همسفر با هم در زیباترین مسیر ریلی ایران چاپ
رشت -مشهد با عشق
12 تیر 02 - 00:04  | 424 بازدید

همسفر با هم در  زیباترین مسیر ریلی ایران 

رشت -مشهد با عشق

 

 شهلا ابراهیم زاده اصلی- از آخرین باری که به سفر تفریحی- زیارتی رفته بودید چقدر گذشته است؟

در هوای بهاری بخصوص در اردیبهشتِ زیبا ناخودآگاه میل گشت و گذار در آدم بیشتر می شود.

خوشبختانه کشور عزیز ما هم آنقدر جاذبه های گردشگری از جمله جاذبه های زیارتی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که گاه ممکن است برای انتخاب مقصد سفر دچار سردرگمی شویم.

***

حتی اگر اهل سفر هم نباشید به‌اندازه کافی از شمال و سرسبزی‌ آن شنیده‌اید. هرساله مسافران بسیاری نیز از نقاط مختلف کشور برای دیدن دریا، ساحل و جنگل‌های شمال راهی این منطقه از کشور می‌شوند و متقابلا مردمان این خطه نیز به سایر مناطق سیاحتی و زیارتی کشور سفر می کنند.

***

سفر همیشه یکی از تجارب لذت‌بخش زندگی است.اما انتخاب وسیله سفر همانقدر مهم است که انتخاب همسفر.

اگر از حرفه‌ای‌ها بپرسید، بهترین وسیله برای سفر را قطار معرفی می‌کنند. بعضی از مسیرهای ریلی کشور نیز از دل کوه و کویر و جنگل عبور می‌کنند و منظره‌هایی بسیار زیبا را برای سفر شما رقم می‌زنند. به بیان دیگر سفر با قطار می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

شاید بد نباشد شما هم یک بار مسیر رشت به مشهد و مشهد به رشت را با قطار سفر کنید. این مسیر ریلی یکی از زیباترین مسیر های ریلی کشور است و برای گشت‌وگذار جذابیت‌های زیادی دارد.

***

هرچند با مشکلات و وضعیت اقتصادی پیش آمده که گریبان عموم مردم را گرفته است شاید صحبت از سفر و انتخاب مقصد گردشگری کمی دور از واقع و خوشبینانه به نظر رسد، ولی در همین شرایط بالاخره تعدادی از افراد سعی می کنند با برنامه ریزی و پیش بینی هزینه های سفر، چند روزی هم که شده به روح و روان خود استراحت دهند و به قولی تمدد اعصاب کنند. عده ای شمال را انتخاب می کنند و تعدادی هم جنوب را و البته هموطنان زیادی نیز به شرق و غرب سفر می کنند.

***

اما سفر به مشهد برای هر ایرانی تقریبا از اولویت خاصی برخوردار است. حضور در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از یک طرف و گردش و تفریح در ییلاقات طرقبه و شاندیز و بازدید از موزه ها و پارک ها و مراکز خرید از سوی دیگر باعث می شود تعداد علاقمندان به این مقصد گردشگری زیارتی زیاد باشد.

***

البته این روزها به دلیل بی توجهی و بدعهدی بسیاری از مسئولان که موجبات ناراحتی عموم مردم را پیش آورده خیلی از چیزها رنگ باخته اند اما هنوز دل های بی قراری هستند که نه برای ظاهرنمایی بلکه برای دل خودشان و رضایت خداوند و اعتقادات واقعی به پابوس حرم امام رضا می روند، در بارگاه ملکوتی این امام هُمام به نجوا می پردازند، راز دل می گویند و از خدا میخواهند که از کرامات این امام بزرگوار بهره مند شوند.

***

بیایید با این زائران واقعی همسفر شویم،از دشت ها و صحراها بگذریم، کوه ها و دریا ها را پشت سر بگذاریم و به صحن برسیم.

