مهندس خدابنده لو مدیرعامل شرکت فناوران یکتای خزر و سرمایه‌گذار پروژه: چاپ
انتقال فناوری ساخت ماشین زباله‌سوز از سوئد در پارک علم و فناوری گیلان
16 مهر 95 - 19:07  | 1978 بازدید

 

گیلان فردا– انباشت غیر اصولی زباله در شهرهای گیلان از جمله در بیست کیلومتری رشت در جنگل زیبای سروان و نشت شیرابه های آن به  آب های سطحی و زمین های زراعی مجاور و پراکندگی آلودگی ها نه تنها محیط زیست را آلوده کرده و می کند بلکه زندگی انسان ها و سایر موجودات زنده را نیز به مخاطره می اندازد. طی دهه های اخیر بارها این مشکل زیست محیطی از زبان مردم و گروه های مردم نهاد گفته شده است و بارها نیز مسئولان مرتبط نوید دادند که برای حل این مشکل که حالا دیگر به معضل تبدیل شده است تلاش کنند. اما در عمل چیزی عاید مردم نشد و پیامد این جدی نگرفتن ها افزایش بیماری های مختلف است که روز به روز ملموس تر می شوند. دفن روزانه حدود 30 تن زباله در لندفیل سراوان رشت (اعم از زباله های خانگی و حتی صنعتی و بیمارستانی و عفونی) و انباشت حدود چهار میلیون تن زباله طی دو دهه اخیر در این مکان به جد سلامت همگان را به خطر انداخته و زنگ هشدار آن سال هاست که به صدا در آمده است که اگر امروز فکری برایش نشود فردا خیلی دیر خواهد بود. البته دیگر شهرهای استان و حتی کشور هم به لحاظ زباله وضعیت چندان بهتری ندارند بنابراین با نیازی که شهرهای مختلف ایران برای دفع زباله دارند استفاده از دستگاه زباله سوز می تواند مفید باشد.

‏به وسیله این تکنولوژی نه تنها مسئله انباشته شدن زباله و دفن آن حل می شود بلکه راه رهایی از شیرآبه های آلوده و زیان آور به زمین و مسمومیت هوا از متصاعد شدن گاز متان هم از بین می رود. تولید انرژی ارزان و تبدیل زباله بی ارزش به انرژی قابل مصرف نیز از فواید قابل ملاحظه دیگر این سیستم است. 

در همین راستا با خبر شدیم که قرار است فناوری تولید ماشین زباله سوز به کشور انتقال یابد.      

بر این اساس و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و پیرو مذاکرات بین آقای مهندس خدابنده‌لو به عنوان مدیرعامل و نماینده گروه فناوران یکتای خزر با نمایندگان MEAS GROUP سوئد به همراه رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی اسکاندیناوی و ایران در پارک علم و فناوری گیلان قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری ساخت ماشین زباله‌سوز با ظرفیت خروجی‌های مختلف مانند کربن سیاه انرژی برق و غیره به امضا رسیده است.

پس از مذاکرات بین آقای رولف مکنین نماینده شرکت MEAS AB سوئد و آقای مهندس خدابنده‌لو نماینده گروه فناوران یکتای خزر، در اواخر تیر 1395 تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با حضور مسوولین پارک علم و فناوری گیلان و اصحاب رسانه به امضاء رسید.

در مفاد این تفاهم‌نامه، ثبت یک شرکت سهامی خاص با نام جدید در جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده که هدف از آن تولید ماشین‌آلات سوخت زباله و تولید سوخت و انرژی از انواع پسماندها است.

همچنین، طرفین توافق کردند با راه‌اندازی شرکت جدیدی با حوزه کاری مشترک در جغرافیای گیلان، کل کشور، خاورمیانه و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، تاسیس تا در پارک علم و فناوری گیلان مستقر شود.

 

دکتر متقی‌طلب، رییس پارک علم و فناوری گیلان وضعیت فعلی زباله و انواع پسماند خانگی و کشاورزی را به عنوان یک مشکل زیست محیطی برشمرد و گفت: البته در کشور ما این‌طور است اما در کشورهای دیگر از زباله به عنوان طلای کثیف استفاده می‌شود و ما باید با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، هم با پسماند مشکل محیط زیستی را حل کنیم و هم ارزش افزوده داشته باشیم.

