روز علوم اجتماعی چاپ
به پاس خدمات دکتر صدیقی، پدر جامعه شناسی ایران
13 دی 00 - 00:10  | 724 بازدید

 

گیلان فردا- دوازدهم آذرماه سال جاری، از سوی انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن انسان‌شناسی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و انجمن جمعیت‌شناسی ایران با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و انجمن های دانشجویی آن دانشکده، نخستین مراسم «روز علوم اجتماعی» در آن دانشکده برگزار شد.

 

12 آذرماه مصادف با سالروز تولد استاد غلامحسین صدیقی است که پیشگام در معرفی و توسعه جامعه شناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی بوده اند و طرح لزوم همکاری علمی بین رشته‌های گوناگون علوم اجتماعی از ابتکارات شخص ایشان است.

دکتر غلامحسین صدیقی، بنیانگذار و پدر رشته جامعه شناسی در ایران است. وی در آذرماه ۱۲۸۴ در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. پدر او حسین صدیقی ملقب به اعتضاد دفتر از اهالی ناحیه‌ نور مازندران بود. وی تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در مدارس جدید آن زمان، اقدسیه، آلیانس فرانسه و دارالفنون، به پایان رسانید و در شهریور ماه 1308 درجمع محصّلین دوره دوّم، که وزارت معارف برای اکمال تحصیل به اروپا فرستاد، به فرانسه رفت .

دوره‌های دانش‌سرای مقدماتی، دانش‌سرای عالی، لیسانس و دکترا را در دانشگاه پاریس به پایان برد و در اسفند 1316 از رساله دکترای خویش با عنوان «جنبش‌های دینی در قرون دوم و سوم هجری» دفاع کرد و بی درنگ به ایران بازگشت. وی در اوایل سال 1317 جامعه شناسی را درایران بنیان نهاد و واژه جامعه شناسی را برای این رشته برگزید. وی تدریس جامعه شناسی را با یک درس در سال 1319 در دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی آغاز کرد و آن را در اوایل دهه 1350 به درخت تنومند دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران، باگروه های آموزشی و بخش های پژوهشی متعدّد، گسترش داد.

وی روز دوشنبه نهم اردیبهشت 1370 در تهران در گذشت. عشق ایران آنچنان در جان او ریشه داشت که در آخرین لحظات و در زیر چادر اکسیژن فریاد برآورد: پاینده باد ایران! .... و سپس جان به جان آفرین داد.(روحشان شاد و یادشان گرامی...)

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code