در آئین اختتامیه نمایشگاه فن بازار در منطقه آزاد انزلی عنوان شد: چاپ
بیش از 95 درصد سرمایه ها مربوط به فکر، اندیشه و خلاقیت است
16 مهر 95 - 23:07  | 1430 بازدید

 

گیلان فردا- نمایشگاه فن بازار«فناوری های منتخب دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور» در مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی منطقه آزاد انزلی شهریور ماه جاری همزمان با هفته دولت برگزار شد.

این فن بازار با حمایت و مشارکت سازمان منطقه آزاد انزلی از سوی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرخانه فن بازار کشور مستقر در پارک علم فناوری استان گیلان برگزار شد و استانداری گیلان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی نیز در برگزاری آن مشارکت داشتند. گفتنی است کلنگ زنی پروژه ساختمانی مرکز صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و پروژه احداث ساخت کارخانه تولیدکننده سیستم آنالایزر و کنترل پارامترهای کیفی آب از دیگر برنامه های این نمایشگاه فن بازار بوده است.

گزارشی از این فن بازار که با حضور دکتر احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر واشقانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، مهندس جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس، دکتر رضی رییس دانشگاه گیلان، دکتر امیر تیموری رییس دانشگاه آزاد رشت، دکتر متقی طلب و خانم مهندس بلالایی رییس و معاون پارک علم و فناوری گیلان، مهندس مسرور رییس منطقه آزاد انزلی، مهندس پورعلی مدیرعامل شرکت پارس شهاب، مهندس مهرپور مدیرعامل شرکت بالارنصب و رییس هیات مدیره کنسیرسیوم صادرات محصولات دانش بنیان و سایر مدیران دستگاه های اجرایی استان و روسای مراکز آموزش عالی گیلان، مدیران شرکت‌های دانش بنیان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه و اعضای ستاد هفته پژوهش و پژوهشگران کشور برگزار شد در ادامه به  نظرتان می رسد:

 

کارکرد نمایشگاه فناوری برای کل کشور است

دکتر متقی طلب، رییس پارک علم و فناوری گیلان ضمن قدردانی از همکاری مدیریت منطقه آزاد انزلی و تمامی کسانی که در برگزاری این نمایشگاه مهم نقش داشتند گفت: همزمان با آغاز هفته دولت، نمایشگاه « فناوری های منتخب دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور» به منظور معرفی منتخبی از فناوری‌های آماده سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی مربوط به شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور و مراکز رشد و نیز دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، توسط ستاد برگزاری فن بازار و با مشارکت منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی با بیش از ۵۰۰ فناوری با سطح آمادگی فناوری بالا و آماده تجاری سازی در قالب ۹۰ غرفه در سالن های نمایشگاهی این مرکز، با حضور ۲۳ استان کشور عرضه شده که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی افزود: از جمله ویژگی های این نمایشگاه حضور صندوق های سرمایه گذاری و موسسات مالی و کارگزاران فناوری از جمله موسسه اعتباری کوثر بود که برای تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان و فناور حاضر در این نمایشگاه بود که طی روزهای برپایی نمایشگاه مذاکراتی درباره تجاری سازی محصولات فناور صورت گرفت.

دکتر متقی طلب با بیان اینکه فناوری های حاضر در این فن بازار در حوزه های محیط زیست، فناوری اطلاعات، نانو، زیست فناوری، برق و الکترونیک، شیمیایی و غذایی، علوم و صنایع پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین در حوزه مکانیک ساخت و تولید بود که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت تصریح کرد: این نمایشگاه در نوع خود اولین بار است و کارکردهای آن فقط خاص گیلان نیست بلکه مال کل کشور است. و ما امیدواریم از حمایت های جناب استاندار که روز افتتاحیه حضور داشتند و از نمایشگاه دیدن کردند باز هم برخوردار شویم. و از جناب دکتر احمدی هم انتظار داریم با توجه به ظرفیت های فوق  العاده که در گیلان وجود دارد این استان را به صورت ویژه ببینند.

