گفت و گو با حمید دنیایی داریان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان ریز جلبکی پارسیان چاپ
غذای زنده فیتو پرشین
18 فروردین 95 - 22:01  | 2592 بازدید

 

گیلان فردا- بر اساس اطلاعات موجود جلبک ها (فیتو پلانکتون ها) اولین زنجیره غذایی را تشکیل می دهند و مغذی ترین منبع غذایی موجود در جهان بوده، حاوی بیشترین و قابل جذب ترین پروتئین گیاهی هستند. جلبک ها دارای مصارف مختلفی از جمله: به عنوان غذا و مکمل های غذایی برای انسان، دام، طیور و آبزیان، در تولید کودهای زیستی، تهیه هیدروژن، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، کنترل آلودگی ها و تصفیه فاضلاب ها، به عنوان علوفه، در استخراج رنگدانه های طبیعی ،استخراج روغن و... می باشند.

امروزه اهمیت دادن به کیفیت غذا و نقش پروتئین آبزیان و خواص آن در جهت حفظ سلامت عمومی بدن، سلامت قلب و عروق، رشد جسمی و ذهنی کودکان و تقویت حافظه و قوای جسمی افراد سالخورده، تقاضا را برای مصرف آبزیان روز به روز افزایش داده، به گونه ای که سرانه مصرف آبزیان در برخی از کشورهای پیشرو قابل توجه است. اما به علت افزایش صید از دریاها و منابع آب های داخلی، میزان ذخایر طبیعی آبزیان را در محیط های طبیعی به خطر انداخته و بسیاری از آبزیان با تهدید انقراض مواجه هستند. بنابراین کشورها از جمله کشور ما تلاش کرده اند تا در کنار صید و صیادی، به تولید آبزیان پرورشی توجه کنند و با به کار گیری بیوتکنولوژی، صنعت آبزی پروری را توسعه دهند.

در همین راستا شرکت «ریزجلبکی پارسیان» با تکثیر وپرورش جلبک های تک سلولی بومی نظیر اسپیرولینا، سندسموس، کلرلا و سیکلوتلا به عنوان غذای زنده ماهی، برای اولین بار در کشور به عنوان شرکت دانش بنیان اقدام به فعالیت در عرصه تغذیه ماهیان گرم آبی در استان گیلان کرد و تلاش دارد هم راستا با سیاست برون سپاری و اصل 44 قانون اساسی به عنوان یک شرکت خصوصی غیردولتی سبب رشد اقتصادی در صنعت آبزی پروری کشور شده و اقتصاد مقاومتی را در این بخش عملیاتی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با آقای مهندس حمید دنیایی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ریز جلبکی پارسیان گفت و گو کردم که در ادامه به نظرتان می رسد:

آقای دنیایی ضمن تبریک به شما و همکارانتان به جهت موفقیت در تولید «غذای زنده فیتوپرشین»، لطفا در مورد شرکت دانش بنیان ریز جلبکی پارسیان توضیح دهید.

مجموعه ریز جلبکی پارسیان مراحل تحقیقاتی را در سال 1388 شروع و در سال 1389 همراه با ثبت اختراع، فعالیت خود را در زمینه تولید کنستانتره ریز جلبکی آغاز و راه پر فراز و نشیب رشد و پیشرفت در این عرصه را با همراهی مدیران و متخصصین موسسه تحقیقاتی شیلات ایران و بخش خصوصی طی کرده است. با احداث این کارگاه نیمه صنعتی در گیلان، برای نخستین بار در ایران کشت و پرورش چهار گونه ریز جلبک و کنسانتره کردن آن برای تغذیه ماهیان گرمابی پرورشی به ویژه فیتوفاگ امکانپذیر شده است. و در حال حاضر این مجموعه دارای بخش های مختلف شامل، آزمایشگاه های شیمی و میکروبیولوژی وفایکولب و فعالیت های، کشت و پرورش گونه های مختلف جلبکی و مشاوره و نظارت بر اجرای طرح های تحقیق و توسعه در زمینه فیتوپلانکتون ها است، و با گردآوری این بخش ها تحت نامی یکسان «فیتوپرشین» در ارایه کامل خدمات خود به سازمان ها و نهادهای دولتی، شرکت های خصوصی و اشخاص تلاش می کند. در همین راستا به عنوان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان و با همکاری جناب آقای دکتر متقی طلب توانسته ایم به موفقیت های زیادی دست یابیم. از جمله این موفقیت ها:

