سیاوش پور، رئیس کل دادگستری استان گیلان: چاپ
ورود پرونده های زیاد به قوه قضائیه یک هشدار است
25 آذر 94 - 15:09  | 1688 بازدید

گیلان فردا، مرسده دیلمی - به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران، مسائل اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعی، آمار ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را افزایش داده است. از سوی دیگر بخش زیادی از جامعه ما در سنین نوجوانی و جوانی هستند و در این بین تعداد زیادی هم بیکار و جویای کار، طبیعتا در چنین فضایی دشمن با ترفندهای مختلف فرهنگی سعی می کند تا با تغییر افکار و دیدگاه افراد، به اهداف خود برسد. ولی افراد خود چه نقشی دارند؟ و نقش خانواده ها، نهادهای اجتماعی، دولت و سیاستگزاران چیست؟ بی شک پرداختن به این مقوله چند وجهی اجتماعی- فرهنگی که در بسیاری مواقع از وضعیت اقتصادی ناشی می شود در شرایط فعلی بسیار حایز اهمیت است. به گونه ای که آقای احمد سیاوش پور،رئیس کل دادگستری استان گیلان وضع موجود را به مثابه یک هشدار جدی ارزیابی می کند. وی که در همایشی با عنوان پلیس و امنیت اصناف صحبت می کرد معتقد است تعداد زیاد پرونده های ورودی به قوه قضاییه را باید به عنوان یک «هشدار» جدی گرفت. بخشی از سخنان ایشان را در ادامه می خوانید:

رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت: امروز شاهد تناقضی هستیم که بر می گردد به عملکرد همه ی ما در هر بخشی از نظام که خدمت می کنیم. و همه سهمی در این نقیصه دارند حتی مردم عزیز. ورود 14 تا 15 میلیون پرونده قضایی در سال به دستگاه قضایی محل تعجب و مکث است! مگر می شود در جامعه ای که ویژگی های عملکردی انسان های آن طوری است که استکبار جهانی ناچار است تسلیم شود و از تکبر خود کوتاه بیاید، چنین مشکلاتی در جامعه ما جود داشته باشد؟ و خودمان که در بوجود آمدن این مشکلات نقش داریم از کنار آن با بی تفاوتی رد شویم؟

وی ادامه داد: از جمعیت 75 میلیون نفری، در سال 15 میلیون پرونده داریم! حتی اگر در خوشبینانه ترین حالت پنج میلیون پرونده را ندیده بگیریم باز ورود 10 میلیون پرونده در قوه قضاییه اشکال دارد. ما که معتقدیم ملتی رشید و با تمدن هستیم و بهترین و کامل ترین دین خدا را پذیرفتیم و از سوی دیگر عاطفی ترین مردم جهان هستیم، چرا باید اینقدر پرونده قضایی داشته باشیم؟ چرا در رفتارهای اجتماعی، برخوردهای روزمره، دادوستد، زندگی خانوادگی، روابط زناشویی، تربیت کودکان و... چنین وضعیتی در کشور بوجود آمده؟ نقش متولیان حوزه فرهنگی چیست؟ این چه ایراد و تناقضی است و از کجا نشات می گیرد؟ آیا همه را به سمت و سوی دشمن سوق دادن و گفتن اینکه تهاجم فرهنگی است مشکلات را حل می کند؟ با اینکه دشمن قوی است، ولی بدون تردید بخش زیادی از این قانون گریزی و بی تدبیری از خود ما سرچشمه گرفته است. باید در این خصوص هشدار داد؟ آیا می دانید امروز از این بخش چه هزینه ای بر دوش بیت المال است؟ این نزاع ها، درگیری ها، اختلافات و کینه ها از همان اول هم هزینه روحی و روانی و عاطفی دارد هم هزینه مالی و اتلاف وقت و سرمایه. هزینه دادرسی، اوقاتی که پلیس برای کشف و تحقیق صرف می کند و الی آخر، تا به حل اختلاف برسد که آن هم کینه و دشمنی را از بین نمی برد.آیا عقل سلیم ایجاب نمی کند که بین نفع و زیان مان تمیز قائل شویم و به دنبال این باشیم که این هزینه های اضافی را از دوش دولت و ملت برداریم؟

