دکتررضا بهشتی دافچاهی موسس ورییس مرکز توانبخشی فجر آرامش و کاندیدای انتخابات دوره پنجم شورای شهر رشت چاپ

 

گیلان فردا- مرکز توانبخشی فجر آرامش از سال 1382 برای نگهداری شبانه روزی بیماران مزمن خانم تاسیس شد و توانست خدمات خوبی به این افراد ارایه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر ازچگونگی خدمات وفعالیت های فوق با آقای دکتر رضا بهشتی، موسس این مرکز گفت و گو کردیم که در ادامه به نظرتان می رسد:

 

آقای دکتر چه انگیزه ای باعث تاسیس این مرکز دراستان شد؟

وقتی که دست ها با نیت خدمت به نیازمندان به حرکت درآیند وشرف و انسانیت حکم به مساعدت و یاری بکند، زندگی رنگ و جلوه دیگری  به خود می گیرد ورنجدیدگان گرمای این دست ها را در خانه کوچک دل خویش پذیرا می شوند.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم امروزه در اجتماع اگر کسی بیماری سرطان داشته باشد همه دلسوزی می کنند ولی متاسفانه بیمار روانی را از اجتماع طرد می کنند وبرخورد خوبی ندارند! از طرف دیگر محل نگهداری این بیماران فقط بیمارستان هاست که به مدت محدود بیماران را پذیرش می کنند وبعد از طی دوره درمان، آن ها را ترخیص می کنند. و این بیماران وقتی به ناچار به خانواده خودشان مراجعه می می کنند اغلب برخورد خوبی با آن ها نمی شود ویا به عنوان دختر خیابانی در خیابان سرگردان بوده و حمایت کننده ایی ندارند. و چنین مرکزیی در سطح استان هم فعال نبوده است. اما حفظ آبروی این عزیزان حفظ آبروی همه ی ماست. حتی خیلی از این افراد تحصیل کرده هستند که بنا به دلایلی دچار بیماری شده اند، لذا این مرکز را تاسیس کردیم.

 

این مرکز از چه سالی وبا چه تعداد بیمار شروع به کار کرد؟

مرکز توانبخشی فجر آرامش از سال  1382با مجوز سازمان بهزیستی استان گیلان و با حدود 35 مددجو از سراسر کشور در یک ساختمان اجاره ای در بخش خمام شهرستان رشت راه اندازی شد و اکنون نیز با رشد فضای فیزیکی و توسعه خدمات، بیش از 116 مددجو را تحت پوشش قرار داده ایم. و از سال 1387 در ساختمانی مستقل با ظرفیت 135 مددجو در فضایی به مساحت 1500متر مربع  و زمینی به مساحت 4500 متر مربع در روستای خواچکین بخش خمام رشت به کار خود ادامه می دهیم.

مددجویان مرکز شامل بیماران زن دارای مشکلات روحی روانی هستند و در این بین 44 مددجوی بد سرپرست و 72 مددجوی بی سرپرست داریم که توسط 55 نفر خدمه، یک پزشک و یک روان پزشک نگهداری ومراقبت می شوند .محیط داخلی مرکز هم با مراقبت های شبانه روزی و بی دریغ کارکنان دلسوز این مرکز بسیار پاکیزه و آرام است.

 

معرفی بیماران در این مرکز به چه صورت است؟

این افراد عموما از طریق کلانتری ها و دادگاه ها به ما معرفی می شوند و ما نیز در خدمت  این مددجویان عزیز هستیم . حتی به فکر اشتغالزایی این افراد نیز بوده و با کمک مربیان خوب به آموزش برای بعضی از این مددجویان که توانایی های لازم را دارند اقدام کردیم. از جمله: قالیبافی، حصیر بافی، گونی بافی و ... تا با کسب درآمد امید به زندگیشان بیشتر شود. و این مرکز از معدود مراکز توانبخشی در استان هست که با فراهم آوردن امکانات فرهنگی و به خصوص ورزشی به سلامت جسم وروح این عزیزان توجه ویژه ای دارد، تا آن ها نیز به مانند هر انسان سالم دیگری از این موهبت ها بهره مند شوند.

 

شما درحال حاضر در مرکز با چه مشکلاتی  روبه رو هستید؟

مرکز توانبخشی فجرآرامش در بخش فاضلاب  وتصفیه خانه دچار مشکل است . البته در بازدیدی که استاندار محترم وجمعی از مسوولین استانی وشهرستانی  از اینجا داشتند مشکلات را مطرح کردیم. و قول مساعدت دادند و ما هم امیدواریم که این امر محقق شود. و انتظار داریم همه مسوولان استانی و شهرستانی به این مراکز توجه کنند وبا توجه به این که این مراکز خصوصی است اگر بخواهیم خدمات عالی ارایه دهیم نیاز به کمک  مسوولین محترم است.

 

و حرف پایانی

این همیشه آرزوی  قلبی من بوده که چنین خدمتی را برای مردم و نیازمندان داشته باشم. چرا که خدمت به افراد نیازمند و معلول یکی از بالاترین عبادت ها است. و بزرگترین عبادت هم خدمت به خلق است و عابد ترین مردم کسی است که نفعش  به مردم برسد ما و همه پرسنل زحمتکش تمام تلاش خود را در مرکز داشته و داریم تا به نحو احسن دل های مددجویان  عزیز را شاد کنیم.

 

گفتنی است دکتر رضا  بهشتی دافچاهی پیش از این پزشک مسوول در مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت، عضو اصلی شورای پزشکی نظام وظیفه استان گیلان،عضو هیات موسس شرکت دانش  بنیان بهتا پایش شمال، موسس درمانگاه امام جعفر صادق «ع» ،مدرس دانشگاه  آزاد اسلامی، ریاست مرکز بهداشت شهرستان آستانه اشرفیه ولاهیجان، ریاست مرکز شهرستان فومن و ریاست مرکز بهداشت بخش خمام را نیز بعهده داشته اند.

 

ماندانا پرویزی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code