خبر و نظر
16 مهر 95 - 20:07  | 1296 بازدید

 

دلیل کاهش ۱۴.۶ درصدی صادرات ایران

آمار دو ماه نخست سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل در ارتباط با میزان کل صادرات ایران توسط گمرک منتشر شد تا از کاهش ۱۴.۶ درصدی کل صادرات خبر دهد اما سوال مطرح شده این است که به چه علتی این کاهش رخ داده و چرا با توجه به این که اخیرا مشوق هایی در ارتباط با بحث صادرات کالا و به ویژه صادرات کالاهای غیر نفتی مد نظر قرار گرفته شاهد کاهش یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون دلاری صادرات کالا در دو ماه نخست سال جاری هستیم؟

محمود بازاری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران، در پاسخ به سوال گفت: این آمار با احتساب میعانات گازی انجام شده و اگر میعانات گازی را از این آمار کم کنیم شاهد رشد سه درصدی ارزش صادرات نیز هستیم. چون در بحث صادرات پتروشیمی ۱۵.۴ درصد ارزش صادرات در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و سایر کالاها (کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع دستی و غیره) حدود ۶.۸ درصد کاهش ارزش صادرات داشته‌اند.

و صادرات میعانات گازی نیز در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵.۵ درصد کاهش ارزش صادرات داشته است که اتفاق‌های مثبت در عرصه صادرات تلقی می شود.

 

 

در تدوین سند چشم‌انداز استان، باید به جایگاه جهانی، کشوری و منطقه‌ای گیلان توجه شود

دکتر کیوان محمّدی به رویکردهای مختلف در تدوین سند چشم‌انداز از جمله اقتصادی، عملکردی، جغرافیایی، جمعیتی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: از لحاظ رویکرد طبیعی گیلان، مازندران و گلستان و البرز در یک پهنه قرار می‌گیرد. در کل همه رویکردها می‌بایست از لحاظ تعامل فرهنگی، اقتصادی و...  بررسی شود که کدام رویکرد در مرحله اول برای کشور و بعد برای استان مناسب‌تراست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان تاکید کرد: در تدوین سند چشم‌انداز استان، باید به جایگاه جهانی، کشوری و منطقه‌ای گیلان توجه شود و بعد برای ترکیبی از استان‌ها (به عنوان نمونه از گیلان، قزوین و تهران) طراحی ویژه‌ای صورت گیرد و هریک از ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، عملکردی، اقتصادی و...  برای منطقه در نظر گرفته شده و حول این محورها جلسه و متنی ارائه گردد تا تمام نقاط ضعف و قوت در آن قید و در نهایت برای تهران ارسال شود.

 

 

نخستین خانه احزاب کشور در گیلان تشکیل می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر محمد علی نجفی گفت: ما نگران آن هستیم که چرا وضعیت احزاب باید اینگونه باشد و چرا افتخار مدیران ارشد و آنهایی که منتخب مردم هم می شوند بر این است که متعلق به حزبی نیستند.

وی بر لزوم شکل گیری بیشتر احزاب توانمند و فعال تاکید کرد و گفت: در اصل 26 قانون اساسی قید گردیده که احزاب با رعایت قانون می توانند به عنوان تشکل برای همیشه پایدار باشند.

وی با ابراز خرسندی از پیشگامی گیلان در شکل گیری خانه احزاب به گفته رئیس این خانه افزود: متاسفانه گاهی اوقات حتی  به احزاب سیاسی که مقید به قانون اساسی می باشند بی میلی هایی صورت می پذیرد.

استاندار با بیان اینکه اصول دین، آیین و مذهب مان بر اساس کرامت و ارزش انسانی نهاده شده است افزود: در قانون اساسی اصل آزادی گروه و تشکل تا جایی که قانون شکنی نکند صراحت دارد و تشکل های سیاسی و احزاب می توانند  بهترین ناظرین بر عملکرد حاکمیت باشند.

وی با بیان اینکه امکان و زمان  سخنرانی مستقیم همه  مردم در حضور دولتمردان  وجود ندارد افزود: مردم بر اساس بینش و اندیشه خود نگاه حزبی را انتخاب نموده و افرادی منتخب از سوی آن اندیشه در مجامع  سخن گویند. و نیاز نیست حتماً تاکید کنیم  که دو تا سه حزب داشته باشیم بلکه خود به خود در کشور ما اینگونه است و نگاه انتخاباتی از بدو انقلاب تا به امروز را  معمولاً دو تا سه جریان ولی در قالب های مختلف داشته اند.