می دانم که در نگاه اول مجذوب بزرگی و عظمت گنبدها می شوید، نور چلچراغ های بزرگ نظرتان را جلب می کند، می دانم که گرمای شدید کاشی های صحن در تابش آفتاب وسط روز و خنکای همین کاشی ها در ساعتی دیگر از پگاه صبحگاهی توجه تان را جلب می کند، می دانم که تلالوی لامپ های رنگارنگ ریسه های آویزان شده در صحن ها و ایوان ها، آینه کاری های فوق العاده زیبا و بی نظیر، گچ بری های هنرمندانه،کاشی کاری های بسیار زیبا و خوشرنگ و پُر معنا، قالی هایی که رج به رج با عشق و هنرمندانه بافته شده اند و... همه و همه شما را مجذوب می کند اما وقتی صدای دعاها و نجواهای صادقانه زائران به گوشتان می رسد آن معماری های بدیع و نورهای الوان از ذهن تان می رود و بی اختیار حاجات خود را زمزمه می کنید. بهترین ها را برای عزیزانتان می خواهید. سر به سوی آستانش می چرخانید و شما هم می گویید یا ضامن آهو در درگاه خداوند بزرگ تو شفیع من باش ...  .

***

کسانی که تجربه یک زیارت پاک و مخلصانه را دارند خوب می دانند که اگر حقی را ناحق نکرده باشند، که اگر فقط به مناسک دلخوش نبوده باشند، که اگر به معنی واقعی انسان بوده باشند و از عواطف و اخلاقیات نیکی که خداوند توسعه کرده بهره برده باشند چقدر یک سفر معنوی می تواند بر زخم های دل و جان و روح و روان آدمی مرهم بگذارد و به پالایش شخصی وی کمک کند.

همانطور که صدای نقاره ها را می شنوید و بر فرش های گسترده در صحن حیاط ها راه می روید، همهمه و رفت و آمد زائران با لباس ها و فرهنگ های مختلف، با رنگ پوست متفاوت و گویش های گوناگون نظرتان را جلب می کند اما در همین حین دست نیازمندی ممکن است به سوی شما دراز شود و ناگاه از خلوت خود بیرون آیید! با خود می اندیشید چرا در این سر سرای پُر برکت که نعمت به وفور است و قادر است همه شهر بزرگ مشهد را تامین کند هنوز نیازمندانی هستند که محتاجند... ؟ با خود می اندیشید زیر پوست شهر خبرهای دیگری هم هست!

***

برای نماز خواندن کمی صبر می کنید،حتی اگر از جماعت عقب بمانید باکی نیست، چون نماز باید با تمام وجود خوانده شود و تکرار سوره ها، آیه ها، ذکر ها و ادعیه زمانی آرامش بخش خواهد بود که با خلوص خوانده شود و از دل برآید و بر دل نشیند.

از زیارت ذهنی و قلبی بیرون آمده و در تدارک سفر واقعی آماده پی شوید.

***

و اما فاصله جغرافیایی رشت و مشهد زیاد است به عبارت دیگر مسافران از رشت به مشهد باید ساعات طولانی را بگذرانند تا به مقصد برسند. و بدون شک برای مسافت های طولانی، انتخاب وسیله سفر که ایمن و راحت باشد بسیار مهم است و قطار یکی از امن ترین وسایل نقلیه است که مسافران با خیال راحت می توانند سفر لذت بخشی را تجربه کنند.

***

به گواه بسیاری از گردشگران حرفه ای در بین شهرهای شمال کشور، "رشت" یکی از زیباترین مقاصد سفرهای ریلی کشور است، هرچند که تمام شهرهای شمالی جاذبه های خاص خود برای سفر را دارند. اما خط ریلی راه آهن رشت- مشهد که در چند ساله اخیر راه اندازی شده و پذیرای عاشقان امام هشتم است چشم اندازی بی بدیل برای مسافران و زائران حرم مطهر رضوی به ارمغان می آورد.

***

از سوی دیگر مشهد به عنوان مقصد گردشگری زیارتی از گذشته تا کنون یکی از شهرهای پر رفت و آمد کشور بوده است و حالیه رفت و آمد به این شهر برای مردمان خطه شمال از جمله استان گیلان به واسطه راه اندازی خط ریلی، راحت تر و امن تر شده است.

اغراق نیست اگر بگویم هنگام سفر با قطار رشت- مشهد و بالعکس، یک مسیر زیبا و رویایی را تجربه می کنید. عبور از کنار مزارع و شالیزارهای سرسبز و چشم نواز، گذشتن از دل جنگل، طی کردن مسافتی با پوشش گیاهی مناطق مختلف، عبور از حاشیه دریا، دیدن پهنه وسیعی از نمک زارها و ...همه و همه شما را به سفر مشتاق تر و حال خوش شما را برای زیارت حرم امام رضا (ع) دو صد چندان می کند.