            -طرح برتر استان در هفته پژوهش و فناوری استان گیلان سال 92

            -واحد فناور برتر در جشنواره فکر برتر سال 92

            -برگزیده دهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی سال 93

            -دارای هشتادمین رتبه نشان تعهد در مدیریت و فناوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

- -حضور در نمایشگاه های مختلف از جمله شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار جمهوری اسلامی ایران که آذر 94 در محل دایمی نمایشگاه در تهران برگزار شد و عقد چند قرارداد در این نمایشگاه

چه عاملی باعث شد در تغذیه ماهیان از ریز جلبک استفاده کنید؟

با توجه به کاهش میزان صید از دریا به دلیل کاهش ذخایر طبیعی و از طرفی افزایش تقاضای مردم برای مصرف گوشت سفید و آگاهی از خواص آبزیان، شرکت ریز جلبکی پارسیان بر آن شد تا با به کارگیری دانش فنی روز دنیا درعرصه زیست فناوری، از بخش تولید آبزیان پرورشی حمایت کرده و بخشی از مشکلات آبزی پروران عزیز را مرتفع کند. به طوریکه با استفاده از ریزجلبک ها به دلیل دارا بودن پروتئین مناسب (حدود 50%)، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب غیراشباع، مواد معدنی و ویتامین ها توانسته در صنعت غذای آبزیان پرورشی تحول بزرگی ایجاد کرده و با افزایش تولید در واحد سطح و تولید آبزیان ارگانیک ضمن حذف کودهای شیمیایی و سموم، گام مثبتی را در توسعه صنعت آبزی پروری کشور بردارد.

غنی سازی استخرها با ریز جلبک های مناسب با توجه به شرایط زمانی، مکانی، فیزیکی و شیمیایی هر استخر منجر به رشد جلبک ها و زئوپلانکتون های مفید شده و در نتیجه بار غذایی استخر و تولید در واحد سطح را افزایش می دهد. بنابراین نیاز به کودهای شیمیایی که منجر به افزایش بار پلانکتونی استخر به صورت نامناسب (تلفیقی از جلبک های مفید و مضر) می گردد و از طرفی سمومی که برای از بین بردن گونه های ناخواسته و نامناسب در استخرها استفاده می شود را از بین می برد.

آیا استفاده از ریز جلبک برای موجودات دیگر استخر هم فایده ای دارد؟

بله، تولید انبوه این کنستانتره مشکلات کود دهی را کاهش داده و موجب غنی شدن استخر از نظر فیتوپلانکتونی و زئوپلانکتونی شده و بر کل زنجیره غذایی در استخر اثرگذار است.

از جمله موارد قابل استفاده مستقیم ریزجلبک ها درآبزی پروری:

            استفاده از محلول های متراکم جلبک های پرورشی (استوک زنده) در استخرهای خاکی جهت تغذیه و رشد بهینه ماهیان به ویژه ماهی فیتوفاگ

            استفاده از پودر ریزجلبک به عنوان محرک رشد در غذای ماهیان پرورشی در سیستم های پرورش متراکم (ماهیان سردآبی، خاویاری، گرمابی و ماهیان زینتی)

استفاده از خواص رنگدانه ای ریزجلبک ها در بهبود رنگ گوشت ماهیان (به ویژه رنگ گیری ماهیان زینتی که از اهداف مهم پرورش آنها می باشد زیرا قیمت ماهیان زینتی و ارزش آنها وابسته به رنگ آنهاست)

