در برنامه رونمایی از صندوق نخبگان علمی موسسه خیریه امام علی (ع) عنوان شد: چاپ
یک تا دو درصد افراد جامعه نخبه هستند
11 خرداد 96 - 00:03  | 1570 بازدید

 

گیلان فردا- موسسه خیریه امام علی (ع) گیلان درنظر دارد به منظور شناسایی نخبگان علمی و استعدادهای برتر (دانش‌آموزان، ‌دانشجویان، پژوهشگران، مخترعان و فن‌آفرینان) نیازمند استان، با همکاری بنیاد نخبگان گیلان از ظرفیت و توانایی‌های خیرین استان بهره گیری کند.

در همین راستا همزمان با ولادت امیرمومنان و روز پدر،‌ برنامه رونمایی از صندوق نخبگان علمی موسسه خیریه امام «علی» 23 فروردین در سالن بانک صادرات رشت برگزار شد.

 

ضرورت تعمیق رابطه علما با نخبگان

مهندس یوسفی، نایب رییس موسسه خیریه امام علی (ع) گفت: در خیلی از جاها همفکری را می‌شنویم ولی در عمل همفکری اتفاق نمی‌افتد. همدلی در عرصه خودباوری و فرهنگ دوستی و باور اجتماعی و همچنین همفکری در عرصه مدیریتی می‌تواند رخ دهد و پیوند بنیاد نخبگان با موسسه امام علی می‌تواند سال‌های سال منشا خیر و برکت برای دانشجویان و نخبگان باشد. و امیدوارم رابطه مسجد با نخبگان و رابطه علما با نخبگان عمیق شود.

 

مسجد حاج مجتهد مقر موسسه خیریه امام (ع)

زادفلاح، مدیرعامل موسسه خیریه امام علی (ع) با اشاره به برخی از فعالیت‌های مسجد حاج مجتهد گفت: علاوه بر فعالیت‌های روزمره مسجد، در تمام ایام آنجا برنامه داریم و این مسجد، تنها مسجدی است که پرسنل رسمی دارد. و حدود 80 نفر نیز از افراد تحت عنوان یاوران مسجد به طور خاص خدمات‌دهی می‌کنند و هر ساله در شب‌های عید، حداقل 150 بسته در قالب سبد کالا به ارزش 5 تا 6 میلیون تومان به افرادی که تحت پوشش موسسه امام علی هستند داده می‌شود. و موسسه امام علی حدود هزار نفر از افراد بی‌سرپرست را تحت پوشش دارد و در طول سال سعی می‌کند برنج و برخی از ارزاق آن ها را فراهم کند و یا حمایت از دانش‌آموزان نیازمند را به عهده دارد.

 

نخبگی در یک درصد افراد جامعه

دکتر مسعود اصفهانی، رییس بنیاد نخبگان استان گیلان نیز گفت: علاوه بر وقف‌هایی که از قبل وجود داشته‌اند، وقف‌های جدیدی امروزه انتخاب می شود از جمله «وقف سایبری» و الان جوانان و موسساتی هستند که در بخش اینترنت توانمند هستند و کتاب‌هایی را آماده می کنند و به رایگان به اشتراک می‌گذارند. حتی وقفِ «وقت» هم داریم.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی برای نخبگان خیلی اهمیت قایل است و در برنامه ششم مشخصا دولت به دستگاه‌های اجرایی تاکید کرده که برنامه خودشان را برای نخبگان ارایه دهند و سرپرستی این کار را به بنیاد نخبگان سپرده است.

دکتر اصفهانی با یادآوری این که علمای علم انسان‌شناسی می‌گویند حداکثر 2 درصد و حداقل یک درصد جامعه واجد نخبگی هستند گفت: در جمعیت 5/2 میلیونی استان گیلان حدود 25 هزار نفر نخبه وجود دارد که برای شناسایی و حمایت آن ها باید اقدام کنیم. و ما به عنوان یک نهاد دولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری، طبق آیین‌نامه باید افراد را تحت پوشش قرار دهیم. اما گاه افرادی مراجعه می‌کنند که ویژگی‌های نخبگی دارند ولی شرایط آیین‌نامه را ندارند. بنابراین برای این افراد باید تدبیری اندیشید و موسسه امام علی یک موسسه خیریه خوش‌نام است. اگر ما امروز یک قدم برای بچه‌های نخبه برداریم، آن ها در آینده صد قدم برای کشور برخواهند داشت. امیدواریم نگاه افراد توانمند در هر بعد به این سمت جلب شود.

 

پیوند دین و علم با همکاری بنیاد نخبگان و موسسه خیریه امام علی

استاد آیت‌الله جوادی گیلانی، عضو موسس و رییس هیات امنای موسسه خیریه امام علی (ع) نیز گفت: هر نعمت به انسان برسد از جانب خداست، چون سیره او جود و بخشندگی است و می‌دهد که بدهد، نه این که می‌دهد تا بگیرد.

وی گفت: تاکنون حدود 23 سال است که دوستان ما دارند زحمت می‌کشند و اکنون مقر این موسسه خیریه، در مسجد حاج مجتهد است.

وی با تاکید بر این که این مجموعه به هیچ نهاد دولتی وابسته نبوده و از متن مردم می‌جوشد و به متن مردم برمی‌گردد افزود: ما نه به دنبال جناح سیاسی هستیم و نه به دنبال چیز خاصی. والیان و صاحبان این مجموعه مردم هستند و من هم یکی از نوکران این جمع هستم و اکنون حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر از طریق مسجد و با همکاری بنیاد نخبگان، پیوند دین و علم است.

 

احترام و ایجاد زیرساخت برای نخبگان

دکتر سجاد مومنی، یکی از استعدادهای برتر استانی که با موسسه خیریه امام علی همکاری دارند نیز گفت: جوانان نیاز به حمایت دارند و حمایت از نخبگان و جوانان فقط حمایت پولی نیست. آن ها نیاز به احترام و زیرساخت دارند.

 

ضرورت توجه به ارتباط دانشگاه با مسجد

مهندس مرتضی‌پور صوفیانی یکی دیگر از استعدادهای برتر استان که با موسسه خیریه امام علی همکاری دارد با مطرح کردن نقش مساجد در بخش‌های مختلف گفت: آیا در دانشگاه نسل سوم (نوآور) تاکنون در مورد ظرفیت مساجد صحبتی به میان آمده است؟ آیا تاکنون استارتاپی با محوریت نقش مساجد شکل گرفته است؟ و یا برای پاگرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط فکری شده است؟

 

حمایت از فکر برتر برای تبدیل خلاقیت به نوآوری و کارآفرینی

دکتر گنجی‌نیا، عضو هیات علمی رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: معمولا هرجا می‌رویم می‌گویند «گیلان مهد نخبگان است». در کشور و دنیا نیز بسیاری از بهترین و توانمندترین اساتید، جراحان، دانشمندان و هنرمندان گیلانی هستند. پس باید جوانان نخبه را شناسایی، جذب و حمایت کنیم، چون فکر برتر نیاز به حمایت دارد تا خلاقیت را به نوآوری و نوآوری را به کارآفرینی تبدیل کند.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code