 

نتایج تحقیقات را به ثروت تبدیل کنیم

دکتر واشقانی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد ضمن با ارزش خواندن همکاری منطقه آزاد انزلی با پارک علم و فناوری گیلان گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصتی است تا پژوهشگران و فناوران، تولیدات قابل تجاری سازی خود را در معرض سرمایه گذاران قرار دهند. وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد دانش بنیان گفت: نتایج تحقیقات باید به تولید ثروت منجر شود. و امیدوارم این فن بازار متناسب با تعداد فناورانی که طرح های خود را عرضه  کرده اند با صنایع، دانشگاه و سرمایه گذاران تعامل نزدیک داشته باشند.

وی با بیان اینکه چنین رخدادی سابقه طولانی در کشور ما ندارد افزود: باید نکات مثبت چنین نمایشگاهی را افزایش و نقاط ضعف و کمبودها را در حرکت بعدی اصلاح کنیم.

 

تفکر امروز دنیا«سخت افزاری» نیست

مهندس جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس گفت: برای رونق و رشد اقتصادی همه حرف هایی می زنند ولی به دلایل مختلف از روند رو به پیشرفت دنیا عقب افتاده ایم. ما هنوز با تفکر چهل سال پیش می خواهیم کار کنیم در حالی که تفکر امروز دنیا«سخت افزاری» نیست. امروزه در دنیا به «تفکر دانشمند» بها می دهند، تا علم را به ثروت تبدیل کنند و یکی از معیارهای قدرت در کشورهای دنیا «کاربردی کردن علم» است. اما این همه پایان نامه و تز که در کمال تاسف در کتابخانه های دانشگاه ها خاک می خورد نشان می دهد که ما خیلی در این عرصه موفق نبودیم. امیدواریم با کمک پارک های علم در سال 2020 سهم بیشتری از 16 فناوری برتر دنیا کسب کنیم. البته نمی گویم  در این سال ها برای ارتباط دانشگاه با صنعت تلاش نشده اما اتفاق مطلوبی بین فعالان علمی و صنعتی نیفتاده است.

وی افزود: نمی شود دانشگاه بگوید ما درخواستی از صنعت نداریم و یا صنعت بگوید اگر دانشگاه می تواند کمک کند. متاسفانه بعضی از مراکز صنعتی ما نمی دانند دانشگاه چه اتفاق مهمی را می تواند برایشان رقم بزند. به عبارت دیگر نیازسنجی در مراکز صنعتی ما هنوز اتفاق نیفتاده است و ما امیدواریم دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی استان به عنوان بزرگترین دانشگاه های استان حرکتی انجام بدهند. وی ضمن قدردانی از زحمات آقای دکتر متقی طلب، فعالیت این پارک را در استان خوب ارزیابی کرد.

نماینده رشت با بیان اینکه مهندس مسرور از زمان مسئولیت در منطقه آزاد کارهای خوبی انجام داده است گفت: در سطح ملی نسبت به مناطق آزاد با رویکرد سیاسی، بسیار بد برخورد می شود. ولی همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما علاوه بر ذخایر زمینی به  لحاظ منابع انسانی هم بسیار غنی هستیم و سرمایه های بزرگ  و با ارزش زیادی داریم و باید قدر مخترعان و فناوران خودمان را بدانیم.

 

تفکر فروش داشته باشیم

مهندس مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز با تاکید بر اینکه ورود به محیط کسب و کار نیازمند شاخص هایی است گفت: مولفه تفکر ما در صنعت باید از حالت تفکر تولید یا تفکر مهندسی به  تفکر فروش تبدیل شود.و فرد علاقمند به کسب و کار باید با تجارت بین الملل آشنا باشد. داشتن اطلاعات دقیق و تخصصی در مورد صورت های مالی شاخص دیگری بود که وی به داشتن آن تاکید کرد.

