خانم گلی برای تمام فصول
18 فروردین 95 - 20:01  | 1587 بازدید

علیرضا عزتی

هفت سال پیش که برای پوشش خبری بازی تیم فوتبال بانوان ملوان در زمین شیلات بندر انزلی

حضور یافته بودیم ، متوجه شدیم که زمین بازی هنوز آماده نیست. البته آماده نبودن زمین ، به اندازه ساعت

برگزاری مسابقات لیگ برتر بانوان که از هشت وسی دقیقه صبح آغاز می شد ، تعجب برانگیز نبود.

بهرحال با تاخیر زیاد بازیها برگزار گردید ودر آنجا برای اولین بار سارا قمی در قاب دوربین عکاسی من ثبت شد.

این ملی پوش فوتبال ایران به همراه تیم ملوان بندر انزلی ، امسال نیز با وجود مشکلات بسیار  و فقط با فاصله یک امتیاز به نایب قهرمانی لیگ برتر دست یافتند واو هم توانست برای پنجمین سال پی در پی خانم گل فوتبال ایران شود و رکورد باارزشی را به ثبت برساند.

گفتگویی با این بازیکن نخبه و بااخلاق انجام شده که در ادامه می آید:

خانم قمی احیانا قمی که نیستید؟

خیر من اصالتا خمامی هستم

چند سال است که فوتبال بازی می‌کنید؟

از سال ۸۴ آغاز کردم و به طور حرفه‌ای ده سال است که فوتبال بازی می‌کنم.

از ابتدا فوتبال بازی می‌کردید یا مانند بسیاری از بازیکنان فوتبال زنان از فوتسال آغاز کردید؟

من علاقه شدیدی به فوتبال داشتم اما در سال ۷۹ هنوز فوتبال بانوان دایر نشده بود و من به ناچار ابتدا به بازی فوتسال پرداختم تا سال ۸۳ که فوتبال بانوان ایران آغاز شد و بعد تیم بانوان ملوان تشکیل گردید و من استارت فوتبالم را از انزلی زدم.

حدود ۴ سال فوتسال بازی کردم. ۳ سال در داخل استان در بخش خمام و یک سال با تیم ملوان جوان رشت در لیگ بر‌تر حضور داشتم. برای تیم هیات فوتسال خمام هم بازی کرده‌ام که همیشه مدعی قهرمانی بودیم.

 

در آن سال‌ها جو بدی که علیه خانم‌ها مبنی بر فوتبال بازی نکردن در ایران وجود داشت آرام‌تر شده بود. درست است؟

در استان گیلان همیشه به انجام ورزش از سوی زنان بهای خوبی داده شده است. هر چند ممکن است روی ورزش بانوان سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته باشد.

یعنی از نظر فرهنگی جو مساعدی وجود دارد؟

بله از این نظر عالی است. پیش می‌آمد که می‌گفتند بانوان را چه به فوتبال. اصلا بعضی‌ها نمی‌دانستند فوتبال زنان در گیلان یا ایران فعال است. جا افتادن این موضع سخت بود اما به مرور زمان بهتر شد. حتی اگر درجمعی یک مرد جملاتی نظیر اینکه خانم‌ها را چه به فوتبال می‌گفت؛ حتما نفر دوم آن جمع به سرعت از فوتبال بانوان دفاع می‌کرد. بعد از آنکه حضور خانم‌ها با کسب افتخار همراه شد حمایت‌ها هم گسترده‌تر شد.

خانواده چگونه با فوتبال بازی کردن شما روبرو شدند؟

من یک خواهر و یک برادردارم. پدر من قبلا فوتبال بازی می‌کرد. از آنجایی که تفاوت سنی من با برادرم کم بود در کوچه فوتبال بازی می‌کردیم. یکی از دلایلی که باعث شد تا بازی فوتبالم تقریبا خوب شود برادرم بود که یک سال از من بزرگ‌تر بود و همیشه با هم بازی می‌کردیم.

 خانواده در دوران مدرسه اول بر درس خواندن تاکید داشتند و می‌گفتند اول درس و بعد فوتبال و کمی محدودیت داشتم. اما بعد که وارد فوتبال شدم با تمام وجود حمایتم کرده‌اند. گاهی اگر به تمرین نمی‌رفتم اصرار می‌کردند که از هدفم دور نشوم.

