در گفت و گو با دکتر باستی، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان عنوان شد: چاپ
پایداری مشاغل؛ یکی از مزایای کسب و کار بر پایه علم و فناوری
1 مهر 00 - 00:07  | 962 بازدید

 

گیلان فردا- طی سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی، شیوه های معمول و مرسوم کسب و کار دستخوش تغییرات زیادی شده است. بخواهیم یا نخواهیم باید خودمان را با شیوه های جدید کسب و کارها وقف دهیم. البته مواجه شدن با هر پدیده تازه ای، مقاومت هایی نیز به همراه دارد. اما کرونا باعث شد ضرورت همراه شدن با این تغییرات بیش از پیش جلوه گر شود. به عنوان مثال علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم که طی چند سال اخیر آن را تجربه کردیم، شیوع ویروس کرونا نیز در سال 99 آنچنان بر بسیاری از فعالیت های اقتصادی و کسب و کارها تاثیر منفی گذاشت که برون رفت از رکود موجود سخت به نظر می رسد.

آیا کسب و کار شما هم تغییر کرده است؟

البته به نظر می رسد بعضی از صاحبان کسب و کارها قابلیت بیشتری برای به روز آوری فعالیت خود داشته اند. چون با گسترش دیجیتال مارکتینگ خیلی از بیزینس ها توانسته اند حتی در این شرایط سخت خود را سرپا نگهدارند و تعدادی نیز به سودهای بسیار هنکفت دست یابند. اما در مقابل خیلی از کسب و کارهای سنتی قادر نیستند در مقابل رقبا، حرفی برای گفتن داشته باشند.

البته مشاغلی که بر پایه علم و فناوری بوده اند توانستند ضمن ایجاد ارزش افزوده، با انعطاف پذیری در کسب و کار خود موفق باقی بمانند. به عنوان مثال شرکت های فناور و دانش بنیان توانستند در شرایط موجود جایگاهشان را حفظ کرده و حتی ارتقاء دهند. نقش این موسسات و کارکردهای متنوع آنان به عنوان بخشی از زیرساخت های نوآوری و فناوری در هر کشوری روزبه روز آشکارتر می شود، به همین جهت تاسیس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دنیا شتاب قابل ملاحظه ای داشته است. این پارک با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل و موجب ایجاد شغل و رشد درآمد شده‌اند.

به اعتقاد صاحبنظران پارک‌ های علم و فناوری، نهادی اجتماعی و جایگاهی برای توسعه نوآوری‌های دانش محور از طریق مساعدت در تشکیل و تقویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SMEs) هستند که بخشی از راهبرد اندیشمندانه و هماهنگ برای توسعه ملی محسوب می‌شوند.

در همین رابطه آقای دکترعلی باستی، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان در گفت و گو با گیلان فردا ضمن بیان اقدامات این پارک در سال 99 ، می گوید: «یکی از اهداف پارک های علم و فناوری این است که ریسک شکست در مشاغل را نسبت به کسب و کارهای سنتی کمتر کنند». در ادامه این گفت و گو به نظر شما خوانندگان ارجمند می رسد.

***

باستی در مورد اقدامات پارک علم و فناوری استان در سال 99 به تجهیز چهار سوله جدید به مساحت 1400 مترمربع برای استقرار چهار شرکت فناور اشاره می کند و به گفته وی در همین مدت کوتاه دو شرکت، کار صادراتی را نیز انجام داده اند.
وی همچنین اعلام می کند که پنج شرکت شتاب دهنده بومی در سال 99 در پارک علم گیلان پذیرش شده اند که در سال جاری سه شتاب دهنده فعالیت خود را در کنار پارک علم و فناوری آغاز کرده اند. به گفته وی راه اندازی «بنیاد حامیان علم و فناوری» در سال 99 از دیگر اقدامات شاخص پارک علم و فناوری گیلان بود که امیدوار است از سال آینده این بنیاد با گستردگی بیشتری کار خود را شروع کند.
وی می افزاید:«برگزاری چندین رویداد سرمایه گذاری برای اولین بار در پارک علم و فناوری استان توسط صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان و با همکاری صندوق های دیگر کشور در سال 99 انجام و منجر به سرمایه گذاری برای چند شرکت فناور شده است».


