مهندس عظیم بلبل آبادی، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان: چاپ
تهیه پهنه بندی آب و هوایی گیلان با نگاهی ویژه ضروری است
16 فروردین 96 - 00:01  | 1714 بازدید

 

گیلان فردا- آیا در زمان کنونی زندگی بدون برق برایتان قابل تصور است؟ بی شک خیر... و اهمیت فوق العاده این انرژی پاک زمانی که قطع می شود بیش از پیش جلوه گری می کند. زندگی امروزی وابسته به برق است و این وابستگی آن قدر برایمان عادی شده که گاه به شیوه های درست مصرف برق بی اعتنا هستیم. شاید قطع برق در زمان برخی از بلایای طبیعی مانند بارش سنگین برف و یا وزش بادهای شدید تنها تلنگری برای استفاده بهینه  از این انرژی و البته مقاوم سازی دکل ها و پست های برق به صورت اصولی و استاندارد باشد. اما در طراحی خطوط انتقال نیروی برق آیا باید به وضعیت آب و هوایی منطقه هم توجه داشت؟ در این خصوص نظر مهندس عظیم بلبل آبادی، مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان و مهندس عابد کارشناس هواشناسی استان گیلان را جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

 

شرایط آب و هوایی ویژه استان گیلان

مهندس بلبل آبادی، در خصوص مخاطرات برف سنگین استان گیلان که در زمستان اخیر شاهد آن بودیم به گیلان فردا گفت: در طراحی خطوط انتقال نیروی برق باید به وضعیت آب و هوایی منطقه توجه شود. چون استان گیلان دارای شرایط آب و هوایی ویژه و منحصر به فرد است و اتفاقاتی که در طول سال های اخیر در این استان حادث شده است خود مؤید این مطلب است. با توجه به این که شرایط آب و هوایی استان گیلان ویژه و خاص است، بنابراین ایجاب می کند که ترسیم و تهیه پهنه بندی آب و هوایی برای استان گیلان با نگاه ویژه ای انجام شود. چرا که تهیه پهنه بندی آب و هوایی برای کشور به طور یقین به جزئیات و شرایط خاص استان ها توجهی نخواهد داشت و نمی تواند موثر و کارآمد باشد.

 

تحول در شبکه انتقال و فوق توزیع استان

وی با بیان این که شرکت برق منطقه ای گیلان موضوع تامین منابع مورد نیاز برای امکان احداث پروژه های زیرساخت شبکه انتقال و فوق توزیع از طریق فاینانس خارجی به مبلغ 56 میلیون یورو و همچنین بانک توسعه زیرساخت آسیا به مبلغ 113 میلیون یورو را در دستور کار خود قرار داده است گفت: این از کارهای بزرگ و زیربنایی است که امیدواریم به زودی شاهد اجرای پروژه های مربوطه در سطح استان گیلان باشیم. حجم پروژه های یاد شده به میزانی است که شبکه انتقال و فوق توزیع استان را متحول خواهد کرد.

 

انرژی های تجدیدپذیر

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت انرژی های تجدیدپذیر هم افزود: رویکرد عمده و اساسی دیگری که ظرف سال جاری پایه گذاری و به شدت مورد توجه قرار گرفته است موضوع به کارگیری از انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی است. چون استان گیلان با پتانسیل انرژی بادی بیش از 3000 مگاوات و همچنین وجود انرژی خورشیدی بسیار مناسب در جنوب استان از موهبت الهی و موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار بوده که در این زمینه هم برنامه ریزی و اقدامات بسیار خوبی در ظرف چندین ماه گذشته رقم خورده است و به نحوه مطلوب در حال مدیریت و پیگیری است. به کارگیری مولدهای مقیاس کوچک برای غلبه بر مشکلات شبکه انتقال و فوق توزیع از دیگر موارد قابل توجه برق گیلان است.

 

اهمیت مدیریت مصرف

وی ادامه داد: توجه به بحث مدیریت مصرف در صنایع بزرگ و کوچک و حتی مصارف خانگی، علیرغم این که در حیطه ماموریت کاری شرکت برق منطقه ای گیلان قرار ندارد، اما به طور جدی و مستمر در حال برنامه ریزی و پیگیری است. در این بخش هدف نهایی کاهش مصرف بخصوص کاهش پیک مصرف در تابستان است که این موضوع از چندین منظر می تواند مورد توجه باشد. 1- عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان در بخش تولید و شبکه انتقال و فوق توزیع و توزیع و اختصاص سرمایه گذاری مربوطه در بخش صنایع و کارهای تولیدی. 2- کاهش آلاینده های زیست محیطی به مقدار بسیار زیاد که موضوع بسیار حیاتی برای کشور و جهان است.

