ضرورت استفاده بهینه از انرژی برق برای انتقال پیام
20 مهر 94 - 00:07  | 4814 بازدید

 

ماهنامه گیلان فردا-صحبت از پست است و خط،با شنیدن این کلمات ناخودآگاه یاد شعر دو کاج می افتم .در بخشی از این شعر آمده است «مرکز ارتباط دید آن روز انتقال پیام ممکن نیست و...»

شاید بد نباشد گاهی هم به بسیاری از امکانات و خدمات که دیگر جزو بدیهیات در زندگی امروز محسوب می شوند بیندیشیم.امکاناتی که بدون آنها زندگی این عصر بی معنا خواهد شد.مثلا وقتی دقایق یا ساعاتی برق قطع می شود تمام کارها به هم می ریزد و این واقعیت انکار ناپذیر زندگی امروز است. اما افزایش مصرف برق ضریب اطمینان و پایداری شبکه و تاسیسات و تجهیزات صنعت برق را کاهش می دهد، لذا صرفه جویی و  استفاده بهینه از انرژی برق و لوازم برقی، اساسی و ضروری است تا انتقال پیام ممکن باشد.البته به دلیل فرسوده شدن بعضی از شبکه ها علاوه بر ترمیم و بهسازی،پست ها و شبکه های جدید نیز وارد مدار می شوند.به عنوان مثال در هفته دولت امسال شاهد در مدار قرار گرفتن پست جدید در رشت بوده ایم ولی با این همه لازم است نحوه صحیح مصرف، پیوسته مد نظرمان باشد.    

 

احداث پست 63/230 کیلوولت GIS شهید عضدی رشت به ارزش 700 میلیارد ریال

پست 63/230 کیلو ولت شهید عضدی رشت واقع در منطقه پیرکلاچای شهر رشت اولین پست از نوع GIS در سطح ولتاژ 230 کیلو ولت در استان گیلان است که دارای دو دستگاه ترانسفورماتور قدرت با ظرفیت 160 مگاولت آمپر (جمعاً 320مگاولت آمپر با قابلیت توسعه به 3 دستگاه و 480 مگاولت آمپر) و همچنین دو فیدر خط 230 کیلو ولت از نوع GIL (قابل توسعه به 4 فیدر خط) و دو فیدر ترانسفورماتور 230 کیلوولت (قابل توسعه به3 فیدر) و 2 فیدر 63 کیلوولت ترانسفورماتور (قابل توسعه به 3 فیدر) و 10 فیدر خط 63 کیلو ولت خروجی (قابل توسعه به 14 فیدر خروجی خط) بوده و نوع شینه بندی 230 کیلو ولت پست شین دوبل با یک کلید کوپلاژ و آرایش شینه بندی در سمت 63 کیلو ولت به صورت شین ساده تقسیم شده با کلید است.

در ساخت این پست از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و با عنایت به ارزش زیاد زمین های حاصل خیز کشاورزی و تراکم و پراکندگی زیاد جمعیت در سطح استان گیلان و علی الخصوص شهر رشت و حومه، به کارگیری تکنولوژی یاد شده از نظر کاهش آسیب های زیست محیطی نیز دارای اهمیت زیادی است.

 

پروژه  خط کابلی دو مداره 63 کیلوولت عضدی رشت به رشت 1  به ارزش 45 میلیارد ریال

پروژه خط کابلی دو مداره 63 کیلوولت عضدی رشت به رشت 1 که عملیات اجرایی آن از سال 1388 شروع شده است باپیشرفت فیزیکی 99 درصد در سال جاری  برقدار و به بهره­برداری رسیده است.

از مشخصات فنی این خط می توان به 2/2 کیلومتر خط کابلی دو مداره با هادی 500*1 میلیمتر مربع آلومینیومی و سطح ولتاژ 63 کیلوولت به همراه یک رشته کابل فیبر نوری و دو رشته کابل کنترل اشاره کرد.

   این پروژه با هدف تامین برق مطمئن مشترکین توزیع شهرستان رشت با توجه به در مرکز بار قرار گرفتن پست عضدی قدیم و نیز افزایش قابلیت اطمینان شبکه فوق توزیع احداث شده است. پیمانکاران این پروژه شرکت های سیم و کابل ابهر ، پتروآرام ، پیمان برق پویا و مشاور آن نیز شرکت قدس نیرو است.

 

توسعه پست 20/63 کیلوولت رشت یک به ارزش 100 میلیارد ریال

پست رشت یک واقع در اول جاده سنگر در اوایل دهه چهل شمسی به صورت 20/63/132 کیلو ولت احداث شده و بدلیل استهلاک تجهیزات آن نیاز به باز سازی داشته که بعد از مطالعات میدانی و باتوجه به فضای محدود موجود، بازسازی آن به شکل یک پست KV 20/63 و به صورت فیدر ترانس در دستور کار قرار گرفت در این روش پست فاقد کلید KV 63 بوده و کنترل آن توسط رله دیفرانسیل طولی و از طرف پست مقابل صورت می گیرد. تجهیزات این پست بصورت دو ترانس با ظرفیت 40 مگاولت آمپر ساخت کارخانه ایران ترانسفو و 20 کلید خروجی KV  20  ساخت کارخانه پارس تابلو بوده و تجهیزات حفاظتی آن از شرکت زیمنس است، که احداث آن  پس از طی فرآیند مناقصه در سال 88  به شرکت فولمن واگذار و شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو بر عملیات احداث پست نظارت نموده است. پست اشاره شده پس از انجام مراحل تست و راه اندازی در خرداد ماه سال جاری به بهره برداری رسیده است.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code