رییس پارک علم و فناوری استان گیلان افزود: این موضوع مدت‌ها در استان مطرح بوده است و خوشبختانه آقای مهندس خدابنده‌لو مدیرعامل شرکت فناوران یکتای خزر که قبلا پروژه تولید خمیر کاغذ از پسماند کشاورزی را اجرایی کرده‌اند اکنون در این خصوص نیز همراه ما هستند. و با توجه به صحبت‌هایی که با استانداری داشتند، قراردادی بین ایشان و استانداری منعقد شد و در همین راستا دوستانی از یک شرکت سوئدی که تجارب زیادی در این خصوص داشته و پروژه‌های مشابه‌ای را در کشور خودشان و کشورهای دیگر اجرا کردند به گیلان دعوت شدند.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم دستگاه بخریم ادامه داد: در این رابطه با همکاری آقای دکتر خلیلی دیلمی، رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی اسکاندیناوی و ایران که در سوئد ساکن هستند این گروه از سوئد آمدند و ما مباحث مربوط به مذاکرات را پیگیری کردیم. و قرار بر این شد که کار با انتقال فناوری و ساخت دستگاه‌های مربوطه در ایران اجرایی شود. و در اولین گام چهار دستگاه در ایران ساخته می‌شود. چون انتقال فناوری همراه با لایسنس (توان ایجاد فناوری) برایمان مهم است و قصد نداریم دستگاه از سوئد بخریم. بنابراین تمام دستگاه‌های لازم زباله‌سوز توسط فناوران و صنعتگران داخلی ساخته می‌شود چون نمی‌خواهیم از آنجا دستگاه بخریم بلکه می‌خواهیم انتقال فناوری داشته باشیم. و خود شرکت طرف قراردادمان هم اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دکتر متقی‌طلب ضمن قدردانی از حضور مهندس خدابنده‌لو در این پروژه اضافه کرد: در واقع این پروژه به عنوان حامی محیط زیست نقش بسیار موثری در حفظ و سلامت محیط زیست استان و کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارزش این قرارداد در اولین گام 50 میلیون دلار است گفت: مطابق سیاست دولت و در راستای اقتصاد مقاومتی، در این پروژه انتقال فناوری همراه با سرمایه‌گذاری مشترک مدنظر بوده است. چون تاکنون از سوی ادارات و سازمان‌های مرتبط، بیشتر خرید دستگاه صورت گرفته است. و حال پارک علم و فناوری گیلان به عنوان همراه و تسریع کننده این قضیه بوده است و آقای خدابنده‌لو و شرکت سوئدی کار را دنبال می‌کنند و ما نیز پشتیبان خواهیم بود.

 

مهندس خدابنده‌لو مدیرعامل شرکت فناوران یکتای خزر و سرمایه‌گذار این پروژه هم با تاکید بر اینکه ما خرید دستگاه انجام نمی‌دهیم بلکه با شرکت سوئدی شریک شدیم تا انتقال فناوری صورت بگیرد گفت: در این راستا ما زمین، سوله، امکانات و تجهیزات و تامین سرمایه را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: این دستگاه‌های زباله‌سوز سازگار با محیط زیست بوده و با جدیدترین فناوری روز اروپا کار می‌کنند و هیچ تعارضی با محیط زیست نداشته و علاوه بر آن تولید انرژی نیز خواهند داشت و براساس قوانین مرتبط، این انرژی در شبکه‌های برق‌رسانی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت دستگاه زباله‌سوز متغیر است و با توجه به منطقه‌ای که قرار است برای آنجا ساخته شود با ظرفیت لازم و نسبت به تولید زباله (از 100 تن تا 600 تن) در روز طراحی و ساخته می‌شوند گفت: به عنوان مثال ظرفیت دستگاه زباله‌سوزی که برای رشت، لاهیجان و ... نیاز است متفاوت است. و در ضمن همه زباله‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی را می‌توان با این دستگاه‌ها امحا و تولید انرژی کرد.

خدابنده‌لو افزود: یکی از دلایلی که با همراهی پارک علم از این گروه استقبال کردیم این است که دانش ساخت را به داخل کشور بیاوریم و قصد داریم در گام اول برای چهار منطقه از گیلان از جمله شرق، غرب، شمال و جنوب (مرکز رشت) این کار را انجام دهیم. و از نظر مکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی باید دقت لازم و کافی را انجام دهیم، تا ضمن کاهش آلودگی آب و خاک و هوا، با اجرایی کردن درست پروژه استفاده بهینه را از دستگاه‌ها ببریم.

