آب آشامیدنی یا آب معدنی، مسله این است؟!!!
1 مهر 00 - 00:07  | 802 بازدید

 

گیلان فردا- سال ها قبل وقتی این فکر به ذهنمان می رسیدکه برای خرید آب باید پول پرداخت شود یا هر دوست و آشنایی که از فرنگ می آمد در میان خاطراتش به خرید بطری آب از یک مارکت اشاره می کرد، در ذهن مان کمی خنده دار بنظر می رسید.

اما اکنون پس از گذشت حدود سه دهه یکی از صنایع پر جنب و جوش کشور با حضور برند های مختلف آب در ابعاد و اشکال و سایز های مختلف با جذابیت های زیاد در بسته بندی و رنگ بندی های مختلف را تجربه می کنیم که محصول نهایی این صنعت را تبدیل به یکی از حساس ترین و استراتژیک ترین صنایع موجود در بازار کرده و بی شک یکی از خاص ترین صنایع در رسته بسته بندی است.

اما بحث اساسی و جذاب این روزها در کنار تفکیک کارخانه جات تولیدی آب معدنی و آب آشامیدنی قیمت سرسام آور آن است!

با توجه به قیمت مواد مصرفی برای تولید این محصول اعم از پریفورم، درب، لیبل، شیرینگ و هزینه های کارگری این کالای همیشه در دسترس و ارزان و قابل استفاده برای تمامی افراد جامعه فارغ از هر سطح در آمدی را تبدیل به یک کالای لوکس و گرانقیمت کرده که خرید آن فی الحال بیشتر برای خانواده هایی با سطح در آمد متوسط به سمت بالای جامعه صورت می پذیرد.

ولی آن چیزی که پس از سه برابر شدن قیمت آب ها از اسفند98 تا اسفند99 بیشتر مشهود است، افزایش قیمت مواد اولیه است که تامین آن توسط تولید کنندگان آب های معدنی و آشامیدنی را به چالش بزرگی تبدیل کرده است. چرا که نه تنها این افزایش قیمت سود بیشتری برایشان ارمغان نیاورده بلکه تاثیر مستقیمی بر فروش شرکت ها گذاشته و آن ها با مشکلات زیادی برای بازگشت سرمایه مواجه شده اند.

البته این هزینه های ثابت تولید برای همه شرکت های آب معدنی و آب آشامیدنی یکسان است. اما سوال اصلی این است که آیا اقبال مردم برای خرید آب های معدنی ((Mineral water  بیشتر است یا آب های آشامیدنی)

واین انتخاب مهم بر اساس چه نشانه هایی صورت می پذیرد؟

آب های معدنی عمدتا"از منابع آب، مانند چشمه ها و نقاط حفاری شده از سفره های آب زیر زمینی مستقیما"و بدون هیچ تغییر و تحولی بسته بندی می شوند و با توجه به شرایط جوی در فصول مختلف سال دارای درصد املاح متفاوت هستند. اما آب های آشامیدنی پس از استحصال از منابع آب مانند چاه های نیمه عمیق و آب های زیر زمینی و قنات، فرآوری شده، املاح و مواد موجود در آن کنترل و املاح زاید آن گرفته شده و پس از طی چند مرحله عاری از هرگونه باکتری و میکروب می شوند.

بی شک اکثر قریب به اتفاق برند های تجاری معروف جزو گروه آب های آشامیدنی هستند. از آنجایی که مصرف دایم آب های معدنی توصیه نمی شود،  بیشتر مردم گرایش به آب های آشامیدنی دارند که با اعمال روش های تصفیه آب، نظیر استفاده از اوزن و گذراندن آب از مقابل اشعه ماورا بنفش تحت شرایط خاص در بطری های پاکیزه و نفوذ ناپذیر و مناسب بسته بندی می شوند. هر چند بدیهی است که آب های معدنی و آشامیدنی هر دو جزو خانواده آب های سالم هستند.  اما جذابیت هایی در رنگ بندی و اشکال مختلف و نوع بسته بندی تبلیغات محیطی حتی ترفند های بیشتر در فروش، اعم از پیشنهادات و اشانتیون های ملموس تر و کم و بیش توصیه های پزشکی سمت و سوی خرید مردم را به سمت آب های آشامیدنی برده است.

امید است با تثبیت قیمت های مواد اولیه، تولید کنندگان آب های سالم اعم از معدنی و آشامیدنی بتوانند با مدیریت صحیح هزینه ها و قیمت گذاری مناسب و مصوب یارای عرضه فروان با قیمت متعارف را داشته باشند، تا همه اقشار جامعه بتوانند از این آب ها استفاده نمایند. چرا که بی شک مردمان سرزمینمان سزاوار  توجه و احترام هستند.

 

***

 

آب آشامیدنی گیلان از ۶۴۸ حلقه چاه و ۵۵۹ دهنه چشمه تامین می شود

 

گیلان فردا- ۶۴۸ حلقه چاه و ۵۵۹ دهنه چشمه، تامین کننده آب شرب ۵۲ شهر و یک هزار و ۷۱۲ روستای تحت پوشش این شرکت در استان است.

 

مهندس سید محسن حسینی غروب پیش تر به خبرگزاری ایرنا گفته بود که در پی یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی به منظور تامین آب شرب پایدار و مطلوب مشترکان گیلانی، ۳۹ حلقه چاه و ۱۳ دهنه چشمه بهسازی شد. 

وی اضافه کرد:از ابتدای یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی ؛  سه حلقه چاه جدید در خمام، خشکبیجار و رشت و ۵ حلقه چاه کمکی در بندرانزلی، فومن، شفت و سیاهکل وارد مدار بهره برداری شد. 

وی به احیاء و راه اندازی مجدد ۱۲ حلقه چاه در شهرهای رشت، لاهیجان، شفت، رودسر، صومعه سرا و فومن، نیز اشاره و تصریح کرد: طی این مدت ؛ ۴ باب مخزن ذخیره و تعدیل فشار آب شرب روستایی در شهرستان های سیاهکل و رودسر و عملیات ویدئومتری ۲۱ حلقه چاه نیز به منظور افزایش آبدهی چاه ها انجام شد.

حسینی همچنین با اشاره به بهبود کیفیت آب  ۲۰۰ روستای استان از ابتدای امسال و همزمان با یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی استان افزود: در سال جاری به منظور تقویت کمیت و کیفیت آب شرب این روستاها ۳۸۹ لیتر بر ثانیه، آب شرب تولیدی از تاسیسات شهری برای بهره مندی ۱۵۳ هزار و ۹۰۰  نفر جمعیت ساکن روستاها انتقال داده شد. 

وی بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان را یکی از مهم ترین طرح های شرکت آب و فاضلاب جهت تقویت آب آشامیدنی روستاهای استان  خواند و گفت: تاکنون یکصد لیتر بر ثانیه از دبی تولیدی مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روستاها اختصاص یافته است. 

به گفته وی بیش از ۹۹  درصد جمعیت شهری و ۷۷.۳۲ درصد جمعیت روستایی استان گیلان از خدمات آب شرب بهداشتی بهره مند می باشند.

 

به گزارش ایرنا، با یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و برنامه ریزی برای استفاده از تاسیسات آبرسانی مشترک در راستای بهبود خدمات به روستاییان همزمان با راه اندازی فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان، مقرر شده است در وهله اول روستاهای واقع در مسیر خطوط انتقال از آب تصفیه خانه به جای آب چاه،که بعضا به واسطه آهن و منگنز بالا دارای کیفیت پایین تری بودند، بهره مند شوند.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code