولی استفاده کنند.

یونسی از نشست با نماینده مردم لنگرود در شورای اسلامی خبر داد و افزود: بدنبال حذف برخی از موارد زائد هستیم و در گام نخست آسفالت و جاده دسترسی و اسکله بندر گردشگری را راه اندازی کرده و سرمایه گذار در گام بعدی با قرارداد bot هتلی در ساحل این بندر ایجاد کند که پس از ۴۰ سال به سازمان واگذار خواهد شد تا به پیمانکار بعدی اجاره داده شود.

(منبع: ایرنا)

(عکس ها: گیلان فردا)

۲۰۲۴۰۶۲۸_۱۱۴۲۵۵۲۰۲۴۰۵۲۴_۱۶۰۴۲۶

 

 ۲۰۲۴۰۵۲۴_۱۶۰۵۴۸

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code
تبلیغات و اطلاع رسانی

InShot_20250614_171818249

مشاور و نماینده بیمه عمر و زندگی سامان

InShot_20250515_185755132