دلایل طلاق در ایران چاپ
پیشگیری قبل از درمان با مراجعه به کلینیک های سلامت خانواده
16 فروردین 96 - 00:01  | 1675 بازدید

 

گیلان فردا- شاید شما هم شنیده باشید که امروزه ازدواج ها دوام زیادی ندارد و با کوچک ترین مسائلی ختم به طلاق می شود! عده ای تغییر شیوه زندگی و کم شدن صبر و تحمل جوانان امروزی را دلیل طلاق ها می دانند و عده ای مشکلات اقتصادی را. در هر صورت آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که طلاق به سرعت در حال افزایش است تا جایی که اعلام شده از هر سه ازدواج یکی از آن ها به طلاق منجر می شود!

طلاق از پدیده‌های چندعاملی محسوب می‌شود، و به همین دلیل آمار دقیق و مشخصی از علت اصلی طلاق وجود ندارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی پژوهشکده خانواده در دانشگاه بهشتی مشخص می شود که در ۶۰ تا ۷۰ درصد طلاق‌ها مشکلات جنسی به عنوان یکی از عوامل اصلی آن به شمار می‌رود.

 

خدمات کلینیک های سلامت خانواده در ایران  

یکی از مهم ترین مواردی که پیش از ازدواج باید به آن توجه شود، آموزش های روانشناختی است. زیرا این آموزش ها می تواند شناخت و درک بهتری از فرد و طرف مقابلش ایجاد کند. بنابراین به آن ها کمک می کند تا با توجه به تمایلات و ترجیحاتشان، با آگاهی بیشتری همسرشان را انتخاب کنند.

به همین دلیل در تابستان 1394 خبر راه‌اندازی کلینیک‌های جنسی اطلاع رسانی شد، تا این که دی ماه سال گذشته وزارت بهداشت با توجه به اهمیت موضوع مشکلات زناشویی زوجین، اقدام به راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده کرد. در واقع کلینیک‌های سلامت خانواده برای پاسخگوی سه دسته از مسایل مردم در حوزه سلامت جنسی شروع به کار کردند؛ اول نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و سوالاتی که ذهن مردم را درگیر کرده، دوم مشکلاتی که به علت سایر متغیرها مانند بیماری‌های مزمن، معلولیت‌ها، سالمندی، تفاوت دیدگاه‌ها، سبک زندگی یا حتی ترجیحات جنسی زوجین ایجاد شده و در مرحله آخر نیز بیماری‌هایی از جمله عفونت‌های منتقل‌شونده از راه تماس جنسی و اختلالات عملکرد جنسی در این کلینیک ها مورد درمان قرار می‌گیرند.

در کشور ما با توجه به محدودیت سواد جنسی در بعضی از نقاط، دختر و پسر پیش از ازدواج شناختی از یکدیگر ندارند و پس از آن که زندگی مشترک خود را شروع می کنند، با مشکلاتی رو به رو می شوند. این در حالی است که شرم صحبت کردن راجع به این گونه مسائل به بیشتر شدن مشکلات دامن می زند. وجود شرم و حیا در میان زوج های ایرانی باعث می شود که حتی به کلینیک های سلامت خانواده نیز مراجعه نکنند و اغلب مردم ترجیح می دهند که مشاوره تلفنی داشته باشند.

 

پیشگیری قبل از درمان و مراجعه به کلینیک های سلامت خانواده 

آگاهی درباره مسایل فوق یکی از تابوهای جامعه است و افراد گاهی تا بعد از ازدواج هم اطلاعات درست و کافی در این زمینه ندارند. بنابر این وجود این کلینیک‌ها می تواند جای مناسبی برای کسانی باشد که نیاز به دانستن راجع به این مسائل را احساس می کنند. و برای یافتن پاسخ‌هایشان به منابع غیرمعتبر مراجعه نمی کنند. اما آیا این کلینیک ها می توانند برای رفع مشکلات تمام افراد مناسب باشند؟

دکتر آرش رمضانی، فوق تخصص سلامت جنسی و عضو پژوهشکده خانواده دانشگاه بهشتی گفته:  در طب، پیشگیری همیشه قبل از درمان و ارجح بر آن توصیه شده است. از آن جهت که بسیاری از مشکلات جنسی نیز ناشی از عدم هماهنگی بین زن و مردی است که در آستانه ازدواج قرار دارند، بنابراین می توان گفت نقش مشاوره های قبل از ازدواج در کاهش مشکلات می تواند بسیار مهم باشد.

 

منبع: سایت امروز فردا را می سازیم

 

 

کلینیک های سلامت خانواده در تمام استان ها

رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:30 درصد ازدواج ها بعد از 5 سال به طلاق منجر می شود که مهمترین علت آن مشکلات جنسی است به همین علت کلینیک های سلامت جنسی در تمام استان ها دایر می شود.