***

این دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه گیلان، می گوید:«در سال 98 ، 41 شرکت در گیلان، دانش بنیان بودند ولی این تعداد در سال 99 به 66 شرکت رسید. تا نیمه اسفند 99 نیزغیر از آمار مربوط به پذیرش کانون شکوفایی و خلاقیت، 105 پذیرش جدید در استان گیلان انجام شده که عبارتند از 60 هسته فناور، 37 واحد فناور و هشت موسسه فناور».
وی معتقد است تعداد بیشتری از شرکت های فعال در استان می توانند دانش بنیان بشوند ولی هنوز برای دریافت نشان دانش بنیان درخواستی نداده اند.
باستی اظهار امیدواری می کند با گسترش فعالیت های صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان که از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند تعداد این شرکت ها در سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشند.
(گفتنی است ارایه تسهیلات، صدور ضمانت نامه، لیزینگ محصولات، ارزیابی، توانمندسازی و سرمایه‌گذاری از خدماتی است که به طور کامل توسط صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ارایه می‌شود.)

***

و اما یکی از اقدامات پارک علم و فناوری گیلان در اواسط سال 98، افتتاح مرکز صنایع خلاق در رشت بود. صنایع خلاق، صنایعی هستند که اساس آن‌ها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است. ریشه این مفهوم به صنایع فرهنگی بازمی‌گردد که طی زمان و با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه در قالب صنایعی چون سینما، نرم‌افزار، موسیقی، پویانمایی، بازی رایانه‌ای و… معرفی می شوند.

باستی می گوید:« با توجه به ظرفیت بومی استان که در زمینه صنایع خلاق توانمندی زیادی دارد این مرکز به عنوان دومین مرکز صنایع خلاق کشور افتتاح شد و همانطور که انتظار داشتیم تقریبا تمام فضایی که برای مرکز صنایع خلاق در نظر گرفته بودیم تکمیل شد. در زمان شیوع ویروس کرونا نیز برای شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و تولید محتوا کار می کردند ظرفیت جدیدی بوجود آمد و خیلی از شرکت ها توانستند وضعیت خودشان را بهبود بدهند».
وی ادامه می دهد:«با توجه به سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های خلاق به عنوان شرکت های دانش بنیان نوع سه شناخته می شوند. در همین راستا ما تلاش می کنیم تقریبا هر ماه یک شرکت از مرکز نوآوری صنایع خلاق استان را که فعال تر و پویا تر عمل کرده به عنوان شرکت خلاق معرفی کنیم. خوشبختانه سال گذشته براساس ارزیابی که داشتیم طی مدت محدود، فعالیت این مرکز به گونه ای بود که شرکت های حوزه خلاق بیشترین درآمد را بین شرکت های مراکز دیگر جذب کردند و این نشاندهنده ظرفیت صنایع خلاق استان است».

