دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست: رواج جنگل خواری، دریاخواری، ساحل خواری و چاپ
روز انس با طبیعت، نه روز تخریب طبیعت
18 فروردین 95 - 20:01  | 1366 بازدید

 

گیلان فردا- اینکه محیط زیست و طبیعت زیبا، تأثیر شگرفی بر روح و روان آدمی دارد بر کسی پوشیده نیست، ولی متاسفانه برخی افراد حقیقی یا حقوقی با تخریب محیط زیست به شکل های مختلف این آرامش را از بقیه می گیرند و در قالب ویلا سازی، دانشگاه سازی، کارخانه سازی و... در زمین کشاورزی و شالیزار یا در حاشیه دریا و ساحل و حتی کوه مشکلات جدیدی را رقم زدند که بیش از پیش محیط زیست را به مخاطره می اندازد. تا بدان جا که کاهش و رفع این مشکلات که گاه به معضلات تبدیل می شوند به تنهایی و توسط یک اداره و سازمان قابل حل نیست. در همین خصوص خانم دکتر ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از این غفلت ها گفت: تخریب محیط زیست، جنگل خواری، زمین خواری و کوه خواری در ابعاد متفاوت و وسیع در کشور رواج یافته اما هوشیاری مردم بومی و گروه های هنرمندان در این زمینه و برای توقف این روند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.   

به گزارش پویش از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر ابتکار گفت: فشار اجتماعی و افزایش سطح آگاهی عمومی کمک بسیار ارزشمندی برای مسوولان اجرایی در پیشبرد اهداف حفاظت از محیط زیست و طبیعت ایران و برخورد با متخلفان است.

وی  با ابراز تاسف از غفلتی که نسبت به محیط زیست و طبیعت ایران به ویژه حفظ جنگل ها از تمام آسیب ها همچون زمین خواری و قاچاق چوب طی سال های اخیر پیش آمد، گفت: ترمیم این آسیب ها نیاز به عزم و اراده ملی دارد.

وی همچنین به معضل پسماند اشاره کرد و گفت: پسماند موضوعی چند بخشی است و اگرچه دولت وظایف بسیار مهمی همچون ایجاد زیرساخت ها و زمینه برای مشارکت بخش خصوصی و تولید برق، انرژی و کمپوست از پسماند را در این زمینه برعهده دارد،اما باید بپذیریم که بخش مهمی از معضل رهاسازی پسماند در طبیعت یا تولید انبوه پسماند بیش از استاندارد جهانی به دلیل نوع تفکر مردم است و آن ها نیز در این حوزه دارای مسولیت های شهروندی در کنار حقوق شهروندی هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از رفتار ایرانی ها در تولید بیش از حد زباله و مدیریت نادرست تولید پسماند توسط مردم، گفت: متاسفانه این معضل تا حدی است که حتی در روز طبیعت نیز به جای روز انس با طبیعت، روز تخریب طبیعت را رقم می زنیم.

ابتکار گفت: متاسفانه سرریز شدن پسماند و شیرابه در رودخانه های ایران، منجر به نابودی این سرمایه های عظیم شده است تا جایی که امروز، رودخانه های کشور همچون رودخانه های زیبای زرجوب و گوهر رود گیلان به کانال های فاضلاب تبدیل شده اند.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه، تصریح کرد: همراهی اهالی فرهنگ و هنر که چهره های شاخص و الگویی برای مردم هستند می تواند تاثیر به سزایی در تغییر رفتار و شیوه زندگی مردم در چنین حوزه هایی داشته باشد. و البته این به معنای عدم مسولیت دولت ها به ویژه شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستا در این زمینه نیست، بلکه بیانگر این موضوع است که تلاش دولت به تنهایی متضمن رسیدن به اهداف نیست و مردم نیز باید با مطالبه گری و همراهی خود بسترساز گذر موفق از این بحران ها شوند.

وی ادامه داد: خشکسالی و 23 سال متوالی کاهش میزان نزولات جوی، تمدن ایرانی را در معرض تهدیدی بزرگ قرار داده است و برای گذر از این تهدید، تغییر رفتار و الگوی مصرف آب، انرژی، تولید پسماند و بسیاری از دیگر رفتارهای اشتباه از سوی مردم از مهم ترین الزامات است.

معاون رییس جمهور، بیداری عمومی را ضرورت نجات محیط زیست ایران دانست و افزود: خوشبختانه با شکل گیری شبکه استانی سمن ها که به زودی شاهد شکل گیری شبکه ملی آن نیز خواهیم بود و افزایش کمی و کیفی سمن های محیط زیست طی دو سال اخیر و حضور همه سطوح اجتماعی برای فعالیت در این حوزه، به رغم مشکلات عدیده می توان به آینده محیط زیست ایران امیدوار بود.

ابتکار با اشاره به اینکه محیط زیست موضوعی فرابخشی و حتی جهانی است گفت: بیلان آب های زیرزمینی ایران در حال حاضر منهای 120 میلیارد مترمکعب است که 80 میلیارد متر مکعب آن برای دوره هشت سال گذشته و بر اثر نبود نظارت و برداشت های غیراصولی رخ داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رودخانه ها، تالاب ها و آبخوان ها را زنجیره ای به هم پیوسته و متاثر از هم دانست که تخریب هر کدام منجر به نابودی چرخه طبیعی محیط زیست می شود.

وی هنر را از جمله قوی ترین ابزارهای تغییر فرهنگ و نگرش و رفتار مردم برشمرد و اظهار کرد: همراهی هنرمندان با محیط زیست برای ایجاد الگوی استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی، کاهش مصرف آب، انرژی و تولید پسماند و سایر حوزه ها بسیار مهم و ارزشمند است.

ابتکار با استقبال از پیشنهاد حضور هنرمندان در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست و دیدار با محیط بانان و ایجاد فرهنگ عکس به جای شکار، گفت: متاسفانه علاوه بر نقش محلی ها در شکار، امروزه شکار به شخصیت و اعتباری تبدیل شده که حتی برخی چهره های مشهور را نیز درگیر خود کرده است و این اقدام در نفی این موضوع می تواند نقشی موثر داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code