وی گفت: شورای تخصصی حمایت از ایده در منطقه آزاد انزلی شکل گرفته و برای ایده هایی که تبدیل به تجاری سازی شوند کمک می کنیم. و در اختیار قرار دادن دفتر کار رایگان الآن در منطقه آزاد انزلی شکل گرفته چون یکی از اهداف منطقه آزاد توسعه تکنولوژی است. همچنین طرح های دانش بنیان را به بانک های عامل طرف قرارداد معرفی کرده و وام را برای شرکت های دانش بنیان اخذ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خرید از شرکت های دانش بنیان در پروژه های منطقه  آزاد در دستور کار قرار گرفته این اقدام را نیز در راستای حمایت از فناوران برشمرد و تاکید کرد: محصول یک شرکت دانش بنیان از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است. و خوشبختانه زیرساخت های مرتبط با توسعه این شرکت ها در حال آماده سازی است.

 

کشورهای پیشرفته روی مغز و تفکر متمرکز هستند

دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل با محوریت اقتصاد دانش بنیان باید دنبال شود گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی ریاضت کشیدن نیست بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی منعطف که در تنش ها و بحران ها فرو نریزد و رو به جلو خود را اصلاح کند. وی افزود: متاسفانه کشورهای در حال توسعه فقط روی سرمایه ها و ذخایر زیرزمینی تمرکز دارند اما کشورهای پیشرفته روی مغز و تفکر متمرکز هستند. و بیش از 95 درصد سرمایه ها مربوط به فکر و اندیشه و خلاقیت است.

وی ادامه داد: در مورد شرکت های دانش بنیان قانون داریم ولی اجرای درست این قانون مهم است. و یا اینکه  تمام دستگاه ها باید اقدامات و هزینه کردهای خود در ارتباط با تحقیق و پژوهش را به شورای عتف بدهند و آن ها هم برای آنالیز به مجلس بفرستند ولی 30 درصد دستگاه ها این گزارش را نداده اند و در مورد بقیه نیز شورای عتف گزارش را به مجلس داده ولی هنوز آنالیز نشده است. البته در بخشی دیگر اقدامات خوبی شده، مثلا صندوق شکوفایی و نوآوری سال ها اعتباری نداشت اما در این دولت از همان آغاز برای این صندوق اعتبار گذاشته شد. ظرفیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، علمی و فناوری ما بسیار بالاست. باید تمام تلاشمان را برای توسعه و شکوفایی این بخش بکنیم تا به جای فرار مغزها شاهد فرار شرکت های دانش بنیان نباشیم.

دکتر احمدی با اعتقاد بر اینکه مسیر رو به رشد و سالم و قوی است گفت: امیدوارم در حوزه تقاضا بیشترین نقش را داشته باشیم.البته برای تحریک تقاضا هم قوانینی وضع شده از جمله معافیت مالیاتی برای شرکت هایی که در حوزه علم و فناوری کار می کنند. فعالیت این شرکت ها در منطقه آزاد نیز به نفع هر دو طرف خواهد بود. و ایجاد کنسیرسیوم بین شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است که خوشبختانه در اینجا شکل گرفته است، چون به صورت پراکنده نه در داخل و نه در خارج نمی توانیم نفش مهمی داشته باشیم.

 

 

دکتر ضرغام رییس صندوق توسعه شکوفایی و نوآوری در مراسم افتتاحیه:

بخش خصوصی از حالت سنتی خارج شود

 

دکتر ضرغام با بیان اینکه امپراطوری های حال و آینده «امپراطوری فکر» هستند و خواهند بود گفت: اشتغال و کارآفرینی امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه ما بتوانیم از سرمایه های فکری خودمان استفاده کنیم.