***

می گویم بعضی ها اعتقاد دارند با حضور شما در پارک علم و فناوری استان، فعالیت های جدیدی انجام شده است. به نظر خودتان چند درصد توانسته اید به اهداف و برنامه ریزی هایی که در شروع قبول این مسئولیت مد نظر داشتید، برسید؟
باستی پاسخ می دهد:«سعی کردیم براساس برنامه هایی که تنظیم شد فعالیت های پارک را پیش ببریم. البته شرایط تحریم ها خصوصا در دو سه سال اخیر که خیلی سنگین تر بود فرآیندها و یا بعضی از برنامه های ما را تحت تاثیر قرار داد. یکی از برنامه هایی که مد نظر داشتیم و جزیی از اقتصاد دانش بنیان تلقی می شود استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است. براین اساس پارک علم و فناوری گیلان به عنوان بنیانگذار صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی با راه اندازی این صندوق در گیلان توانست سرمایه زیادی را از تهران جذب کند. علاوه بر آن عمده سهامداران این صندوق، غیر دولتی هستند که نشاندهنده استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه است. فن بازار دائمی و منطقه ای هم ارتباط بین عرضه و تقاضا را مرتبط می کند و توسط کارگزار بخش خصوصی صورت می گیرد و در واقع ما همیشه یک جریان دائمی فناوری را توسط بروکر فناوری داریم. همچنین کمک کردن به بخش خصوصی برای ایجاد یک سری مفاهیمی که شاید در گذشته در استان وجود نداشت مثل راه اندازی کارخانه نوآوری که قبلا در گیلان نبود و در همین راستا دکتر ستاری سال 99 در گیلان حضور داشتند. کمک به راه اندازی شتاب دهنده ها در گیلان فعالیت دیگری بود که هدفگذاری کرده بودیم و خوشبختانه پنج شتاب دهنده در استان مجوز گرفتند و الان سه شتاب دهنده دارند کار پذیرش را انجام می دهند. علاوه بر این ها استفاده از ظرفیت خیرین با راه اندازی بنیاد حامیان علم و فناوری استان گیلان، همچنین تلاش می کنیم تا فضاهای کالبدی پارک را به نحو مناسب ارتقا بدهیم. موتور محرکه ما نیز شرکت های دانش بنیان استان هستند که در سال های آینده به نحو مناسبی افزایش می یابند و به اجرایی شدن سیاست های فناوری در گیلان کمک خواهند کرد».

***

چگونگی تعامل پارک علم و فناوری گیلان با دانشگاه های استان، حوزه صنعت و متقابلا آن ها با پارک علم موضوع

دیگری است که در مورد آن سوال می کنم.

از نظر این عضو هیات‌علمی دانشگاه گیلان، تعامل پارک علم و فنآوری با دانشگاه های استان و با حوزه صنعت بسیار خوب است. وی یادآوری می کند که در سال جاری مرکز رشد دانشگاه گیلان به عنوان مرکز رشد مشترک بین پارک علم و فناوری استان و دانشگاه گیلان طبق تفاهم نامه ای که منعقد شده به ثبت رسیده است.
باستی داشتن مرکز رشد مشترک با دانشگاه آزاد، داشتن دفتر شکوفایی و خلاقیت در دانشگاه ها و همچنین حضور نمایندگانی از پارک و دانشگاه را در شوراهای متعدد مرتبط و اجرای«طرح گرنت فناوری»را نمونه ای از این تعاملات ارزیابی کرده و می افزاید: براساس«طرح گرنت فناوری»که اخیرا انجام شده از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد تا سقف 30 میلیون تومان و رساله های دکترایی که بازارگرا هستند و حداقل یک محصول تولید می کنند تا سقف 60 میلیون تومان حمایت می کنیم. البته در فاز اول، این طرح مربوط به پروژه های فناوری اطلاعات است ولی توسعه خواهد یافت.
وی هدف از این کار را ایجاد ارتباط بیشتر پارک علم و فنآوری با دانشجویان عزیز و اساتید محترم دانشگاه عنوان کرده و می گوید:«بخشی از این ارتباطات نیز مربوط به تعاملات پارک علم با صنایع استان و شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی است».

***

اما آیا ارزیابی ای از تاثیر شرکت های فناور و دانش بنیان و کلا فعالیت پارک علم بر اقتصاد محلی استان وجود دارد؟ در سال های اخیر برای گسترش فعالیت های پارک علم توصیه شده است ولی آیا اشتغالزایی در این حوزه نیز مانند اشتغالزایی در بسیاری از کسب و کارهای سنتی موقتی و ناپایدار است؟ یا از ثبات نسبی برخوردار و پایدار است؟
رییس پارک علم و فنآوری گیلان براین باور است که یکی از مزایایی که فناوری و دانش در ایجاد کسب و کار دارد،

پایداری مشاغل است.