وی با دعوت از همه احزاب برای شرکت در نشست های دوره ای خانه احزاب افزود: چرا باید برخی افراد همیشه  از دور دست منتقد باشند؟ اگر نتوانیم دور یک میز تحمل همدیگر را داشته باشیم پس چگونه می توانیم با هم گفتمان داشته باشیم؟

دکتر نجفی بر حضور احزاب سیاسی در کنار هم تاکید کرد و افزود : شکل گیری خانه احزاب فرصت مناسبی است تا احزاب سیاسی همراه و همدل و همزبان در جهت توسعه سیاسی استان نقش آفرینی کنند: باید تلاش کنیم تا از حضور احزاب برای توسعه استان بهره گیریم و به این اندیشه خود افتخار می کنیم.

 

مردم تا پایان امسال طعم شیرین خدمات دولت را احساس خواهند کرد

 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت که تا پایان سال جاری تحولات قابل توجهی در کشور رخ خواهد داد و مردم طعم شیرین خدمات دولت را لمس و احساس خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدباقر نوبخت گفت: همچنین حدود 66 طرح توسط سرمایه گذاران خارجی می تواند زمینه ساز اشتغال و بهبود فضای کسب و کار تا پایان امسال در کشور باشد.

سخنگوی دولت به اختصاص تسهیلات برای ساخت حدود هفت هزار و 500 واحد نیمه کاره رها شده تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت که علاوه برآن تلاش خواهیم کرد زمینه فرصت شغلی برای دستکم 150 هزار نفر نیز در کشور فراهم کنیم.

سخنگوی دولت تدبیر و امید گفت: این دولت توانست زنجیرهای تحریم را که به اتهام ناروا درقالب 6 قطعنامه به پای ملت بسته بودند پاره کند و آژانس هسته ای را به این باور برساند که فعالیت ایران در تولید انرژی هسته ای بود و هیچگونه فعالیت نظامی نداشته است.

 

بیش از 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت گیلان

دکترعلی منتظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در استان گیلان تاکنون 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت استان صورت گرفته است و تعداد 540 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان راه اندازی شده است.

وی گفت: واحدهای راه اندازی شده اغلب در زمینه ها ی صنعتی، بویژه صنایع غذایی، صنایع فلزی، سلولزی، شیمیایی، نساجی، پوشاک و صنایع معدنی بوده اند و همچنین در این دوره زمانی عملیات احداث تعدادی از طرح های مهم صنعتی نیز آغازشد که دراین زمینه طرح های شاخصی در زمینه تکمیل زنجیره فولاد، صنایع سلولزی، دارویی، غذایی و قطعه سازی خودرو در دست اجرا است که موجب جهش صنعتی در استان خواهد شد.

 

زمینه پیشرفت ایران اسلامی با مقاومت در برابر تحریم ها

ابراهیم طاهرنژاد، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان با تجلیل از ایستادگی و پایمردی آزادگان سرافراز گفت: باید زمینه پیشرفت ایران اسلامی را با مقاومت در برابر تحریم های دشمنان فراهم کنیم.

وی مقاومت آزادگان را ستودنی دانست و اظهار کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی و تحریم های ظالمانه باید مقاومت و ایستادگی خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم موفقیت و پیشرفت روزافزون را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره هشت هزار شهید استان گیلان گفت: شهدا با از جان گذشتگی در راه اسلام و قرآن، به ما درس آزادگی و ایستادگی  آموختند و امروز وظیفه ما پاسداشت خون شهدا و حرکت در مسیر نورانی آنهاست.

 

ضرورت تملک اراضی 160 هکتاری اطراف فرودگاه رشت

غلامرضا کریم‌آقایی، مدیرکل فرودگاه سردارجنگل گفت: اگر اراضی 160 هکتاری اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت تملک نشود تا 10 سال دیگر این فرودگاه به بن‌بست می‌رسد.

وی به فعالیت پروازی 15 شرکت هواپیمایی در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد پنج شرکت دولتی و بقیه غیر دولتی هستند. وی با بیان اینکه 220 ناوگان هوایی توسط شرکت‌های مذکور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: 54 فرودگاه در کشور وجود دارد که هشت فرودگاه بین‌المللی و 18-17 فرودگاه مرز هوایی است و فرودگاه سردار جنگل رشت فرودگاه مرز هوایی بوده و بین‌المللی شدن فرودگاه گیلان نیازمند توسعه به لحاظ باند پروازی و محوطه است.و هم اکنون با توجه به تعداد پروازهای داخلی رتبه فرودگاه گیلان در کشور چهاردهم است.

