تالاب انزلی یک جاذبه طبیعی و گردشگری بی نظیر و فوق العاده چاپ
پرندگان مهاجر به آشیانه باز می گردند
15 آذر 01 - 00:09  | 233 بازدید

 گیلان فردا، شهلا ابراهیم زاده اصلی- خود را در قایق موتوری تصور کنید که در پیچ و تاب آب از میان نیزارهای زیبا و سبز تالاب بندرانزلی مشغول تماشای منظره ای بدیع و بی نظیر هستید. قایقران سرعت موتور را زیاد می کند و شما از میان نیزارها و انبوهی از گل های زیبای نیلوفر آبی می گذرید. هُل می شوید که این لحظات زیبا را با گرفتن عکسی در گوشی ثبت کنید و یا با چشم دل، تمام وجودتان را به آسمان آبی و آبی تالاب واگذارید.

تالاب انزلی به عنوان یک جاذبه طبیعی و گردشگری، بی نظیر و فوق العاده است.

از تالاب بندرانزلی قبلا چیزهای زیادی شنیده بودید اما این بار خود مشغول سیر و سیاحت در این فضای بکر و بی نظیر طبیعی هستید. آنچنان محو تماشای برگ های پهن نیلوفر آبی و لاله های دریایی می شوید که باد کلاهتان را می برد...

سکوت مسحور کننده تالاب در کنار صدای طبیعت، موقعیت بی بدیلی را برایتان خلق می کند و شما را وا می دارد با تمام سلول هایتان این زیبایی دلفریب را به نظاره بنشینید. اگر اواخر خرداد و اوایل مرداد مسافر تالاب انزلی باشید این شانس را دارید که علاوه بر صدای آب، صدای جهیدن قورباغه، صدای به هم خوردن برگ درختانی که در آب ریشه دوانده اند، صدای بهم خوردن نیزارها و تلالوی انوار خورشید بر آسمان زیبا و انعکاس آن در آبی تالاب، صدای جیک جیک جوجه های تازه از تخم درآمده پرستوهای دریایی را نیز بشنوید که واقعا سمفونی فوق العاده دلپذیری از ملودی زندگی است.

پرستوهای دریایی روی گیاهی به نام سکوله ‌خیز تخم‌گذاری می‌کنند و جوجه‌ها در این منطقه متولد می‌شود. سکوله گیاه شناوری است که با دارا بودن ریشه‌های افشان در گِل و لای فرو می‌رود و برگ های آن بستر مناسبی برای تخم گذاری پرستوهای دریایی فراهم می‌کند. در واقع یکی از خصوصیات منحصر به فرد این پرندگان، تخمگذاری اجتماعی آن ها است که با هیاهوی شورانگیزی هر سال در نقاط مختلف تالاب های استان انجام می شود.

این منظره بکر و دلنواز آنچنان حال شما را خوب می کند که می خواهید لحظات این گردش بی نظیر، جاودانه شوند.

تالاب انزلی یکی از مقاصد پرندگان مهاجر سیبری نیز هست که هر سال با آغاز فصل سرد، آغوش گرم خود را برای میزبانی می گشاید.

بنابراین شما در پاییز و زمستان نیز به هنگام گردش در تالاب زیبای انزلی تنها نیستید، چون پرندگان مهاجر زیادی از جمله خوتکای پر سفید، چنگر، غاز، قو و همچنین درناها و پلیکان ها و ... برای زمستان گذرانی تالاب انزلی را انتخاب می کنند و حضور در تالاب در این فصول نیز فرصتی بی نظیر برای طبیعت دوستان و پرنده نگاران است. کسی چه می داند شاید «امید»1 هم پس از گذشت از فرسنگ ها راه دور و از سیبری، در سفر به ایران برای زمستان گذرانی، مهمان تالاب انزلی هم بشود.

تالاب بین المللی انزلی گیلان، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین واقع شده است که با وجود مناظر منحصربه‌فرد، تنوع زیستی و قدمتی ۱۵ هزار ساله، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان و کشور به شمار می‌آید. نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را در تالاب خلق می‌کنند که از دیدن آن سیر نخواهید شد. قایقرانی، ماهیگیری و پرنده نگری از محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید.

به گواه کارشناسان، تالاب انزلی یک تالاب منحصربه‌فرد در ایران و در جهان است و بر اساس اطلاعات موجود این تالاب با وجود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی، از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است.

اگر به گیلان سفر می کنید دیدار از تالاب انزلی را حتما در برنامه خود بگنجانید. این تالاب در فاصله حدود ۴۰ دقیقه‌ای از شهر رشت قرار گرفته است و از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهرستان انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می‌شود.

 

پی نوشت:

«امید» تنها بازمانده از آن دسته از پرندگان گونه درنای سیبری است که هنوز برای زمستان گذرانی به شمال ایران می آید. امید در 16 سال گذشته که جفت خود را از دست داده است، هر سال (به جز سال 88) به صورت متوالی به تنهایی برای زمستان گذرانی به حاشیه تالاب بین المللی فریدونکنار آمده است و پیش بینی می شود امسال هم در آبان ماه برای پانزدهمین سال، تنها به کشورمان سفر کند.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code