وی می گوید:«یکی از اهداف پارک علم و فناوری این است که ریسک شکست در مشاغل نسبت به کسب و کارهای سنتی کمتر باشد. به همین دلیل پذیرش فنآوری ها عموما براساس بررسی سه شاخص صورت می گیرد. اول داشتن تیم کاری مناسب، دوم نوآوری و فنآوری ایده و سوم داشتن توجیه اقتصادی است. و با توجه به پایش اولیه و بررسی بازار فناوری انتظار می رود تیمی که پذیرش می شود به لحاظ ساختاری از حداقل بازار مورد نظر برخوردار باشد. به عبارت دیگر بازاری برای محصولش وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به وضعیت عدم ثبات اقتصادی و یا نوع فنآوری (شاید محصول نویی باشد که هنوز به بازار ارایه نشده، یا نمونه مشابه داخلی و خارجی داشته یا نداشته و اینکه آیا از این محصول جدید استقبال خواهد شد یا خیر و نظایر آن) امکان فعالیت را فراهم می کند چون ممکن است در دراز مدت بتواند با وجود رقبا، سهم مناسبی را از بازار بدست آورد. البته برای همه کسب و کارها این ریسک وجود دارد که با عدم موفقیت روبرو شوند. اما یکی از رسالت های پارک این است که با مشاوره و نظارت طی استقرار شرکت ها در پارک علم میزان ریسک و شکست خوردن شرکت ها را کاهش دهد و در این راستا اقداماتی مانند برگزاری رویدادهای آموزشی، توانمند کردن شرکت ها، برگزاری کارگاه های مرتبط با کسب و کار، حضور در نمایشگاه ها به عنوان تسهیل گری برای پایداری بیشتر مشاغل و کاهش خطر شکست انجام می شود».

به گفته باستی میزان تراکنش شرکت های پارک علم و فناوری استان در سال 99 ، براساس اظهارنامه مالیاتی و برپایه ایده محوری خود شرکت ها، نزدیک به هشتاد میلیارد تومان بوده و همچنین بیش از 300 هزار یورو نیز این شرکت ها

صادرات داشته اند. 

***

با اینکه پارک علم و فناوری گیلان با توجه به عملکرد، یکی از مراکز موفق علمی فناوری استان و کشور به نظر می رسد، اما قطعا مشکلاتی نیز در این حوزه وجود دارد. به همین دلیل کنجکاو می شوم تا مشکلات پارک های علم و

فناوری را از زبان رییس پارک علم وفنآوری گیلان بشنوم.
وی می گوید:«یکی از رسالت های پارک های علم و فناوری توانمند سازی شرکت هاست. به نظر من یکی از مشکلات بزرگی که پارک های علم و فناوری با آن دست و پنجه نرم می کنند در همین زمینه است. البته در بخشی از توانمند سازی به شرکت ها برای دسترسی به بازارهای گسترده تر و بازاریابی مناسب تر و همچنین تعامل با صنایع جهت احصاء نیازها کمک می شود. براین اساس در سال 99 علاوه بر راه اندازی فن بازار دائمی و منطقه ای استان گیلان، کارگزاری را هم از بخش خصوصی تعیین کردیم به عنوان بروکر فناوری(کارگزار فن بازار) تا بتواند بین عرضه و تقاضای فناوری، ارتباط برقرار کند که این بروکر فناوری به صورت تمام وقت کنار پارک علم و فناوری در حال فعالیت است و برای دسترسی به بازارهای گسترده تر و تعامل با صنایع کمک می کند.
مشکل دیگر پارک های علم و فناوری کمبود فضای کالبدی مورد نیاز برای شرکت ها است که در اکثر نقاط کشور به چشم می‌خورد. هرچند یکی از نکاتی که برایمان بسیار با اهمیت است تجمیع فعالیت های پارک علم و فناوری استان گیلان در یک فضای مشخص است، چون با توجه به گستردگی پارک و تعدد مراکز، تجمیع اینها می تواند ارزش افزوده بیشتری را برای پارک و شرکت ها ایجاد کند».

