شاخص افزایش نرخ اجاره در کل کشور در آبان سال جاری ۵۵ درصد بوده است چاپ
سیر صعودی اجاره بها در رشت
13 دی 00 - 00:10  | 834 بازدید

 

گیلان فردا، سارا فرزانه- افزایش نرخ های بازار اجاره طی چهار سال گذشته در حالی فشار به خانوارهای مستاجر را افزایش داده که دستمزد کارمندان و کارگران که اغلب اجاره‌نشین هستند متناسب با رشد قیمت اجاره، افزایش نداشته است.

گزارشها گویای آن است که شاخص افزایش نرخ اجاره در کل کشور در آبان سال جاری ۵۵ درصد بوده است. تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز به دلایلی همچون سخت‌گیری بانک ها درخصوص معرفی ضامن، حکم مُسکن را هم برای خانوارهای اجاره‌نشین ندارد.

به گزارش ایسنا، طبق آماری که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تا پایان آبان ماه سال جاری یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر به منظور دریافت وام کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند که ۶۳۰ هزار نفر به سیستم بانکی معرفی شده و حدود ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸.۵ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند.

آشفتگی بازار اجاره مسکن در رشت

همزمان با افزایش اجاره مسکن در کشور، نرخ رشد اجاره بهای خانه در گیلان نیز سیر صعودی داشته است. نبود سیاستگذاری مناسب در حوزه‌ مالی و حجم بالای نقدینگی سرگردان در بازار سرمایه، حباب در بخش مسکن را افزایش داده است. در نتیجه رویای خرید مسکن برای بخش زیادی از اقشار جامعه به رویایی دورتر از قبل تبدیل شده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، گیلان در بین سایر نقاط کشور رتبه یازدهم را در افزایش قیمت مسکن دارد. در حال حاضر افزایش و جهشی که در قیمت‌ها اتفاق افتاده، بسیاری از افراد را مجبور به زندگی در اطراف شهرها کرده است. اگر چه قیمت مسکن و اجاره‌ی آن درمحلات مختلف با یکدیگر متفاوت است اما وجه مشترک همه‌ آنها افزایش صد درصدی در بخش اجاره است.

نبود تناسب بین درآمد و هزینه و ضعف مالی اقشار متوسط که مشتریان بازار مسکن هستند، کفاف قیمت حباب گونه مسکن را ندارد.چون با شرایط فعلی درآمد بسیاری از اقشار مردم حتی کفاف گذران معیشت روزمره را هم نمی دهد چه برسد به پس انداز برای خرید خانه.

در چنین حالتی بسیاری از مستاجران در رشت و دیگر شهرهای گیلان حتی با وجود افزایش بالای ۵۰ درصدی کرایه و ودیعه خانه به ناچار راضی به تمدید شده‌اند تا هزینه‌های بیشتری را متحمل نشوند. متاسفانه در برخی مناطق، حتی رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها را شاهد هستیم و صاحبخانه ها نیز هیچ توجهی به مفاد اعلام شده از سوی ستاد کرونا مبنی بر افزایش 20 تا 25 درصدی اجاره خانه ندارند و همچنان یکه تازی می کنند. بنابراین اغلب مستاجران ترجیح داده‌اند اجاره واحدهای مسکونی خود را تمدید کنند. ساخت و ساز نیز در رشت وضعیت جالبی ندارد و این وضعیت باعث شده برخی از انبوه سازان به سمت ساخت و ساز مشارکتی بروند تا هزینه‌های سنگین ساخت و ساز را جبران کنند زیرا می‌دانند نمی‌توانند به فروش خانه‌ها در کوتاه مدت امیدوار باشند.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code