کتابخانه مرکزی رشت سال 95 به بهره برداری می رسد
18 فروردین 95 - 00:01  | 1767 بازدید

 

ساناز فرزانه

طراحی و ساخت کتابخانه در هر کشور از شاخص های بالای فرهنگی در آن دیار حکایت می کند. کشور و استان ما گیلان نیز که به گذشته غنی و فرهنگی خود می بالد، باید در دنیای امروز خود را در کلیه زمینه ها با استانداردهای رایج روز در جهان معاصر هماهنگ کند.

طرح و ساخت کتابخانه های مرکزی در مراکز استان ها در همین راستا بوده است. هرچند طرح و ساخت کتابخانه مرکزی رشت، به علت مشکل تهیه زمین دیرتر(از سایر استان ها)شروع شد اما با همت مسئولین و دست اندرکاران مربوطه، تلاش می شود تا در اسرع وقت این مهم به پایان برسد و شهر رشت بتواند با کتابخانه ای در شآن مردم با فرهنگ گیلان در آینده به خود ببالد. گفتنی است  پروژه ١٤ ساله احداث کتابخانه مرکزی رشت، بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور است که احداث این کتابخانه با مساحت ٧ هزار و ٦٠٠ متری موجب افزایش سرانه مطالعه در استان می‌شود. در خصوص ویژگی های پروژه کتابخانه مرکزی رشت، آقایان مهندس ساسانیان، عضو هیات مدیره شرکت مهندسی مشاور آباد و مدیر پروژه و همچنین مهندس میرباذل، مدیر فنی شرکت مهندسی مشاور آباد و طراح و معمار پروژه، اطلاعاتی در اختیار گیلان فردا گذاشتند که می خوانید:

ویژگی های کتابخانه مرکزی شهر رشت

کتابخانه مرکزی رشت کتابخانه ای است که ضمن برخورداری از سیستم های مجهز و پیشرفته روز، مرکز خدمات شبکه ای از کتابخانه ها است و مجموعه های اصلی و عمده در آن نگهداری می شود.

فضاهای اصلی

سالن قرائت خواهران و برادران جمعأ به ظرفیت 400 نفر

واحدهای اختصاصی مطالعه انفرادی، پژوهشگران و کارشناسان

مخازن کتاب با ظرفیت 200هزار جلد با قابلیت توسعه آتی برای نگهداری500هزار جلد

بخش رایانه و سالن اینترنت به تفکیک خواهران و برادران باظرفیت هرکدام 100نفر

سالن اجتماعات با ظرفیت 250 نفر

سالن سخنرانی و همایش ها با ظرفیت 80 نفر

فضاهای نمایشگاهی،آزمایشگاه ها، صحافی کتاب و سالن های متعدد مطالعه

مخزن میکرو فیلم

بخش های سمعی-بصری و نمایش

آرشیو مجلات و نشریات دوره ای با ظرفیت 10 هزار جلد

مخزن کتب خطی و موزه کتاب

بخش آموزش و مشاوره

سالن تحقیقات و کامپیوتر

بخش اداری شامل فضاهای متعدد و کتابخانه سیار،انتخاب و خرید کتاب

کارگاه هنر و فعالیت های آموزشی مربوطه

تاسیسات مرکزی و ساختمان های پشتیبانی

محوطه پارکینگ و فضای سبز حدود 3000 مترمربع

3-مشخصات عمومی پروژه کتابخانه مرکزی رشت

شروع مطالعات 1380

تحویل زمین جهت طراحی:1381(محوطه و ساختمان استانداری گیلان)

کارفرما:سازمان مسکن و شهرسازی استان گیلان

مشاور:مهندسین مشاور آباد

تعداد طبقات:حداکتر 7طبقه در برج مخازن کتاب شامل 3 بلوک اصلی

1-مخازن کتاب

2-سالن اجتماعات

3-قرائت خانه ها و اداری

مساحت محوطه:حدود 3000مترمربع

سطح اشغال در همکف:1900مترمربع

حداکثر تعداد طبقات:8 طبقه

زیربنای کل پروژه:8100 مترمربع

اسکلت:بتون آرمه با سقف های دال تقویت شده+دیوارهای برشی

شالوده:رادیه در بخش مخازن شمع ریزی اضافه می شود.

سقف نهایی:خرپای فلزی با پوشش ورق رنگی گالوانیزه(سقف آمفی تئاتر سفال چالوس)

نماسازی:ترکیب سنگ و شیشه(دوجداره)

دیوارها:تیغه های سفالی دوجداره با عایق پلی استایرن

تاسیسات:تهویه مطبوع شامل هواساز،چیلر،کانال و فن کوئل در بخش اداری کولرهای دو تکه

-برآورد تقریبی پروژه بر اساس فهرست بهای 1388 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بالغ بر 33 میلیارد ریال.

 

بازدید دکتر جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی رشت

دکتر جنتی گفت: اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور از اولویت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و اختصاص کامل داده می‌شود. اما با توجه به قیمت نفت بشکه‌ای ٢٥ دلار بعید می‌دانم در سال 94 به پروژه مذکور اعتباری اختصاص داده شود.