***

در ادامه نکته دیگری نظرم را جلب می کند و آن اینکه با توجه به پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی، آیا اهداف و محورهای اولیه طراحی شده در زمان آغاز به کار پارک های علم در کشور نیازمند تغییر و بازنگری نیست؟ اگر بله، بیشتر حول چه محورهایی به روز رسانی برنامه ها و چشم انداز احساس می شود؟
این استاد دانشگاه می گوید:«با توجه به پیشرفت های سریع تکنولوژی، یقیناً اهداف و محورهای اولیه نیازمند تغییر و بازنگری هستند. به عنوان مثال یکی از برنامه هایی که داشتیم و عملا تغییر دادیم در حوزه صنایع خلاق بوده است. این حوزه گسترده است و بسیار در گیلان ظرفیت دارد و در حوزه های اپلیکیشن، تولید محتوا و پادکست، هنرها، سینما، علوم انسانی ،انیمیشن، گیاهان دارویی و ... تعریف می شود. قبل از راه اندازی مرکز نوآوری صنایع خلاق، برای این محورها پذیرش نداشتیم ولی با توجه به نیازی که احساس شد توانستیم با راه اندازی این مرکز، فناور و نوآور جدید جذب کنیم. بنابراین با توجه به تغییر شرایط و پیشرفت سریع فناوری، ما این تغییرات را انجام می دهیم. یکی از حوزه هایی هم که مد نظر ما است بحث فین تیک ها (فناوری مالی) است. فین تیک ها یکی از موارد جذاب در بحث اقتصاد هستند و امیدواریم مجموعه هایی که در این حوزه کار می کنند را بیشتر وارد پارک علم و فناوری استان کنیم».

***

بعضی از متقاضیان ورود به پارک علم که عموماً جوانان هستند، گاه مراحل انجام کار، پذیرش، تایید و ثبت را طولانی عنوان می کنند. آیا واقعا فرآیند پذیرش در پارک علم طولانی است؟
باستی پاسخ می دهد:«اینکه بعضی از مراحل انجام کار برای ورود فنآوران به پارک ممکن است طولانی باشد را قبول دارم. اما سعی کردیم فرآیندها را رصد و بهینه کنیم تا بسیاری از موارد اضافه را حذف کرده یا کاهش دهیم. در همین راستا فرآیندها تا حد زیادی الکترونیکی شده است. هدف ما نیز پاسخگویی سریع به مشکلات و موارد مرتبط است. فرآیند برنامه ای که برای پذیرش در نظر گرفتیم حداکثر باید یک ماه طول بکشد. چون گاه ممکن است در فرآیند داوری، داور الزاماتی را از فناور انتظار داشته باشد که موجب شود تاخیر از سوی خود مراجعه کننده باشد. اما سعی ما در کاهش زمان پذیرش و تسریع در انجام فرآیند است.

***

یکی از اقدامات پارک علم و فنآوری گیلان برای کاهش مشکلات شرکت های پذیرش شده و استقرار افراد حقیقی و حقوقی در صف انتظار، تلاش برای افزایش فضای کالبدی، بوده است.
وی در خصوص ساخت و تجهیز زمین 30 هکتاری اختصاص داده شده به پارک علم و فنآوری گیلان می گوید:«بعد از اینکه این طرح جامع در هیات امنای منطقه یک فناوری کشور در سال 99 پذیرفته شد، بجز آغاز ساخت ساختمان ستادی که 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، فاز اول عملیاتی این طرح را به وسعت هشت هکتار شروع کردیم که انشالله بعد از اتمام زیرساخت در اختیار شرکت های فنآور و دانش بنیان استان قرار می دهیم. همچنین تلاش کردیم از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد دانش بنیان استان استفاده کنیم، به عنوان نمونه مقدمات راه اندازی کارخانه نوآوری و فناوری استان آماده و بزودی راه اندازی خواهد شد».

***

بعد از مشکلات ناشی از تحریم، شیوع ویروس کرونا نیز بر همه کسب و کارها تاثیر گذاشته است، البته تاثیر کرونا بر بعضی مشاغل کمتر و بعضی بیشتربوده است. به عنوان مثال به نظر می رسد به رغم پدید آمدن مشکلات عدیده در بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا، در شرکت های وابسته به پارک علم و فنآوری به لحاظ نوع کار، تولید و خدماتی که بر پایه فنآوری ارایه می کنند، این مشکلات خیلی کمتر باشد.
رییس پارک علم و فناوری استان گیلان می گوید:« کرونا در کنار مشکلاتی که تحریم برای کشور بوجود آورد، باعث بروز مشکلات اقتصادی برای همه کسب و کارها شد».
وی اما اعتقاد دارد با توجه به اینکه اکثر فعالیت های پارک علم بر پایه دانش و فناوری است و دانش و فناوری هم ارزش افزوده ایجاد می کند، لذا تاثیر کرونا نسبت به کسب و کارهای سنتی در این حوزه تا حدی کمتر بوده ولی با این حال بی تاثیر نبوده است.