***

شاید بد نباشد بدانیم که براساس اطلاعات موجود مسیر ریلی رشت-مشهد از خط راه آهن رشت-قزوین(قزوین-رشت) با 164 کیلومتر طول حدود 50 درصد در دشت و 10 درصد در تپه ماهور و 40 درصد از مناطق کوهستانی عبور می کند و با 80 پل به تقریب 13 هزار متر و 52 تونل به طول 22 هزار متر یکی از بزرگترین خطوط راه آهن ملی است.

مسیرهای ایستگاه قطار رشت به قزوین شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت، پیر بازار و ایستگاه فلکده است.

***

غلامحسن ولدی، مدیرکل راه‌آهن شمال۲ پیش تر در گفت و گو با خبرگزاری فارس از افزایش جابجایی بار و مسافر طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته بود: "از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه نزدیک به ۸۵۴ هزار نفر توسط ناوگان حمل‌ونقل ریلی منطقه شمال۲ جابجا شده‌اند که از این مقدار ۶۸۹ هزار مسافر سهم قطارهای اصلی و مابقی مربوط به تردد مسافرین با قطارهای محلی است".

به گفته وی "رشد ۲۰ درصدی تعداد مسافران نسبت به عدد ۷۱۱ هزار نفر در مدت مشابه سال گذشته، نشان‌ از گرایش مردم به استفاده از  قطار برای سفرهایشان دارد."

وی همچنین در خصوص فعالیت اداره کل راه آهن شمال۲ در مورد جابجایی بار بیان کرده بود: "تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ میزان تخلیه بار، بیش از یک میلیون و ۵۷۳ هزار تن بوده است که نسبت به عدد یک میلیون و ۳۲۹ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۸ درصدی داشته است."

البته تعطیلات نیمه شعبان و عید نوروز و مصادف شدن آن با ایام مبارک ماه رمضان، نیز فرصت دیگری فراهم کرد تا شیفتگان و زائران باز هم مشهد الرضا را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

در همین راستا در خبرها همچنین از قول مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ آمده بود:" در نوروز امسال(۱۴۰۲) ١٠٠ هزار و ٨۵١ نفر مسافر توسط ناوگان ریلی اداره کل راه‌آهن شمال٢ جابه‌جا شده‌اند و خوشبختانه استان‌های گیلان و قزوین به سبب برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوان، همه‌ساله میزبان تعداد زیادی از مسافرین نوروزی بوده که از این میان ۵١ هزار و ۴۰۴ نفر مربوط به استان گیلان و ۴٩ هزار و ۴۴۷ نفر سهم استان قزوین است."(منبع خبرگزاری مهر)

این آمارها نشان می دهد که عبور از این مسیر ریلی انتخاب تعداد زیادی از مسافران و زائران نوروزی امسال نیز بوده است.

***

به اذعان بسیاری از زائران حرم مطهر زمانی که بخواهید از مشهد به رشت سفر کنید و انتخاب شما هم قطارباشد، با یک مسیر سرسبز و رویایی همانگونه که در فیلم ها وجود دارد؛ روبرو می شوید. از شهرهای آمل، بابل و همچنین از کنار دریای خزر عبور می کنید تا به شهر باران های نقره ای برسید.

بنابراین اگر بعد از گشت و گذار در شهر زیبای مشهد و زیارت مرقد مطهر امام هشتم باز هم با قطار به رشت برمی گردید باید بگویم قوچان اولین شهری است که قطار مشهد از آن می گذرد و سپس به شهرهای بجنورد، گرگان، ساری، قائم شهر، آمل، چالوس، رامسر، لاهیجان، آستانه اشرفیه، لولمان و در انتها به شهر زیبای رشت خواهید رسید.

فاصله مشهد با شهر رشت مسافتی به طول ۱۰۵۷ کیلومتر است. بنابراین موقع برگشت نیز تا رسیدن به مقصد، همراه با مرور خاطرات سفر زیارتی از مناظر بسیار عالی و شگفت انگیزی دیدن خواهید کرد و مسیر را هم جزو جاذبه های سفر به حساب خواهید آورد.

***

التماس دعا

 

00007-1-min

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code