 

دسته بندی پهنه بندی بلایای طبیعی

مهندس عابد، نماینده هواشناسی استان گیلان نیز ضمن قدردانی از مجموعه شرکت برق به خاطر این که به موضوع آب و هوا نگاه ویژه ای دارند گفت: پدیده های هواشناسی از ابعاد زمانی و مکانی مختلفی برخوردارند. دسته بندی پهنه بندی بلایای طبیعی در سطح جهان شامل، زلزله، سیل، آتشفشان، طوفان، آتش سوزی جنگل ها و ... است که می تواند حوادثی را برای تجهیزات و تاسیسات برق ایجاد کند. و بسیاری از این بلایای طبیعی در استان گیلان رخ داده است و با توجه به این که تنوع اقلیمی استان گیلان زیاد است، مخاطرات آن هم برای استان زیاد خواهد بود.

 

مخاطرات آب و هوایی ویژ استان گیلان

وی با اشاره به وقوع پدیده ابر قیفی شکل و بارش شدیدترین باران ها در شهرستان انزلی و وزش بادهای شدید در استان گیلان بیان داشت: ما در سال های 83 و 92 بارش شدید برف را در استان گیلان شاهد بودیم که خسارات زیادی را به استان وارد کرد. شرایط خاص آب و هوایی استان گیلان موجب شده تا در این استان بعد از بارش برف، بارش باران را داشته باشیم که این باران باعث ضخیم تر شدن برف روی خطوط انتقال می شود و می تواند موجب پارگی خطوط یا آسیب دیدگی دکل ها شود. این گونه مخاطرات آب و هوایی ویژه استان گیلان و متفاوت از سایر نقاط کشور است.

 

فراوانی، تنوع و ویژه بودن مخاطرات استان گیلان

این کارشناس هواشناسی گفت:استان گیلان از جغرافیای ویژه ای برخوردار است که مخاطرات گوناگونی را برای استان به همراه دارد. دو مجموعه جغرافیایی بزرگ دریای خزر و رشته کوه های البرز تاثیرات بزرگی را بر پدیده های جوی دارند. در کل سه بستر و پتانسیل مخاطره و ریسک آب و هوا، دریا و کوهستان وجود دارد که هر سه مورد آن را در استان گیلان داریم و این جغرافیای ویژه، مخاطرات ویژه و متنوعی را هم برای استان گیلان رقم می زند.

 

مخاطرات گرد و غبار و برف های سنگین 

وی با اشاره به مخاطره های متاثر کننده شبکه انتقال برق استان گیلان نظیر گرد و غبار و برف های سنگین  افزود: استان گیلان طی 10 سال اخیر به دفعات با وقوع پدیده گرد و غبار مواجه بوده است و تعداد وقوع آن در منطقه رو به افزایش است. بیشتر این گردو غبارها در فصول گرم سال اتفاق می افتد و چون این جریانات در ارتفاعات حرکت می کند به طور ناملموسی بر روی خطوط انتقال تاثیر می گذارند. استان گیلان بر خلاف سایر استان های کشور تنها استانی است که دارای 2 کانون غبار، یکی از شرق و دیگری از غرب است. استان گیلان علاوه بر این که از گردو غبارهایی که از غرب کشور وارد استان می شود متاثر است، از گرد و غبارهایی که از شرق کشور نیز وارد می شود متاثر است و ما در خط مقدم غبارهای شرق منشاء هستیم.

 

«گفتنی است عمق و سنگینی برف، دو ویژگی خاص برف در استان است. از جمله علت های بارش برف در استان، الگوی ریسک جنوبی(دره منشاء) است که علت بارش آن رود سپید رود است و موجب بارش نه چندان سنگین برف بین شهرهای لاهیجان، رشت و سنگر می شود. از دیگر علت های بارش برف در استان، الگوی ریسک دریا منشاء است که موجب بارش برف های سنگین در جلگه مرکزی استان در شهرستان های رشت، بندر انزلی و لاهیجان می شود.»

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code