***

وی در پاسخ به اینکه چطور آسیب های ناشی از کرونا را کاهش دادید؟ می گوید:«سعی کردیم در حد توان تاثیر خسارت ناشی از کرونا را بر فعالیت های پارک جبران کنیم. بدین ترتیب که نزدیک به دو ماه و نیم اجاره فضاهایی را که در اختیار مجموعه های فنآور ما بود بخشودگی دادیم و با افزایش حمایت هایی مثل تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات تدریجی سعی کردیم این مشکلات برای شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کمتر شود. تعدادی از شرکت های ما نیز با توجه به ماهیت بیماری کرونا و نیاز جامعه، تغییر کسب و کار دادند. به عنوان مثال 25 شرکت که در حوزه های فناوری کار می کردند با توجه به بیماری کرونا محصولاتی را تولید و در فرصت خیلی کوتاه به بازار عرضه کردند که توانست در کاهش شیوع کرونا و رعایت پروتکل ها تاثیر گذار باشد. مثلا دستگاه های تولید ماسک در استان گیلان طراحی، ساخته و حتی به استان های دیگر ارسال شد. دستگاه تصفیه کننده هوا و ضد کرونا ساخته شد که حتی صادرات نیز شد. همچنین شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات کار می کردند توانستند اپلیکیشن هایی طراحی کنند تا مردم کمتر در جامعه حضور فیزیکی داشته باشند مثل فروشگاه های آنلاین، آموزشگاه های آنلاین و نظایر آن. به عبارت دیگر چابکی این شرکت ها باعث شد تا نسبت به کسب و کارهای سنتی از مشکلات کرونا، کمتر آسیب ببینند.

***

خب حالا که شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان توانسته اند طی سال 99 که بسیاری از کسب و کارها بخاطر کرونا از رونق افتادند، خودشان را سرپا نگهدارند و موفق شوند چه تعاملاتی با استان های دیگر داشته اند؟ و تا چه حد برای انجام امور به آن ها رجوع شده است؟
باستی در پاسخ به این سوال، می گوید:«شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان با شرکت های استانی دیگر ارتباط زیادی دارند و حتی خارج از کشور پروژه هایی را انجام داده اند. به عنوان مثال شرکتی در پارک علم و فناوری گیلان حضور دارد که برای تجهیز یکی از کارخانه ها در اقلیم کردستان عراق دستگاهی ساخت و صادر کرد. شرکت دیگری از پارک علم گیلان توانست «دستگاه تصفیه کننده هوا ضد کرونا» را بسازد که نه تنها در بیشتر استان های کشور نمایندگی دارد بلکه توانست به پنج کشور دنیا این دستگاه را صادر کند. همچنین شرکتی که روی دستگاه تولید ماسک کار می کرد، تعداد زیادی از این دستگاه ساخت و به استان های مختلف ارسال کرد. شرکت های زیادی هم داریم که به پروژه های علمی-فناوری خارج از استان، خدمات ارایه می دهند و حتی در سال 99 به تعدادی از شرکت ها کمک کردیم در راستای تعاملات بیشتر با توجه به موقعیت کاریشان در پارک های علم و فناوری استان های دیگر دفتر بگیرند تا پروژه های علمی-فناوری استان های دیگر را که به این شرکت ها محول شده راحت تر انجام دهند».

***

از سهم پارک علم و فنآوری گیلان در بودجه سال 1400 سوال می پرسم.
وی تصریح می کند:«بطور متوسط بودجه پارک های علم وفنآوری برای لایحه بودجه سال آینده حدود 35 درصد افزایش پیدا کرده و گیلان هم در همان محدوده است و پارک علم و فنآوری گیلان به لحاظ بودجه وضعیت مناسبی نسبت به پارک های استان های دیگر دارد».