 

اهتمام ویژه دولت در احیای تالاب های کشور

دکتر محمد پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه انباشت رسوبات موجب کاهش عمق برخی از نقاط تالاب شده تصریح کرد: کاهش عمق تالاب موجب شده بود که شاهد مشاهده تپه هایی از رسوبات در تالاب باشیم اما با همت مضاعف و اقدامات مستمری که انجام شده برخی از آبراهه های اصلی این  تالاب احیا شدند.

وی افزود: این کار منجر به انتقال آب از مناطق پر آب به مناطقی که در حال خشک شدن بود شد. وی با اشاره به اینکه خشک شدن برخی از اراضی تالاب موجب شده بود که سودجویان در فکر تصرف اراضی این اکوسیستم ارزشمند باشند اذعان داشت: به شدت با متصرفین و متخلفین در این زمینه برخورد می شود و دولت اهتمام ویژه ای در احیای تالاب های کشور دارد و تالاب  انزلی نیز از این برنامه بی نصیب نمانده است.

 

توجه به اشتغال‌زایی از اولویت‌های مجلس دهم

سید کاظم دل‌خوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: باید به نمایندگان دوره دهم مجلس فرصت داد تا پیشنهادات خود را در رابطه با برنامه ششم توسعه کشور ارائه دهند. وی در خصوص اولویت‌های مجلس دهم، گفت: با توجه به افزایش سن اشتغال و دغدغه‌های خانواده‌ها در این رابطه، توجه به اشتغال‌زایی از اولویت‌های کاری نمایندگان در مجلس دهم است. وی تصریح کرد: باید با ارائه طرحی، سن اشتغال از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش یابد و مدت تحصیل و انجام خدمت سربازی نیز برای استخدام لحاظ شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت باید برای مردم شغل ایجاد کند، تاکیدکرد: سن جمعیت قابل توجهی از جوانان جویای کار بالا رفته، بنابراین باید به این موضوع توجه کرد و نباید فراموش شود که بیکاری در کاهش رشد جمعیت مؤثر بوده است. وی ادامه داد: دوره چهارساله فعالیت مجلس دهم با برنامه پنج ساله ششم توسعه همزمان است، بنابراین نباید در روزهای محدود باقیمانده مجلس نهم، برنامه ششم با عجله بررسی شود.

 

تجلیل از اساتید مدرسه عالی مدیریت گیلان«لاهیجان»

بیست و ششمین گردهمایی انجمن فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی مدیریت گیلان متفاوت و با حضور جمعی از فرهیختگان، مسئولین و فارغ التحصیلان این مدرسه عالی هشت مهر ماه در دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد تا ضمن قدردانی از مردم لاهیجان به پاس همراهی با دانشجویان در آن سال ها از اساتیدی که طی 10 سال در مدرسه عالی مدیریت لاهیجان زحمت کشیدند و بعضا سنین نود سالگی را می گذرانند هم تجلیل شود.

دکتر مجتبی احمدوند، مسئول هیات اجرایی همایش و رئیس انجمن فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی مدیریت گیلان با بیان اینکه  مدرسه عالی مدیریت گیلان «لاهیجان» در آبان ماه سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و اولین مدرسه عالی خصوصی در زمینه مدیریت در کشور بوده است گفت: این مدرسه دارای سه رشته تحصیلی مدیریت مالی، مدیریت اداری و مدیریت صنعتی در مقطع لیسانس بود که تا سال 1359 دایر بود و تا آن زمان 3000 دانشجو از آن فارغ‌التحصیل شده بودند. و حالیه بسیاری از فارغ التحصیلان آن در پست های مدیریتی عالیرتبه در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند.

وی گفت: ۲۵ درصد دانشجویان آن زمان متعلق به شهر تهران و 37 درصد استان گیلان و مابقی از سراسر کشور بودند. و آن موقع گیلان از استان‌هایی بود که از داشتن دانشگاه محروم بود. اما در سال ۱۳۵۶ با ادغام مدرسه عالی مدیریت گیلان و مدرسه عالی بازرگانی، دانشگاه گیلان تشکیل شد و امروزه این دانشگاه با بیش از 60 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل، هشتمین دانشگاه جامع کشور است.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code