گفتنی است اتمام این پروژه از مصوبات رییس جمهور به گیلان بوده و اختصاص ١٥ میلیارد تومان به پروژه کتابخانه مرکزی رشت مصوب شده است. عملیات احداث این پروژه از سال ٨٠ آغاز شده و همزمان با سفر دکتر روحانی، رییس جمهور به گیلان این پروژه برای اتمام در دولت یازدهم با مساعدت استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و پیگیری های مستمر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در فهرست ١٨ پروژه مهم استان قرار گرفته است و در سال ۹۵ انشاالله تکمیل و به بهره برداری می رسد.

 

 

           

بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت در سال95

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در همین خصوص با اشاره به دستاورد سفر هیات دولت به استان گیلان گفت: طبق این مصوبه مهم، کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور پس از گذشت14سال از شروع عملیات احداث آن بالاخره در سال95 به بهره برداری کامل خواهد رسید و مشکل استان گیلان در بحث شاخص سرانه مطالعه حل خواهد شد.

محمدپور بهبود سرانه فضای مطالعه از رتبه 30 کشوری به رتبه 23 ، ارتقای رتبه سرانه اعضای کتابخانه های عمومی استان از رتبه 28 به رتبه22 را بخشی از اثرات مثبت اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر رشت برشمرد.

 

نقش اطلاعات، اطلاع رسانی و کتابخانه ها در توسعه پایدار

اطلاعات در حال حاضر ابزار اقتدار و یکی از عناصر بنیادی توسعه است. بشر امروزی در تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... نیازمند و متکی به اطلاعات است. فرایند توسعه پایدار نیز عزم ملی و مشارکت تمامی نهادهای اجتماعی را طلب می کند. یکی از نهادهایی که به نظر می رسد نقش قابل ملاحظه ای در ایجاد توسعه پایدار داشته باشد کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است.

به اعتقاد کارشناسان، توسعه فرهنگی جزئی از مفهوم توسعه است، اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که دستیابی به توسعه فرهنگی به مراتب دشوارتر از توسعه در دیگر بخش ها، نظیر توسعه اقتصادی و سیاسی است. توسعه فرهنگی از فرایندهایی است که هرگز نمی توان آن را به شکل سطحی و کوتاه مدت در جامعه مطرح کرد، زیرا این مقوله به زیرساخت های محکم و مداوم فکری نیاز دارد. در حقیقت توسعه فرهنگی زمانی در جامعه ای تحقق می یابد که ذهنیت افراد آن جامعه متحول شده و همگان به امکانات فرهنگی موجود در جامعه دسترسی داشته باشند.

کتابخانه نهادی است اجتماعی برای ذخیره سازی، حفاظت و اشاعه پیشینه های مکتوب، دیداری- شنیداری و الکترونیکی و با استفاده از خدمات کارکنان آموزش دیده در خدمت تعلیم و تربیت و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است.

 

کتابخانه و نقش آن در بالا بردن عادت مطالعه

 

کتابخانه می تواند نقش اساسی در توسعه عادت به مطالعه داشته باشد. زیرا همچون پناهگاه امن اجتماعی، در محیطی سالم، محتوای منابع و اطلاعات مورد نیاز را به صورت نظام مند در اختیار جامعه قرار داده و با الگوسازی، عادت مطالعه را در سطح جامعه توسعه می دهد. توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها، بویژه کتابخانه هایی که در سطح گسترده ای با جامعه در ارتباطند در توسعه عادت به مطالعه نقش بسزایی ایفا می کند.

کتابخانه های عمومی با توجه به اهداف و رسالت هایی که برای آنها معین شده است، می توانند نقش عمده ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه های توسعه ای ایفا کنند

همانطور که در آخرین رهنمودهای ایفلا برای کتابخانه های عمومی آمده است: نقش مهم کتابخانه عمومی ایجاد تمرکز بر رشد فرهنگی و هنری در جامعه است. در بیانیه یونسکو نیز از کتابخانه های عمومی به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه های اجتماعی نام برده شده و از رسالت های مهم کتابخانه های عمومی ارتقای آگاهی افراد از میراث فرهنگی و نیز حمایت از گفتگوهای فرهنگی و تنوع فرهنگی ذکر شده است.

 

شرکت مشاور آباد

شرکت مهندسین مشاور آباد (سهامی خاص) در سال ۱۳۷۰ در اداره کل ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است و عضو جامعه مهندسان مشاور ایران بوده و دارای پروانه اشتغال به کار شخص حقوقی از وزارت مسکن و شهرسازی است. دفاتر این شرکت علاوه بر تهران در شهرستان های رشت و آستارا  مستقر هستند. شرکت «مشاور آباد» علاوه بر خدمات مشاوره در مجموعه خدمات مشاوره و ساخت توإم نیز ثبت صلاحیت شده است.

مهندسین مشاور آبـاد در رشته‌های «ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و خدمات شهری» و همچنین رشته‌های «ساختمان های آموزشی، بهداشتی درمانی، ورزشی، فرهنگی» و نیز «رسته سا زه» از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور احراز صلاحیت و در آخرین فهرست سراسری منتشره سازمان به کلیه وزارتخانه ها ودستگاه های اجرایی معرفی شده است.

مهندسین مشاور آباد در اسفند ۱۳۸۴ موفق شد گواهینامه استاندارد کیفیت ارائه خدمات در مدیریت(ایزو)

فرانسه دریافت کند. BUREAU VERITASرا از موسسه

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code