***

با توجه به ادامه شرایط کرونایی، پارک علم و فناوری گیلان چه برنامه هایی را برای سال 1400 پیش بینی کرده است؟
وی با اظهار امیدواری از اینکه با رعایت پروتکل ها وضعیت کرونایی که مشکلات زیادی را برای همه حوزه ها بوجود آورده کاهش یابد، می گوید:« این آمادگی را داریم در بستر فناوری اطلاعات و فضای مجازی، مثل سال 99 خدمات ارایه کرده و نمایشگاه ها را برگزار کنیم. در سال 99 نیز نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فنآوری و فن بازار به صورت مجازی برای اولین بار هم در استان و هم در کشور برگزار شد که متولی آن پارک علم و فنآوری گیلان بوده است. در صورت ادامه وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا، جلسات را نیز مانند سال 99 به صورت وبینار برگزار خواهیم کرد. با اتوماسیون اداری و کوتاه کردن فرآیندها، بستر خوبی را نیز فراهم کرده و در اختیار شرکت ها قرار دادیم تا با توجه به این شرایط مشکلات کمتری در این بخش داشته باشیم».

***

و اما سخن پایانی...
«متشکرم از شما. امیدوارم مشکلات کرونا هر چه زودتر تمام شود و شاهد رونق همه کسب و کارها باشیم. پیشاپیش فرا رسیدن عید نوروز و بهار 1400 را به مخاطبان محترم مجله گیلان فردا تبریک می گویم و آرزو می کنم سالی سرشار از سلامتی و آرامش در انتظار همه مردم عزیز باشد».


باستی، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان: گرنت فنآوری ظرفیتی است که در راستای پیاده سازی سیاست جدید وزارت علوم، پارک علم و فناوری گیلان به عنوان مجری استانی در اختیار اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می دهد. بدین گونه که دانشگاه در کنار تولید علم، دانش و مقاله سیاست جدیدی را با کمک پارک های علم و فناوری در راستای ایجاد کسب و کار و تحقق دانشگاه کارآفرین هم دنبال کند. اهدای گرنت فنآوری فعلا در فاز اول درحوزه فنآوری اطلاعات شروع شده است، یعنی اساتید و دانشجویانی که رساله ها و پایان نامه های خود را در حوزه های مختلف ولی با کاربرد فناوری اطلاعات پیش می برند می توانند از این حمایت استفاده کنند. امیدواریم گرنتی که که با رقم مناسب و بلاعوض در نظر گرفته شده (برای پایان نامه کارشناسی ارشد تا 30 میلیون و برای رساله دکترا تا 60 میلیون) بتواند کسب و کار استان را در حوزه های فناوری اطلاعات ارتقا بدهد.





رییس پارک علم و فناوری استان گیلان: استفاده از ظرفیت خیرین در علم و فنآوری بسیار حایز اهمیت است. کشور ما در برهه های مختلف از وجود و ظرفیت خیرین محترم استفاده کرد. زمانی خیرین در حوزه مسجد سازی، گاهی مدرسه سازی و زمانی برای ساخت و توسعه دانشگاه ها فعالیت می کردند. ولی الان با توجه به تعدد فارغ التحصیلان و ضرورت «ایجاد کسب و کار برای فارغ التحصیلان» این مهم از الویت ویژه ای برخوردار است. اعتقاد ما بر این است که راه اندازی «بنیاد حامیان علم و فناوری استان گیلان» می تواند کمک کند تا بنگاه های کسب و کار بیشتری در گیلان راه اندازی شود. من از همه مردم خوب استان گیلان و کشورمان که علاقمند هستند در حوزه خیرین کار کنند تقاضا می کنم در زمینه کسب و کار به بنیاد حامیان علم و فنآوری گیلان مراجعه کنند تا از ظرفیت آن ها در این امر مهم و بسیار تاثیر گذار که نیاز فعلی جامعه است استفاده شود.


 

شهلا ابراهیم زاده اصلی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code