فوتبال اجازه داد که ادامه تحصیل بدهید؟

بله خوشبختانه. در حال حاضر فارغ التحصیل کار‌شناسی تربیت بدنی هستم. پدرم اصرار دارد که در کنار فوتبال ادامه تحصیل بدهم اما خودم  زمانی دوست دارم ادامه دهم که فرصت کافی برای  با سواد شدن در یک رشته را داشته باشم نه فقط  مدرک آن را بگیرم.

شما حدود ۱۰ سال است که در ملوان حضور دارید؟

از سال ۸۴ تا الان در تیم ملوان بازی کرده‌ام چون علاقه خاصی به این تیم دارم.

امسال ملوان مشکلات مالی زیادی داشت که چند باری هم شاهد رسانه‌ای شدن موضوع بودیم.

امسال یکی از بد‌ترین سال‌هایی بود که در تیم ملوان داشتیم. قبل از شروع لیگ رفتنم از تیم ملوان صددرصد شده بود . پیشنهاد خوبی ار تیم شهرداری بم داشتم. اما متاسفانه در دقایق آخر با وعده و وعید من را در تیم نگه داشتند. گفتم امسال هم می‌مانم و یک تجربه دیگر کسب می‌کنم. اما متاسفانه بازی‌ها تمام شد و فقط ۲۰ درصد ازپول قرارداد‌هایمان را بعد از بار‌ها رفت و امد و اعتراض گرفتیم. در سال‌های قبل مبلغ قرارداد کمتر بود ولی خوشبختانه تصفیه می‌کردند و از تیم حمایت‌های لازم صورت می‌گرفت. به نظرم یکی از دلایلی که باعث شد امسال ملوان قهرمان لیگ بر‌تر بانوان نشود عدم حمایت باشگاه بود.

سال‌های قبل دو سه ماه قبل از آنکه لیگ شروع شود تیم بسته می‌شد. اما امسال ده روز مانده به اولین بازی لیگ مشخص شد که من در تیم می‌مانم و مجبور شدیم بازیکن‌های غیر بومی هم جذب کنیم.

با تمام این مشکلات به نظر می‌رسد حضور خانم ایراندوست باعث شده تا ازایجاد حواشی بیشتر برای بانوان ملوان جلوگیری شود.

خانم ایراندوست به نظرم روان‌شناس خیلی بزرگی است. حتی من با این سابقه اواسط فصل و قبل از بازی ملوان با نماینده سیرجان به نمایندگی از تیم به خانم ایراندوست گفتم که با توجه به مشکلات مالی در ملوان، من امکان ادامه فوتبال در این باشگاه را ندارم و بقیه بازیکنان هم اعتراض داشتند اما خانم ایراندوست در آن وضعیت بحرانی به گونه‌ای با من صحبت کرد که  برای ادامه کار متقاعد شدم.

 با توجه به فشار اقتصادی که برای همه وجود دارد طبیعتا برای ما هم که به صورت حرفه‌ای فوتبال را دنبال می‌کنیم شرایط دشوار‌تر است. مخصوصا این موضوع برای بازیکنان غیر بومی سخت‌تر هم است.

هر چند رقم‌های دریافتی بانوان فوتبالیست با مردان قابل مقایسه نیست اما به صورت کلی وضعیت چگونه است؟

کل هزینه تیم بانوان ملوان برای این فصل ۴۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده بود.

یعنی اندازه قرارداد یک بازیکن متوسط لیگ بر‌تر؟

بله متاسفانه، که از این مبلغ هم فقط ۲۰ درصد به کل تیم پرداخت شده یعنی ۸۰ میلیون تومان

قرارداد شما به عنوان  کسی که پیش از لیگ امسال ۴ دوره خانم گل لیگ برتر شده  چه مبلغی تفاهم شده بود؟

سال اول قراردادم با ملوان در تفاهم نامه ذکر شد که باشگاه تعهد مالی دارد. چون سالهای قبل در قرارداد‌هایمان ذکر می‌شد که تعهد مالی ندارد و در صورت قهرمانی یا کسب مقام درخور  ممکن بود پاداشی به تیم تعلق بگیرد.

اولین سالی که باشگاه نسبت به من تعهد مالی داشت قراردادم  ۴ میلیون تومان ثبت شده بود که پرداخت شد.

سال دوم هم ۷ میلیون تومان بود که باشگاه تصفیه کرد. سال بعد از این به عنوان مربی بازیکن قراردادم ۱۵ میلیون تومان بود که با گذشت بیش از یک سال و نیم از پایان فصل مورد اشاره هنوز ۳۰ درصد آن پرداخته نشده است و باشگاه چک ۱ میلیون تومانی هم که به دست ما داده پاس نکرده است. برای فصلی که به تازگی هم تمام شده قرارداد من ۳۵ میلیون تومان بود که فقط ۲۰ درصد آن پرداخت شده است و کسی هم پاسخگوی ما نیست و بچه‌های تیم از پرداخت حقشان ناامید شده‌اند.

