دکتر ابتکار در بازدید از گیلان: چاپ
افت شاخص های محیط زیستی، زنگ های خطر را برای ایران به صدا درآورد
16 مهر 95 - 23:07  | 1365 بازدید

 

«یکی از اولویت ها و مسائل محوری در برنامه ششم توسعه توجه ویژه به موضوعات خاص راهبردی شامل آب و محیط زیست است.»

 

گیلان فردا- دکتر معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست هفته دولت به استان گیلان سفر کرد. وی در این سفر ضمن دیدار با آیت الله قربانی، استاندار، مجمع نمایندگان، اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان و جمعی از فعالان زیست محیطی، از تالاب عینک هم بازدید کرد. افتتاح استخر شنا ویژه بانوان در بندر انزلی و کلنگ زنی احداث مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی، انعقاد تفاهم نامه همکاری بین استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از دیگر برنامه های این سفر بوده است.

 

سواحل پاک پرچم آبی دریافت می کنند

دکترابتکار در رشت از سقوط شاخص های محیط زیستی تاقبل از سال 92 یاد کرد و گفت: با گذشت سه سال می توان گفت که ما در این حوزه به اهداف خود رسیده ایم و شاهد همکاری جمعی دولت با مردم برای حل مشکلات محیط زیستی هستیم.

ابتکار با بیان اینکه  در کنار اولویت های دولت در حوزه تحول سلامت و بهبود شاخص های تجاری، محیط زیست هم یکی از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید است افزود: محیط زیست با وجود کارکرد حاکمیتی در حوزه مشاغل سبز مانند حفاظت از عرصه های طبیعی و انرژی های پاک ورود کرده است و امیدواریم بتوانیم دوره های کارآفرینی مشاغل سبز را در گیلان با همکاری استانداری برگزار کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست برای حل آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت و تالاب انزلی تلاش می کند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه افت شاخص های محیط زیستی زنگ های خطر را برای ایران به صدا درآورد گفت: برهم خوردن تعادل موجود در طبیعت باعث آسیب های جدی به زندگی تمام مردم می شود اما در مواردی مانند افزایش سرطان ها و ارتباط آن با عوامل محیطی باید دانشگاه های علوم پزشکی بررسی بیشتری انجام دهند.

وی گفت: طرح پرچم آبی به منظور حفظ سلامتی شهروندان، ایجاد وحدت رویه در نحوه بازرسی و نظارت و پایش شناگاه های ساحلی و مناطق تفریحی دریایی اجرا می شود و هر ساحلی که فاقد آلودگی پسماند و پساب بوده و پاک باشد یک پرچم دریافت می کند که نشان دهنده پاکی آن ساحل است و در نقاط پاک بر فراز دریا نصب می شود.

وی ادامه داد: حفاظت از تنوع زیستی کشور و دستیابی به رویکردی همه سونگر، کاربردی و پویا به منظور حفظ و نگهداری منابع اکولوژیک و بهره‌برداری خردمندانه از این منابع و جلب مشارکت در اجرای برنامه‌های طرح مدیریت مناطق، حفاظت، احیا و بازسازی، طبیعت‌گردی، آموزش و پژوهش، مشارکت جوامع محلی و همسو کردن فعالیت‌ها در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر مناطق تحت مدیریت سازمان از اهداف اجرای تفاهم نامه استانداری با سازمان محیط زیست است.

ابتکار در بخشی دیگر افزود: ورزش یکی از راهکارهای جبرانی از برون رفت مشکلات اجتماعی از کودکی تا کهنسالی است و با توجه به نقش محوری بانوان در خانواده، فرزندآوری و اهمیت سلامت بانوان، دولت نیز توجه ویژه ای به ورزش بانوان و سرمایه گذاری در این بخش دارد و ما برای ورزش بانوان چه در سطح عمومی و چه قهرمانی اهتمام داریم و بانوان و مردان این سرزمین به دریافت نخستین مدال المپیک توسط کیمیا علیزاده افتخار می کنند

وضعیت محیط زیست گیلان از نگاه مسئولین

آیت ا... قربانی، نماینده ولی فقیه: همه ما بایستی در حفظ محیط زیست سالم و زیبایی های استان گیلان تلاش کنیم. تنفس کشور با آب و هوای شمال به ویژه گیلان است و مردم برای آرامش و تنفس در هوای گیلان به این استان سفر می‌کنند، باید دقت داشته باشیم این محیط آلوده نشود. به دلیل بسیاری از آلودگی های محیط زیست مسئله گردشگری و درآمد حاصل از فعالیت های مردم بومی مناطق در بخش کشاورزی و صیادی تحت تاثیر قرار گرفته است، اما تمام مسئولین و مردم در این زمینه مسئول هستند.

دکتر نجفی، استاندار: پاکسازی تالاب عینک با همکاری همه دستگاه ها و مردم برای ریشه کن کردن  گیاه مهاجم سنبل آبی جای تشکر دارد. حضور میلیونی گردشگران در گیلان تبعاتی از جمله افزایش زباله و تخریب محیط زیست را به همراه دارد ولی متاسفانه بودجه ای برای مدیریت این حجم از حضور مسافر و گردشگر و مدیریت پسماندهای تولیدی وجود ندارد ولازم است ردیف بودجه ای جداگانه برای گیلان در نظر گرفته شد.

شعبانپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری: سرانه تولید پسماند برای هر شهروند در گیلان 850 گرم و در روستاها 650 گرم است که از نرخ کشوری بالاتر است و روزانه نزدیک دو میلیون تن زباله در گیلان تولید می شود.

برای مدیریت بحران پسماند چند گام طراحی شده است که بخش اول آن آموزش است.

ما در گیلان 51 مرکز دفن زباله داشتیم که توانستیم با مدیریت و برنامه ریزی مناسب و کارشناسی تعداد آنها را به 35 جایگاه کاهش بدهیم و در تلاش هستیم بتوانیم تعداد آنها را به 10 مرکز برسانیم.

و با مشارکت فرمانداران پوشش 70 درصدی برنامه تفکیک از مبدا زباله را در حال اجرا داریم و قصد داریم این پوشش را تا پایان سال به 90 درصد برسانیم. در حال حاضر در استان، سه کارخانه کمپوست با ظرفیت مجموع 550 تن در روز در حال فعالیت هستند.

ساخت و تکمیل تصفیه خانه شهرک صنعتی و پیگیری آن توسط شهرداری و آب و فاضلاب هم از اقدامات دیگر استان برای کاهش آلودگی رودخانه های گوهر رود و زرجوب رشت است.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس: استان به دو کارخانه زباله سوز نیاز دارد. از سوی دیگر در حال حاضر ازمجموع 34 بیمارستان استان فقط 8 بیمارستان تصفیه خانه دارند و از مجموع 23 شهرک صنعتی هم فقط شهرهای رشت، انزلی و لاهیجان دارای تصفیه خانه فاضلاب آن هم به شکل ناتمام هستند. ما امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه های مهاجم مثل سنبل آبی و آزولا برنامه های ویژه ای داشته باشد چون افزایش سطح دربرگیری این گونه های مهاجم دارای تبعات منفی بیشتری خواهد بود.

لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس: متاسفانه امروز در استان گیلان سرطان در رتبه دوم علل مرگ و میر شهروندان قرار دارد که با رها شدن 1300 تن زباله در طبیعت و تاثیر مستقیم آن بر سلامت مردم ارتباط غیر قابل انکاری دارد و باید برای مدیریت آن چاره ای اندیشید.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code