خبر و نظر چاپ
هفت هزار موسسه خیریه در کشور بدون ارایه گردش مالی
16 فروردین 96 - 16:01  | 1535 بازدید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هفت هزار موسسه خیریه در کشور وجود دارد که گردش مالی آن ها تا به امروز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا پورابراهیمی گفت: دشمن با دست گذاشتن به اقتصاد کشور تهاجم‌هایی انجام داده است که آن هم برگرفته از وابستگی اقتصاد کشور قبل از انقلاب به نفت بود و بعد از انقلاب هم به علت سوءمدیریت‌ها نتوانستیم به اقتصاد پایدار برسیم. وی ادامه داد: ضعف ساختار اقتصادی کشور یک مشکل داخلی است که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند و باید زیرساخت‌های اقتصادی کشور را تقویت کنیم. چهل درصد از سهام بزرگترین بنگاه کشور را به عنوان سهام عدالت به مردم داده‌ایم و حتی مردم یک ریال از این سهام دریافت نکرده‌اند و دولت هم نمی‌تواند به این موضوع نظارت کند و در این بنگاه‌ها فسادهای مالی گسترده‌ای صورت می‌گیرد. پور ابراهیمی گفت: هفت هزار موسسه خیریه در کشور وجود دارد که کار اقتصادی می‌کنند و گردش مالی آن ها مشخص نیست و یکی از این موسسات دارای شرکت‌ هواپیمایی است و برخی از آن ها در فعالیت‌های کلان اقتصادی سرمایه‌گذاری عظیم می‌کنند که این اقدامات به زیان اقتصاد کلان کشور است و باید زیر نظر سیستم اقتصادی کشور با ارایه گردش مالی به صورت شفاف فعالیت کنند.

 

فاجعه پلاسکو

حادثه سقوط ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو که سال 95 خبرساز شد، حواشی متعددی از جمله از دست دادن تنی چند از آتش نشانان فداکار و زحمت کش، بیکاری حدود چهار هزار نفر و مغازه‌هایی که بیمه نبودند را در پی داشت.

به گزارش خبرآنلاین یکی از مهمترین موضوعاتی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان پلاسکو علاوه بر غم از دست دادن تعدادی از شهروندان  و آتش نشانان عزیز از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

گزارش های دریافتی  از جزئیات پوشش بیمه ای ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که فقط تعداد کمی از مغازه های داخل ساختمان پلاسکو تحت پوشش شرکت های مختلف بیمه مختلف قرار داشته اند. و به گفته برخی مسئولین بیشتر این واحدها شرایط لازم برای بیمه شدن را نداشته‌اند و درواقع بیمه نبودند که این امر مشکلات بعدی آن ها را بیشتر می‌کند.

 

تبانی بانک‌ها با سرمایه‌داران برای اعلام ورشکستگی

پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تقاضا برای ورشکستگی و صدور رای در این زمینه در کمتر از دو سال گذشته حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. چون برخی افراد با سوءاستفاده از ظرفیت های قانونی این امکان را برای خود فراهم می کنند تا با تقلب و تهیه مدارک غیر واقعی و جعلی از مسئولیت‌ها و پرداخت معوقات بانکی و دیون خود فرارکنند. اگر بانک ها دلشان برای بیت‌المال می‌سوزد باید اسامی کسانی را که به دروغ اعلام ورشکستگی می کنند به کمیسیون اصل ۹۰ و یا ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کنند.

 

سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خارجی در بازار سرمایه

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران از ورود ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سرمایه در طول سال ۲۰۱۶ میلادی و پس از برجام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دو طیف از سرمایه‌گذاران خارجی شامل ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز پس از برجام وارد بازار شدند و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، اوراق با درآمد ثابت و اسناد خزانه اسلامی را خریداری کردند و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز سهام کنترلی شرکت‌ها را خریدند یا در شرکت‌ها و طرح‌های نواورانه سرمایه‌گذاری کردند.

بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در بازار سرمایه کشور از جانب آلمانی‌ها بوده و شاهد حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیایی نیز در این بازار بوده‌ایم.

 

انتقاد دکتر نوبخت از گزارش‌های «اغواگرایانه و ناشیانه» رسانه ملی علیه دولت

محمد باقر نوبخت در گفت گو با خبرآنلاین درباره انتقادات به عملکرد دولت از طریق تریبون های عمومی همچون نمازجمعه، صداوسیما و اخیرا تریبون ریاست مجلس خبرگان رهبری، گفت: واقعا دولت آنقدر کارهای ناتمام دارد و در حال پیگیری آن هاست که حاضر نیست وارد این حاشیه سازی شود.

وی با اشاره به گزارش های غیرمنصفانه و اغواگرایانه بعضی از شبکه های رسانه ملی افزود: مطلع شدم در اخبار 20:30 با یک روش بسیار ناشیانه و حتی قابل تعقیب از نظر قضایی به بررسی رشد 7.2 درصدی حاصله در 9 ماه اول سال پرداخته شد.

در حالی که رشد 7.2درصدی به این معنی است که مجموعه کل دستگاه های کشور که در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در حال فعالیت هستند این ها مجموع ارزش فعالیت های امسال شان 7.2 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است اما به این معنی نیست که اگر مثلا زارعانی که سال گذشته گندم کاشتند و حالا میزان برداشت گندم امسال شان 7 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت یا واحدهای صنعتی مشغول تولیدشان نسبت به سال گذشته 7 درصد بیشتر رشد داشت به این معنا نیست که همه مردم باید این را بر سر سفره های خود احساس کنند.