این در حالی بود که من از سال اول حداقل دو برابر این رقم‌ها از تیم‌های دیگر پیشنهاد داشتم. اما من به دلیل علاقه‌ای که به زنده یاد سیروس قایقران که شماره‌اش را در بانوان ملوان به تن داشتم، دوست داشتم در ملوان به کارم ادامه دهم.

در جایی از باشگاه ملوان بابت عدم ارسال حتی یک پیام تبریک گلایه کرده بودید این موضوع را ناشی از بی‌توجهی آن‌ها می‌دانید یا نوعی شرمندگی بابت عدم اجرایی شدن تعهداتنشان؟

من احتمال بی‌توجهی را بیشتر می‌دهم. چون ما ۶/۷ ماه در بد‌ترین شرایط مشغول تمرین و بازی بودیم و با این شرایط نایب قهرمان لیگ شدیم. سارا قمی هم وظیفه خود را انجام داده و خانم گل شده است. وقتی به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کنند می‌توانستند در سایت باشگاه پیام تبریک منتشر کنند. این رفتار ما را به این نتیجه می‌رساند که تیم بانوان ملوان با متحمل شدن رنج‌های زیاد برای باشگاه اهمیتی ندارد.

ما امسال تیم شهرداری بم قهرمان چند دوره این مسابقات را با وجود مشکلات عدیده در بازی رفت و برگشت شکست دادیم. و اگر باشگاه کمی به تعهداتش عمل می‌کرد مطمنا ما قهرمان لیگ امسال بودیم.

برنامه شما برای فصل آینده چگونه است؟

من به عنوان کاپیتان و کمک مربی و به عبارتی دست راست خانم ایراندوست با شرایط فعلی مطمنا فصل آینده در ملوان بازی نخواهم کرد.

چون ۲۸ ساله هستم و ۱۰ سال برای این باشگاه زحمت کشیدم اما هیچ پس اندازی ندارم در حالی که اگر در باشگاههای دیگر که موقعیتش فراهم بود بازی می‌کردم حداقل ۲۰۰ میلیون تومان ازفوتبالم پس انداز داشتم ولی متاسفانه بازی کردن من و بقیه بچه‌ها برای ملوان برای ما ضرر مالی به همراه داشته است.

دورنمای مناسبی نمی‌بینید که وضعیت ملوان بهتر شود و در این تیم بمانید؟

با توجه به برخوردهای صورت گرفته با بازیکنان و بی‌توجهی‌ها بعید می‌دانم که امکان ادامه کارم با ملوان ممکن شود.

همچنین در حال حاضر شرایط ملوان به دلیل بدهی‌های انباشته شده امسال و سال گذشته بد‌تر از قبل هم شده است.

وضعیت بازیکنان دیگر برای ماندن یا رفتن از ملوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما در ملوان حدود ۸ بازیکن هستیم که با هم فوتبال را شروع کردیم. تعدادی از این بازیکنان به دلایل مختلف امکان حضور در تیم‌های خارج از استان را ندارند اما بازیکنانی مانند افسانه اقبال شرایط بازی در تیم‌های دیگر را دارند.

 

بازیکنان غیربومی با توجه به عدم اجرای تعهدات مالی باشگاه ملوان چگونه در انزلی به کار خود ادامه می‌دهند؟

باشگاه خانه‌ای در اختیار آن‌ها گذاشته بود و در مواقع دیگر در میان بی‌تفاوتی باشگاه  خانم ایراندوست و خواهرش مژده ایراندوست مشکلات مالی بازیکنان تیم را حل می‌کردند.

لیگ بانوان معمولا از چه تاریخی آغاز می‌شود؟

شهریور ماه آغاز می‌شود. بعضی از تیم‌ها تمرینات پیش از فصل خود را یکی دو ماه زود‌تر آغاز می‌کنند. البته تعدادی از بازیکنان هم برای رسیدن به بهترین فرم تمرینات پیش از فصل خود را جدای از بقیه به صورت انفرادی انجام می‌دهند.

ما در ملوان هم بعد از پایان بازی‌ها حدود یک ماه استراحت می‌کنیم و پس از آن تمریناتمان را آغاز می‌کنیم.