اسماعیل مطلق در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت خانواده و رشد جمعیت برنامه های متعددی دارد که ایجاد کلینیک های آموزش زناشویی و سلامت جنسی، آموزش سبک زندگی ایرانی -اسلامی، حمایت از درمان های ناباروری از جمله این برنامه هاست. وی گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، 30 درصد ازدواج ها در 5 سال اول به طلاق منجر می شود و مهمترین علت این پدیده مشکلات جنسی بین زوجین است و برای رفع این مساله امسال 10 کلینیک زناشویی و سلامت جنسی در 10 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایجاد می شود. رییس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: کلینیک های زناشویی و سلامت خانواده با همکاری وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاد می شوند و در این کلینیک ها یک تیم شامل متخصص زنان، متخصص داخلی یا عفونی، اورولوژیست، یک نفر روانشناس آشنا به مسائل جنسی و یک نفر روحانی آگاه به علم حقوق به مراجعه کنندگان خدمت رسانی می کنند. وی گفت: قرار است این کلینیک ها سال آینده در تمام دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی نیز ایجاد شوند. مطلق با اشاره به آمار 3 میلیونی زوج های نابارور هم گفت: برنامه دیگر وزارت بهداشت حمایت از درمان ناباروری است که با پیگیری های انجام شده اکنون همه زوج های نابارور تحت پوشش بیمه هستند. وی اضافه کرد: اقدام دیگر وزارت بهداشت برای رشد جمعیت، آموزش سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که در قالب کارگاه های آموزشی، در مراکز بهداشتی- درمانی بر پا می شود. وی ادامه داد: در این کارگاه ها آموزش هایی مبتنی بر پیشگیری از سقط جنین به زوج ها ارائه می شود که طی آن از جمله نسبت به عوارضی مانند چسبندگی بعد از سقط جنین، عفونت، ناباروری و افسردگی به زوج ها هشدار داده می شود. مطلق گفت: سالانه حدود یک میلیون و 750 هزار بارداری در کشور رخ می دهد که حدود 220 هزار مورد آن به سقط جنین منجر می شود و فقط یک میلیون و 530 هزار نوزاد هر سال در کشور متولد می شود.

 

پرونده بیماران مبتلا کاملا محرمانه

دکتر محمدرضا صفری نژاد رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران هم گفت:«درمان مشکلات و اختلالات جنسی کار یک نفر نیست بلکه کار تیمی است که این تیم را روانپزشک، روانشناس، متخصص اورولورژی، متخصص زنان، ماما و پرستارهایی که در این زمینه آموزش دیده اند تشکیل می دهند و در غالب کلینیک های درمان مشکلات جنسی فعالیت می کنند یعنی در حقیقت درمان مشکلات جنسی کار یک متخصص به تنهایی نیست و همچنین برای تشخیص درست بیماری که بسیار مهم است نیاز به تجهیزات است.

در حال حاضر برخی از این افراد که نتیجه ای برای درمان خود نمی گیرند برای درمان مشکلات جنسی خود به تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی روی می آورند که دلیل آن عدم وجود مراکزی منسجم در این زمینه است. در حالی که اگر چنین مراکزی وجود داشته باشند مردم می دانند که بایستی برای درمان مشکلات جنسی خود به این مراکز مراجعه کنند و در نتیجه تشخیص چنین مشکلاتی قطعا به بهبود شرایط فرد منجر خواهد شد.

این متخصص اورولوژی ادامه داد:«متاسفانه بسیاری از افرادی که دچار مشکلات جنسی شده اند برای درمان خود اقدامی نمی کنند به این دلیل که مشکلات جنسی تابو است و این مسئله ای است که در تمامی کشورها وجود دارد و طی بررسی صورت گرفته مشخص شده تنها حدود 30 تا 40 درصد از افرادی که دچار مشکلات جنسی هستند برای درمان مراجعه می کنند.»

 

وی با تاکید بر این که پرونده بیماران مبتلا کاملا محرمانه گفت:«بیماران به هیچ وجه نبایستی از مراجعه برای درمان مشکلات جنسی خود شرم و هراس داشته باشند و باید بدانند در مراکزی که به درمان این بیماران می پردازند پرسشنامه هایی موجود است که بیمار در شرایط خصوصی این سوالات را خوانده و پاسخ می دهد بدون این که با درمانگر در ابتدا صحبت کند و به راحتی می تواند به صورت واضح مشکل خود را در پرسشنامه بنویسید، سپس درمانگر بعد از مطالعه مشکلات بیمار، آن را بررسی می کند.

رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران افزود: متاسفانه برخی از بیماران مبتلا به مشکلات جنسی گمان می کنند با مراجعه به پزشک مشکلات آنها فاش می شود و اطرافیان وی از آن اطلاع پیدا می کنند در صورتی که باید بدانند پرونده های بیماران کاملا محرمانه است و تنها خود بیمار و پزشک به اطلاعات وی دسترسی دارند و پزشک اطلاعات وی را در اختیار شخص دیگری نمی گذارد و کاملا محرمانه است و نباید فکر کنند ممکن است همه از مشکل وی اطلاع پیدا کنند.

منبع:سلامت نیوز

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code