            استفاده از ریزجلبک ها در تغذیه لاروها و پست لاروهای میگو در جهت بازماندگی بچه میگوها و رشد میگوهای پرواری نظیر جلبک اسکلتونما،کتوسروس و کلرلا

            استفاده از ریزجلبک ها در تولید غذای زنده مورد تغذیه لارو ماهی و میگو نظیر روتیفر، دافنی، آرتمیا، شیرونوموس و انواع زئو پلانکتون ها و بنتوزهای مورد مصرف ماهی و آبزیان

            استفاده ار ریز جلبک ها در استخرهای نرسری جهت بهبود کمی و کیفی رشد لارو ها و بچه ماهیان نورس و کاهش تلفات آنها ( بویژه در کارگاه های تولید بچه ماهی برای رهاسازی در دریا به منظور باز سازی ذخایر)

            کاهش تلفات ناشی از بهم ریختن و نوسانات فاکتورهای فیزیکوشیمیایی به علت مصرف کودها و عدم اطلاع از نحوه صحیح مصرف آن

دست آوردهای زیست محیطی استفاده از طرح نامبرده

            کاهش آلودگی های ناشی از مصرف کودها و سموم کشاورزی در آبهای سطحی و زیر زمینی

            کاهش تجمع فلزات سنگین مخلوط با کود و مواد ازته در آب، خاک و محصولات زراعی و آبزی (بویژه آرسنیک و کادمیم)

            کاهش تخریب اراضی و مراتع مورد استفاده در طرح های احداث مزارع پرورش آبزیان به واسطه افزایش تولید در واحد سطح

            حفظ سلامت جامعه و مصرف کنندگان با تولید محصول سالم و ارگانیک

استفاده از ریز جلبک ها از نظر اقتصادی چه فایده ای دارد؟

مزیت ها و آثار اقتصادی و حتی اجتماعی حاصله زیاد است. به عنوان نمونه با استفاده از ریز جلبک ها به رشد مطلوب فیتوفاگ دست می یابیم. همچنین ریز جلبک ها باعث از بین بردن خطرات مرگ و میر ماهیان تحت شرایط استفاده از کود دهی نامناسب مخصوصا در فصل تابستان می شوند و مهمتر از آن رسیدن به خودکفایی تولید، درآمدو اشتغالزایی است.

تحلیل اقتصادی طرح (در هکتار):

1- کاهش هزینه های مربوط کودهای شیمیایی جامد(1000000 تومان)

2- کاهش هزینه کارگری جهت کوددهی (100000 تومان)

3- کاهش هزینه ترابری (100000 تومان)

4- کاهش هزینه ازمایش های فیزیکی و شیمیایی مزارع

5- کاهش هزینه کارشناسی مزرعه (حداقل 1 تا 2 درصد از تولید، تقریبا 300000 تومان در هکتار)

که این مقادیر جمعا، 1500000 تومان می شود، از آنجاکه هزینه استفاده از محصول و خدمات شرکت در هر هکتار2500000 تومان می باشد، 1000000 تومان هزینه مازاد برای پرورش دهنده ایجاد می کند که با در نظر گرفتن میانگین قیمت هر کیلو ماهیان گرمابی 7000 تومان، تنها با افزایش تولید به میزان 143 کیلوگرم در هکتار، این هزینه مازاد نیز پوشش داده می شود.

بنابراین چنانچه این شرکت تنها موفق به افزایش تولید به میزان تقریبا 150 کیلوگرم در هکتار شود هیچ هزینه مازادی را به پرورش دهنده تحمیل نمیکند این در حالی است که طرح حاضر در سال 94 باعث افزایش تولید بیش از 800 کیلوگرم در هکتار گردید بنابراین حداقل  5/4 میلیون تومان در هکتار سود بیشتر به پرورش دهنده تعلق می گیرد.

 

با توجه به فواید زیاد ریز جلبک ها حتما مصرف کنندگان و مشتریان این فناوری زیاد هستند

همینطور است، ریز جلبک به عنوان غذا و مکمل غذایی عمل گرا برای مصارف انسانی، دام و طیور و آبزیان کاربرد دارد. همچنین همانطور که بیشتر نیز اشاره شد تمامی صنایع آرایشی و بهداشتی، و دارویی نیز می تواننداز مشتریان محصولات شرکت ریزجلبکی پارسیان باشند.