شما آموزش فوتبال هم دارید؟

بله من در خمام آموزش فوتبال دارم و سه چهار سال هم به عنوان استعدایاب فعالیت می‌کنم. در این مدت بازیکنان خوبی هم مشاهده کرده‌ام. یکی از بازیکنان نونهال خمام به نام رکسانا معصومی است که به طور مرتب با او کار کرده‌ام و سپس به ملوان پیوست  و در حال حاضر هم عضو تیم ملی زیر ۱۴ سال دختران است.

شما در سال‌های گذشته پای ثابت تیم ملی بانوان هم بوده‌اید و ضعیت فعلی شما به چه صورت است؟

من از سال ۸۶ به تیم ملی دعوت می‌شدم و روزهای آخر خط می‌خورم.  سال ۸۸ به  تیم ملی دعوت شدم وتا سال نودو دو جز ۱۱ بازیکن اصلی بودم وهرگز هم نیمکت نشین نشدم  بعد از حضور خانم امیرشقاقی  هم به تیم ملی دعوت شده و اعزام هم  شدم ولی فقط ۱۲ دقیقه  بازی کردم..

در حال حاضرهم تیم ملی بانوان اردو ندارد.

مسایل حاشیه‌ای  درباره تیم ملی بانوان وجود دارد و گفته می‌شود که از سوی کادر فنی جدید توجه چندانی به بازیکنان خوب ملوان نمی شود؟

من معتقدم که مربیگری سلیقه‌ای است. من حدود ۵/۶ سال به عنوان بازیکن فیکس تیم ملی بازی کردم اما حالا خانم امیر شقاقی نظرش عدم استفاده از من به عنوان یار ثابت است.

هر چند از نظر من بهترین دوره تیم ملی بانوان مربوط به دوران مربیگری خانم ایراندوست است که ما مقدماتی المپیک به عنوان سرگروه صعود کردیم اما به دلیل بحث حجاب اجازه حضور از تیم ملی بانوان ایران گرفته شد. در‌‌ همان دوره تیم ملی ما نایب قهرمان آسیا شد.

 

به بحث حجاب اشاره کردید. هنوز  بسیاری از کسانی که فوتبالیستهای محجبه را مشاهده می‌کنند با خود می‌گویند که چگونه می‌توان با پوشش مورد اشاره ۹۰ دقیقه در زمین دوید؟

ما عادت کرده‌ایم به این شرایط و جزیی از ما شده است. در حال حاضر هم نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده است. چند سال قبل شلوارهای بلند بود. الان ساق می‌پوشیم و روی ساق شورت ورزشی که از نظر من حجاب مانع فوتبالیستهای زن نیست.

تصاویر و فیلم‌های کوتاه بعضی از بازی‌های بانوان نشان می‌دهد که زمین‌های بازی بانوان وضعیت بدی دارد

وضعیت زمین‌های بازی خانم‌ها بسیار نامناسب است. یکی از عکس‌هایی که در همین ارتباط در رسانه‌های مختلف باعث حرف و حدیث و همدردی بسیار شد تصویری از من در زمین بازی اصفهان بود که وقتی من برای زدن توپ شیرجه زدم  زمین خوردم و صورت و دست‌هایم تا آرنج در گل فرو رفت.

زمین‌های تمرینات ما هم بد‌تر است در حالی که می‌توان از چمن مصنوعی برای حل این مشکل استفاده کرد.

شما پیشنهاد بازی در خارج از کشور را داشتید؟

سال ۸۸ که برای مسابقات فوتبال دانشجویان جهان در اسپانیا حضور پیدا کرده بودم مربی تیم ایتالیا به من پیشنهاد داد که به کشورش بروم .  من در آنجا با سیزده گل  خانم گل مسابقات دانشجویان جهان شده بودم.

به جز این از یک تیم اماراتی هم پیشنهاد بازی داشتم.

فرصتی پیش بیاید علاقه‌مند به بازی در لیگ‌های خارجی هستید؟

من با سن فعلی‌ام ترجیح می‌دهم در لیگ ایران بازی کنم چون فکر می‌کنم اینجا مفید‌تر باشم.

فکر می‌کنید چند سال دیگر بتوانید ادامه دهید؟

فوتبال است و غیر قابل پیش بینی و نمی‌دانم یک سال بتوانم به فوتبال ادامه دهم یا ۵ سال

 

در این مدت دچار مصدومیت‌های طولانی مدت هم شده‌اید؟

قبل از آغاز بازی‌ها تجربه مصدومیت در حد شکستن پا را داشتم اما به لیگ رسیده‌ام. در حین بازی‌ها هم چند بار مصدومیت در حد شکستن سر و دماغ و کتف را داشته‌ام. در یکی از بازی‌های امسال هم بینی‌ام در رفته بود و هم شکسته بود که من بعد از مدت کوتاهی با آتل بستن دماغ خود را به بازی‌های حساس رساندم.

