تاملی در کشت فرا سرزمینی چاپ

 

گیلان فردا، ساناز فرزانه-به گفته کارشناسان با توجه به شرایط اقلیمی کشور و بحران آب، کشت فراسرزمینی می تواند یکی از  راهکارهای مهم برای تحقق خودکفایی محصولات قلمداد شود.

 

یکی از کارشناسان می گوید: به جای جنگ با رودخانه، با آن دوست باشیم، چون آب موجود زنده است. آب را عصبانی نکنیم. زور آب زیاد است. ولی وقتی به دیواره ها می خورد خرابی ندارد. وقتی از رودخانه برداشت غیر اصولی می کنیم یعنی داریم آب را اذیت می کنیم. من با برداشت غیراصولی شن و ماسه میانه خوبی ندارم چون باعث می شود اکولوژی آب به هم بخورد. از سوی دیگر استان ما در حال توسعه است و نیاز به ساخت و ساز داریم. بنابراین باید منابع و پتانسیل های جدید و علمی را تقویت کنیم.

 این کارشناس با نگاهی دلسوزانه نسبت به استفاده غیراصولی از منابع آب به کم آبی در کشور اشاره می کند و می گوید: متاسفانه در حوزه کشاورزی هم از روی فکر کشت نمی شود. بسیاری از محصولات کشاورزی آب بر هستند و در واقع به مثابه این است که آب را صادر می کنیم.

وی با اشاره به برنامه کشت فرا سرزمینی که یکی از سیاست‌های کشور برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است، ادامه می دهد: 

چند سالی است که بحث کشت فراسرزمینی در کشور ما مطرح شده و حالا با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تأثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان شده است.

از دیرباز یکی از آرزوها خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی کشاورزی مثل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی بوده است، اتفاقی که نیازمند منابع آبی در استان‌های مختلف است اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی این سال‌ها و کمبود منابع آبی در بسیاری از استان‌ها مدت زمانی است که محقق نشده و همین موضوع باعث شده از طرحی به نام کشت فرا سرزمینی یاد شود.

براین اساس، کشت فرا سرزمینی با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، محدودیت در فعالیت‌های بخش کشاورزی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در پایداری امنیت غذایی در کشور مورد توجه وزارت کشاورزی و دولت قرار گرفته است.

مزایای کشت فرا سرزمینی

بنا به گفته کارشناسان، اولین و مهم‌ترین مزیت کشت فرا سرزمینی جلوگیری از هدررفت آب است، با توجه به شدت بحران آب در کشور باید در جهت بهره‌وری کشاورزی موجود و استفاده از روش‌های آبیاری و کاشت، داشت و برداشت نوین و کاشت محصولات آب بر در سایر کشورها و ایجاد کشت فرا سرزمینی گام برداشت.

مزیت دوم این طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد آرامش از تأمین امنیت غذایی است، طبق آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون ۹۰ درصد از محصولات روغنی و بخش قابل توجهی از برنج مصرفی کشور وارداتی است.

با به‌کارگیری اراضی کشاورزی خارج از کشور، استراحت زمین‌های داخلی تضمین و باعث می‌شود زمین‌های کشاورزی آب‌وخاک خود را ترمیم کنند و علاوه بر آن، بخش بزرگی از نیازمان به محصولات کشاورزی تأمین می‌شود به همین دلیل ایرادی ندارد که محصولات راهبردی مثل گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی به‌وسیله کشاورزان ایرانی در خارج از مرزهای کشور کشت و تولید و برای تأمین نیازهای داخلی استفاده شود.

ضمن این که تبدیل فناوری و دانش به محصول، یکی دیگر از مزایای کشت فرا سرزمینی به شمار می‌رود.

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code