دکتر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور: چاپ
 بهبود جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران یکی از اهداف اساسی برنامه ششم توسعه است
20 مهر 94 - 00:07  | 1567 بازدید

 

نخستین جلسه عمومی اعضای ستاد برنامه و شوراهای برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه با حضور دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با شرکت جمعی از وزراء و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران و کارشناسان این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این جلسه اظهار داشت: وظیفه اصلی ستاد برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه راهبری این برنامه است و در عین حال وظیفه اجرای برخی از تصویب‌نامه‌ها را هم با لحاظ کردن آینده‌نگری و آینده‌پژوهی دنبال می‌کند.

دکتر نوبخت گفت: کار مهم ما این است که از سال ۹۵ تا ۹۹، جایگاه ایران را در رقابت‌های منطقه‌ای و تحولات جهانی ارتقا بخشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ابلاغ سند چشم‌انداز بیست ساله کشور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: بر اساس این سند و در افق ۱۴۰۴ به توسعه و بالندگی و جایگاه نخست علم و فن‌آوری در منطقه باید نایل شویم، اما با وجودی که در حال‌حاضر نیمی از زمان اجرای آن سپری شده و در عین‌حال اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی متعددی هم رخ داده است که باید متناسب با تحولات به ویژه تحریم‌ها، اهداف تعدیل می‌شد. اما باید این نکته را در نظر بگیریم که هدف اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تحقق سند چشم‌انداز و بیست‌ساله است.

وی با تأکید بر این موضوع که دوره برنامه ششم توسعه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ و در افق ۱۴۰۴ بتوانیم به اهداف ترسیم شده برسیم، اظهار داشت: سمت و سوی برنامه‌ریزی در برنامه ششم توسعه به گونه‌ای باشد که با در نظر گرفتن آینده‌نگری و آینده‌پژوهی از تمام ظرفیت‌های موجود کشور باید استفاده کنیم.

وی با تأکید بر این موضوع که برنامه ششم توسعه به لحاظ ماهوی و شکلی نسبت به برنامه‌های پیشین متفاوت خواهد بود، گفت: برنامه ششم توسعه به عنوان برنامه‌ ماندنی دولت یازدهم باید از آسیب‌های برنامه‌های قبلی عاری باشد و آن آسیب‌ها نباید تکرار شود.

دکتر نوبخت با اظهار این موضوع که طی یک سال گذشته مقدمات تهیه برنامه ششم توسعه آغاز و بررسی شده، گفت: ما حتی می‌توانیم بخشی از انجمن‌های تخصصی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران عرصه توسعه را در بخش‌های رسمی بگنجانیم.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که آنچه در برنامه ششم توسعه تصویب و گنجانده می‌شود، باید متناسب با شأن و منزلت بالای مردم کشور باشد.

 

گزارش مذکور حاکی است در ادامه نخستین جلسه عمومی اعضای ستاد برنامه و شوراهای برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه، دکتر فرهاد دژپسند معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دبیر ستاد برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از برنامه‌های پیشین متمایز می‌کند.

وی افزود: کار تدوین برنامه ششم توسعه از تیرماه سال ۱۳۹۳ آغاز شده و بروز شکاف عمیق بین ایران و بعضی کشورهای منطقه ایجاب می‌کند که این برنامه با شتاب و دقت بیشتری و نیز حساب شده تدوین و اجرا شود.

دبیر ستاد برنامه ششم توسعه با اظهار این موضوع که بحث آمایش سرزمین آن چنان که باید در برنامه‌های قبلی مورد توجه واقع نشده است، گفت: وجود نابرابری‌ها و عدم تعادل در گذشته در کشور نتایج نامناسبی پدید آورده، به گونه‌ای که در برخی مناطق و برخی زمینه‌ها، این نابرابری‌ها به دو برابر هم رسیده است.

دکتر دژپسند با بیان این که بسیاری از مناطقی که در حال حاضر در محرومیت به سر می‌برند، دارای توانمندی‌های قابل توجهی هستند، اظهار داشت: در تدوین برنامه ششم توسعه به این قابلیت‌های مناطق توجه خاصی مبذول خواهد شد.

وی رشد فراگیر و مستمر را در برنامه ششم توسعه بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: هدف برنامه ششم توسعه رسیدن به رشد هشت درصدی در اقتصاد است و لازمه این تحقق، اشتغال پایدار و توجه به همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین اظهار داشت: لایحه قوانین دائمی برنامه ششم توسعه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۴ به عنوان زیرساخت حقوقی به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد و در این زیرساخت به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی اشاره شده است.

وی با بیان این که در تدوین برنامه ششم توسعه از دیدگاه‌های ۱۸۰ نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران خارج از دستگاه‌های اجرایی استفاده شده، گفت: تاکنون ۲۹ شورای برنامه‌ریزی برای تهیه برنامه ششم توسعه تشکیل شده و در عین حال با فراخوان اعلام شده ا ز دیدگاه‌های تمام صاحب‌نظران عرصه توسعه کشور بهره خواهیم برد.

دکتر دژپسند در خاتمه سخنان خود توجه به مضامینی از قبیل اقتصاد دانش‌بنیان، رقابت‌پذیری، توانمندسازی بخش خصوصی، بهبود محیط کسب و کار، شفاف‌سازی و کاهش فساد و پایداری محیط زیست را نیز در برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار داد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code