برای حل مشکلات کلی تیم به بازیکنان باتجربه ملوان در ارتباط هستید؟

 برای حل مشکلات فنی که معمولا خود خانم ایراندوست و در صورت لزوم پدر ایشان آقای نصرت ایراندوست حضور دارند.

اما گاهی در صورت بروز برخی مشکلات در حاشیه تیم  با آقای پژمان نوری به عنوان کاپیتان ملوان صحبت می‌کنیم. پگاه نوری خواهر آقا پژمان هم هم بازی ما در ملوان است.

در اظهارا تتان از امکان پیوستن به تیم شهرداری بم قبل از آغاز فصل گذشته صحبت کردید شرایط این تیم چگونه بود؟

شهرداری متعهد شده بود که علاوه بر دادن یک سوئیت، تغذیه شبانه روزی من هم از سوی باشگاه تامین شود. نیمی از پول را هم هنگام اتمام انعقاد قرارداد پرداخت می‌کردند که شرایط ایده آلی بود.

شما برای باقی ماندن در سطح اول و خانم گل شدن چند دوره لیگ بانوان چه شرایطی برای خود فراهم کرده‌اید؟

البته خانم گل شدن من نتیجه  به ثمر رساندن زحمات هم تیمی‌هایم است. خوشبختانه خانواده‌ام هم با تمام وجود حمایتم کرده‌اند.

بارهابه خاطر شرایط نامناسب من نامید شده‌ام اما آن‌ها مرا به جلو هل داده‌اند.

یکی از دلایل موفقیت من پدر و مادرم هستند و من مدیون آن‌ها هستم. یکی از انگیزه‌هایم برای بازی‌های بهتر دیدن چهره خوشحال پدر و مادرم است. مادرم برای دیدن تمام بازی‌های من به ورزشگاه می‌آید و بعد از بازی هم در خانه  برنامه ۹۰ داریم و آنالیز بازی‌هایم و نقطه نظر مادر و اظهار نظرات پدرم که گاهی به رویه بازی من انتقاد دارد.

تمرینات جداگانه از تیم هم انجام می‌دهید؟

 .در فصل مسابقات فقط با تیم تمرین می‌کنم و در فصل غیر آماده سازی با پدرم فوتبال بازی می‌کنم

 

شما در صدوچهل ونه بازی باشگاهی 277 گل ودر 30 بازی ملی 20 گل زده اید   این تعداد گل را چگونه به ثمر رسانده‌اید؟

من راست پا هستم ولی با پای چپ هم گل می‌زنم. اما به دلیل قد کوتاهم معمولا هد نمی‌زنم.

به گواهی بعضی از کارشناسانی که از نزدیک بازی‌های بانوان را مشاهده کرده‌اند می‌گویند که سطح بازی بانوان بالاست. نظر شما به عنوان بازیکن این لیگ چیست

فوتبال بانوان با توجه به قدمتش در ایران از سطح خوبی برخوردار است. مثلا ما در رکوردگیری که چندی پیش داشتیم به گفته آقای ایراندوست، میزبان آمادگی بانوان در مواردی از رکوردهای بازیکنان تیم مردان ملوان هم بهتر بود.

الگوی فنی شما در فوتبال کیست؟

من از کودکی عاشق بازی خدادادعزیزی بودم. وقتی خداداد به استرالیا گل زد من کلاس پنجم ابتدایی بودم و در خاطرم است که چقدر خوشحال شدم. بعد از آقای عزیزی بازی‌های آقای علی کریمی را دنبال می‌کردم و در حال حاضر هم بازی‌های مهدی طارمی را با دقت بیشتری نگاه می‌کنم. در سطح بین المللی هم عاشق بازی مسی هستم.

خانم قمی رویای ورزشی شما چیست؟

در حال حاضرهدف اصلی‌ام این است که بعد از در اختیار گرفتن رکورد خانم گلی در ایران  این رکورد را درجهان هم ثبت کنم. البته فکر می‌کنم در لیگ فوتبال مردان کسی پنج دوره پی در پی آقای گل نشده باشد  ومی توان این رکورد را به کل فوتبال ایران نسبت داد.

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code