سیاوش پور افزود: با علم بر این وضعیت و با مصادیقی که هر روز در دادگستری استان و همچنین دیگر استان ها با آن مواجه هستیم باید فکری کرد. آمارها غیرقابل کتمان است. باید به جد به موضوع توجه کرد. آیا جبهه دشمن است، بله بدون تردید دشمن نقش دارد و زمینه سازی کرده و همه غافل و خوشبین هستیم، اما دارند روی نوجوانان و جوانان مان کار می کنند. در خیابان اینقدر برخی اشخاص در گوشی همراه غرق شده اند که ممکن است جلوی پای خودشان را نبینند. در منازل همه ی افراد خانواده مدام سرگرم گوشی و اینترنت هستند. خب اثر این رفتار مگر کم است؟ امروزه در پرونده های قضایی بین زن و شوهر موضوعاتی مطرح می شود که نزد ایرانی هیچوقت بروز نمی کرد و مرسوم نبود. اینها تاثیرات همان آثاریی است که از همین مانیتورهای کوچک دارد انتقال می یابد، در مقابل ما چه کار کردیم؟ متولیان حوزه آموزش و فرهنگ و... چه کار کرده اند؟ باید زبان کودک و نوجوان امروز مان را متناسب با داده های فضای مجازی بتوانند تربیت کنند.

وی گفت: آیا امروز آموزش به روش سنتی کارساز است؟ آیا شکاف نسلی الان به 5 سال می رسد؟ امروز فاصله ما و فرزندانمان چقدر است؟ معمولا 10 سال به 10 سال بچه ها با هم متفاوت هستند. ولی الآن این فاصله ها کاهش پیدا کرده. این فاصله های فکری خطرهای جدی هستند همه ما مخصوصا خانواده ها باید خودمان را مهیا کنیم. و این دغدغه دایم مقام معظم رهبری است، ایشان بیشتر آشنایی دارند چون از بخش های مختلف به ایشان گزارش می رسد. هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه به پایه ها بپردازیم و مقاوم سازی کنیم. موشک فرهنگی می آید و اصابت می کند باید محل اصابت تقویت شود.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه مگر ما کم مجازات می کنیم، اضافه کرد: مجازات سنگین هم اجرا می شود. حتی ما از همین جهت مورد انتقاد جامعه جهانی هستیم و آن را به عنوان ضعف ما در دنیا مطرح می کنند.عناوین مجرمانه هم در قوانین ما هست. که البته خود ما از این مشکل رنج می بریم. یعنی هم عوامل مجرمانه و هم مجازات سنگین وجود دارد و اعمال می شود ولی مشکل را حل نمی کند و فقط مقطعی و مسکن است. بنابراین برای کار فرهنگی باید روی اندیشه ها و فکرها و ایمان ها و اعتقادها کار کرد آن هم به روش خودش و به سبک روز، چون اگر بخواهیم همان یافته های قدیمی را انتقال دهیم اثری ندارد. باید خودمان را در سطح همان نوجوان و جوان ببینیم و در واقع اصل موضوع بر می گردد به پیشگیری. باید از علم و دانش روز به درستی استفاده کنیم. به عنوان مثال ما امروز در رابطه با امنیت صنوف و فضای امنیتی مشاغل زیاد کار کردیم. ولی آیا در کشورهای توسعه یافته به همین سبک ما عمل می شود که پلیس بطور فیزیکی حضور داشته باشد یا مردم دنیا روش دیگری دارند؟ جایی که یک صنف سرمایه گذاری کرده و کار اقتصادی می کند مگر می شود امنیت این صنف را بدون هزینه تامین کرد؟ این که حکومت و دولت مکلف به تامین امنیت هستند صدر در صد بله، ولی نقش مردم هم مهم است. امروز اگر از دانش و تکنولوژی روز استفاده نکنیم نمی توانیم موفق باشیم. اما نحوه استفاده مهم است. به عنوان مثال بازار باید مجهز به دوربین باشد چون نمی توان انتظار داشت که گوشه به گوشه بازار پلیس بگذاریم. بنابراین باید ناهنجاری ها و تعداد ورود پرونده ها به قوه قضائیه را به مثابه یک هشدار جدی بگیریم و به آموزش درست و فرهنگ سازی از سنین پایین بیشتر بها دهیم

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code