 

حتی یک مدیر دو تابعیتی هم نداریم

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران روز ۴ اسفندماه و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «مرجع رسمی شناخت دوتابعیتی‌ها وزارت اطلاعات است و تا امروز هم کسی به ما در این باره اسمی اعلام نکرده است. من بر این باورم حتی یک نفر هم دو تابعیتی نداریم. اگر کسی خبر دارد به ما اطلاع دهد.»

وزیر اطلاعات در پاسخ به دادستان کل کشور مبنی بر این که باوجود اعلام رسمی دادستانی، دولت هنوز اقدامی در مورد دوتابعیتی ها نکرده، گفته بود: «مدیران دو تابعیتی را معرفی کنید تا اخراج کنیم». هیچ کس مصداقی از مسئولین دوتابعیتی ذکر نکرده و فقط کلی گویی شده است، این کلی گویی ها باعث می شود شائبه بهره برداری سیاسی در ذهن تداعی شود.

 

برای اولین بار لباس های پوشیده و اسلامی با حضور40 طراح لباس در شهر لندن   

به گزارش خبرگزاری ایرنا برای اولین بار در انگلیس، لباس های پوشیده و اسلامی با حضور40 طراح لباس در شهر لندن به نمایش درآمد که این طرح ها مورد استقبال زنان مسلمان قرار گرفت

برگزار کنندگان این نمایشگاه می گویند که بازار لباس های اسلامی که مطابق با موازین دین اسلام طراحی شده است، به شدت در سطح جهان رو به رشد است. آنها همچنین اظهار می کنند که لباس های پوشیده اسلامی علاوه بر زنان مسلمان، مورد استقبال سایر اقلیت های دینی و فرهنگی قرار گرفته است.

 

چه اشکالی دارد وقتی فرد در فقر است کلیه خود را بفروشد؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عده ای از ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده به زنده سود می برند و سود آن ها نیز در خرید و واردات دستگاه های دیالیزوتجهیزات گران قیمت مربوطه است.

به گزارش مشرق، دکتر حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درواکنش به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته درباره تبعات خرید وفروش کلیه گفت: با توجه به این که دولت ودست اندرکاران مربوطه توانسته اند نوبت را در پیوند کلیه تقریباً از بین ببرند و تمام افرادی که نیاز به پیوند کلیه دارند به موقع پیوند می شوند پس نمی توان برخی انتقاد های مطرح شده را بی دلیل دانست.

وی افزود: به نظر می آید عواملی هستند که می خواهند پیوند کلیه را از افراد داوطلب ممنوع کنند .ضمن این که دراین فرآیند همیشه هم خرید و فروش صورت نمی گیرد. بلکه در خیلی از موارد اهداء عضو صورت می گیرد. ولی عده ای دوست دارند که پیوند زنده به زنده را متوقف کنند چون در این کار منفعت دارند و دستگاه وتجهیزات دیالیز را خریداری و وارد می کنند.

وی در مورد فروش کلیه توسط افرادی که در فقر مفرط هستند نیز گفت: چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی اش متحول می شود این کار را انجام دهد.

 

حقوق 24 میلیونی شامل همه مدیران نمی شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در واکنش به خبر تصویب سقف قانونی حقوق مدیران به ۲۴ میلیون تومان توسط مجلس با غیر واقعی خواندن این رقم به جام جم آنلاین گفت: رقم مذکور به پیشنهاد رییس قوه و در صورت تأیید شورای حقوق و دستمزد آن هم برای برخی از مدیران قابل اجراست، لذا عمومیت ندارد. بنده این افزایش حقوق را تکذیب می‌کنم.

گفتنی است: نمایندگان در نشست علنی خود و در جریان بررسی لایحه برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان براساس تبصره یک ماده ۳۱ به موضوع افزایش ۶۰ درصدی دریافتی مدیران رای مثبت داد.

در این خصوص احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس این گونه واکنش نشان داد: که در صورت تصویب این قانون مدیران می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشند، در حالی که ما سقف حقوق‌ها را در همین قانون تعیین کرده و دریافتی ۲۴ میلیونی مدیران در قبال حقوق ۸۰۰ هزار تومانی کارگران یا حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معلمان، حقوق نجومی به شمار می‌رود و برای جامعه قابل قبول نیست.

(شایان ذکر است مجلس مصوبه افزایش حقوق مدیران به 24 میلیون تومان را پس گرفت)

 

۴۰ درصد شاغلان دولتی، مازاد یا ضعیف هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، دکترمحمد علی نجفی در چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت در برج میلاد تهران گفت: خویشاوند سالاری، پارتی بازی و نبود یک سیستم مناسب برای تربیت مدیران در بخش های دولتی، غیردولتی و شبه دولتی از اشکالات و چالش های مهم نظام مدیریت در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی را نیروهای مازاد و یا ضعیف تشکیل می دهند که این موضوع بهره وری را پایین آورده است، اظهار کرد: جذب نیروی انسانی بی انگیزه وضعیت سازمان ها را در شرایط ضعیفی قرارداده و در دولت های نهم و دهم نیروهایی که تخصص آنچنانی نداشتند، وارد سازمان های دولتی شدند.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code