تنها در بخش آبزیان، کلیه تولیدکنندگان ماهیان گرمابی و ماهیان سردابی کشور، کلیه تولید کنندگان ماهیان زینتی کشور و کلیه تولید کنندگان صنعت میگوی کشور می تواننداز مصرف کنندگان این محصول باشند.

با توجه به نتایج حاصله از محصولات شرکت ریزجلبکی پارسیان در استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در استان در سال 94، فرصت مناسبی در استان تنها در بخش آبزی پروری به عنوان بازار برای محصول این شرکت وجود دارد.

آیا امسال هم شرکت ریزجلبکی پارسیان به موفقیت های تازه ای دست پیدا کرد؟

بله، در سال تولیدی جاری (1394) نوآوری شرکت درعرصه تولید ریزجلبک های بومی با همکاری و مشارکت اتحادیه پرورش دهندگان ماهی در سطح استان گیلان در مزارع پرورش ماهیان گرمابی مورد استفاده و نتایج آن در جلسه ای مورخ 10/11/94  در پارک علم و فناوری گیلان با حضور روسای های محترم پارک علم و فناوری گیلان، شیلات، تحقیقات منابع طبیعی استان وهیات همراه آنها، کارشناسان شیلاتی و پرورش دهندگان عزیز ریسک پذیر ماهیان گرمابی استان که با این شرکت همکاری داشتند مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر موفقیت محصول در سطح مزارع با افزایش رشد در ماهیان، کاهش طول دوره پرورش و کاهش تلفات در طول دوره پرورش بود. بطوریکه استفاده از این محصول باعث کاهش 8 درصدی تلفات و افزایش تولید به میزان 830 کیلوگرم درهر هکتار استخر پرورش ماهیان گرمابی شد. از طرف دیگر ترکیب لاشه، شکل، رنگ و فرم بدن ماهیان تغذیه شده با ریزجلبک ها نسبت به استخر شاهد ارتقا یافت که از جمله آنها موارد زیر است.

            افزایش ویتامین A

            افزایش ویتامین E

            افزایش ویتامین های B3  و C و D

            کاهش میزان کلسترول و کاهش LDL

            کاهش تری گلیسرید

            اثر گذاری روی الگوهای رنگی ماهی و بهبود طعم ماهی

کلام پایانی:

نتایج حاصله در سال 94 بیان گر موفقیت محصول در سطح مزارع با افزایش رشد در ماهیان، کاهش طول دوره پرورش و کاهش تلفات در طول دوره پرورش بود در نتیجه با توجه به اثرات قابل تامل و چشمگیر محصول شرکت ریز جلبکی پارسیان در مزارع، امید است برای سال آتی همکاری های بیشتر و توسعه و ترویج محصول شرکت در سطح مزارع تحت پوشش اتحادیه ماهیان گرمابی استان صورت گیرد، تا علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز کشور، مسئولین و برنامه ریزان کشور را در جهت تحقق تولید پایدار و توسعه اقتصادی کشور یاری رسانده و گام مهمی را در پیشبرد اهداف در زمینه تولید پروتئین مورد نیاز جامعه بر داریم و به عنوان یک شرکت خصوصی غیردولتی سبب رشد اقتصادی در صنعت آبزی پروری کشور مفید فایده باشیم.

راه های ارتباطی با شرکت ریز جلبکی پارسیان:

تلفکس: 01333696391

آزمایشگاه(پارس مبین آزما): 01333584105 

مدیرعامل شرکت: 09123759012

دفتر فروش تهران: 02122924672

سامانه پیامکی: 30007641

سایت: www. RGPIR.com

ایمیل: Hd.donyaie@yahoo.com و  info@rgpir.com

تلگرام: helps://telegram.me/rgpir

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code