دکتر رضا خلیلی دیلمی، رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی اسکاندیناوی نیز با بیان اینکه شرکت سوئدی MEAS با انتقال فناوری به ارزش 10 میلیون دلار دانش فنی، در این پروژه مشارکت می‌کند گفت: این شرکت طی 25 سال اخیر در این زمینه کار کرده است و با آلمان، فرانسه، ژاپن و چین قرارداد داشته است که فقط فروش دستگاه بوده، اما اکنون این شرکت برای همکاری مشترک انتخاب شده و با مشارکت 49 درصد (سوئد) و 51 درصد (ایران) قرارداد می‌بندیم.

وی با بیان اینکه با تحقیقات به عمل آمده ایران نیازمند 1200 تا 1600 دستگاه بازیافت زباله است گفت: امروزه پسماندهای بیمارستانی، صنعتی، شیمیایی و همچنین زباله‌های بندرگاه ها و شهرک‌های صنعتی به عنوان یک معضل مطرح است چون برای محیط زیست و به تبع آن برای موجودات زنده و انسان‌ها پیامدهای غیرقابل جبرانی دارد.

دکتر خلیلی دیلمی با اشاره به اینکه شرکت سوئدی فوق صاحب تمام تکنولوژی مرتبط است اظهار داشت: شاید شنیده باشید که می‌گویند کشور سوئد زباله‌دانی اروپاست. به این‌خاطر که سوئد زباله‌های اروپا را می‌خرد و در کشور خود سوزانده و تبدیل به انرژی می‌کند.

وی ادامه داد: در شروع سه نوع دستگاه را خواهیم ساخت. چون در وضعیت کنونی توجه به چند نکته مهم است. به عنوان مثال زباله‌هایی که از سال‌ها پیش دفن شده‌اند و شیرابه‌های آنها به زمین‌های پیرامون سرایت کرده است و یا زباله‌هایی که جدید هستند و همچنین زباله‌های قابل تفکیک یعنی باید دید کدامیک قابل بازیافت بوده و کدامیک باید سوزانده و تبدیل به انرژی شوند.

 

مهندس رولف مکنین مدیرعامل و نماینده شرکت سوئدی MEAS

نیز در پاسخ به چند سوال گفت: مهندسین ایرانی قسمت‌های مختلف را بلد هستند ولی آموزش کل سیستم نیاز به زمان دارد. اما با توجه به هوشی که دوستان ایرانی دارند حتما سریع یاد می‌گیرند. و ما تجربه زیادی در این بخش داریم چون در سوئد، فنلاند، نروژ، هلند، لبنان، عراق، مصر و ... کار کردیم.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه در کشورهای شمالی بیشتر نیازمند به سیستم گرمایش و انرژی هستیم گفت: البته هر نوع زباله را با مدیریت می‌توان تبدیل به انرژی کرد. چون در کشورهای اروپایی نیاز بیشتری به گرما داریم و در کشورهای گرم باید آن سیستم را تغییر دهیم و تبدیل به سرمایش بکنیم. وی افزود: ایران یک مسیر طولانی را طی کرده و می‌کند و مدیریت درست زباله زمان می‌برد و نمی‌شود عجله کرد. اما چیزی که برای ما مهم است این است که سیستم بازیافت قدیمی اروپا را نخرید بلکه از آخرین تکنولوژی اروپا در این زمینه استفاده کنید تا موفق شوید. البته سیستم‌های قدیمی ارزان‌تر هستند ولی مشکلات زیادی دارند و ما هم در اروپا از آن سیستم‌ها استفاده نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: کاری که ما در آینده انجام می‌دهیم این است که اشتباهات را تکرار نکنیم. و ایران کشور بزرگی است و مدیریت صحیح زباله بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تا سی سال پیش شهروندان سوئدی نمی‌توانستند آبی از رودخانه‌ها بنوشند گفت: طی این مدت و با استفاده از تکنولوژی و مدیریت صحیح زباله، امروز شهروندان سوئدی بی‌دغدغه حتی می‌توانند از جوی هم آب بنوشند. البته نمی‌گویم شما هم 30 سال زمان لازم دارید اما اگر زباله خوب مدیریت شود طی 5 تا 10 سال بدون شک به این حالت خواهید رسید.

وی ادامه داد: ما عراق و لبنان را از نزدیک دیدیم، از ایران هم تصویری داشتیم و اطلاعات زیادی برای اینکه با این کشور آشنا شویم جمع‌آوری کردیم. و برخی از مناطق ایران را نیز از نزدیک دیدیم تا بتوانیم بهترین خدمات را ارایه دهیم.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code