وی با مقایسه تعداد دانشجویان در قبل از انقلاب با زمان حال ادامه داد: ما قبل از انقلاب حدود 187 هزار نفر دانشجو داشتیم و الآن حدود 5 میلیون نفر دانشجو در کشور داریم. و فقط 90 هزار دانشجوی دکتری داریم و سالانه حدود 22500 نفر فقط فارغ التحصیل دکترا داریم.

وی با تاکید براینکه بدنه دولت باید کوچک شود و دولت کار تصدی گری را کنار گذاشته و به کار حاکمیتی بپردازد گفت: بخش خصوصی باید فارغ التحصیلان را جذب کند. اما بخش خصوصی باید از حالت سنتی خارج شود. پنج میلیون دانشجو پتانسیل بسیار خوبی است به شرطی که ما زمینه های موثر و مفید اشتغال را برایشان فراهم کنیم.

دکتر ضرغام با بیان اینکه دانشگاه های ما در بخش آموزش خوب کار کردند گفت: اما در زمینه پژوهش ما به ازای یک درصد جمعیت دنیا 62/1 درصد تحقیق دنیا را به خود اختصاص می دهیم. ولی وقتی مسئله کیفیت مطرح می شود سهم ما افت پیدا می کند. به عنوان مثال 32 میلیارد دلار ارزش تجارت است که 40 درصد آن  مربوط به محصولات دانش بنیان است ولی سهم ما چقدر است؟

وی ادامه داد: ما در صندوق شکوفایی و نوآوری، سرآمدان هر رشته  را برای دریافت کرسی پژوهشی نامزد می کنیم و به مدت 10 سال از این دانشمندان حمایت می کنیم، که پنج سال اول را به صورت فردی می توانند کار کنند و سالانه به هر کدام 50 میلیون کمک می کنیم که دو نفر پژوهشگر پسا دکتری می توانند داشته باشند. و پنج سال دوم را باید به صورت تیمی کار کرده و همکار خارجی داشته باشند. در واقع هدف ما تشکیل تیم تحقیقاتی است. و در این راستا تا کنون 46 نفر انتخاب شدند که صاحبان کرسی ها هستند و ایرانیان خارج از کشور هم می توانند از این کرسی ها بهره ببرند.

وی با تاکید بر اینکه حال و آینده دنیا از آن انقلاب فکری است، گفت: 72 درصد از ایرانیان خارج از کشور علاقمند به توسعه علم و فناوری در کشور هستند و 256 نفر از این عزیزان به ایران برگشتند و در مراکز علمی مشغول به کار شدند

 

دکتر نجفی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فن بازار منطقه آزاد انزلی:

با مشارکت استانداری، پارک علم گیلان و منطقه آزاد انزلی شرکت های دانش بنیان تقویت خواهند شد

 

دکتر نجفی، استاندار گیلان با قدردانی از برگزاری نمایشگاه فن بازار در منطقه آزاد انزلی گفت: ما شاهد اتفاق بزرگی در این بخش هستیم و امروز بیش از 90 دانشگاه، مرکز رشد، پارک علم و فناوری و سایر مراکز و نهادهای علمی در این نمایشگاه حضور دارند که نشاندهنده ظرفیت بالا در این بخش است.

وی افزود: یکی از اهداف دولت و نظام توسعه شرکت های دانش بنیان است. و یکی از راه های جذب فارغ التحصیلان جوان و اندیشمند استفاده از این فرصت هاست. من بارها گفتم در کشورهایی که حتی تولید کشاورزی در سطح بالا هم دارند فقط حدود دو درصد اشتغالزایی را با کشاورزی پاسخ گفته اند. ولی در شرکت های دانش بنیان می توان اشتغالزایی را به حداکثر رساند. و ما راهی نداریم جز بهره مندی از این پتانسیل و من از عزیزانی که این نمایشگاه را برگزار کرده اند قدردانی می کنم و این اتفاق بزرگی در گیلان است. و قطعا در ادامه با مشارکت استانداری، پارک علم و منطقه آزاد شاهد حرکت های خوبی در این زمینه خواهیم بود. 

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code