نیکخوی، سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان: متولد روزجهانی آب و فرزند جنگل هستم چاپ
رودخانه بزرگترین تصفیه خانه است
24 آذر 94 - 21:09  | 1481 بازدید

 

گیلان فردا- شاید بیش از هر چیز دیگر جدیت، علاقه و انرژی مثبت او بود که در اولین جلسه مطبوعاتی نظرم را جلب کرد. نمی دانم چند درصد از خبرنگاران حاضر در جلسه با من هم نظر هستند، ولی به اعتقاد من یکی از کیفی ترین جلسات مطبوعاتی بود که تا کنون حضور داشتم. چون کاملا مشخص بود که شعار نمی دهد و توانمندی و تخصصش را دارد. برای طیف وسیعی از ما خبرنگاران که به جلسات مشابه دعوت می شویم، حضور در یک جلسه مطبوعاتی به شیوه تقریبا کارگاه آموزشی شاید تازگی داشت، و این نوید را میداد که چشم به راه اتفاقات خوب در بخش منابع آبی و حل مشکلات مرتبط باشیم. مهندس نیکخوی که اخیرا به عنوان سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان انتخاب شده است، با تاکید بر اینکه در این حوزه بدون مشورت هیچ تصمیمی نخواهد گرفت گفت:«آب موجود زنده است و باید با رودخانه دوست باشیم». وی چند بار ضمن صحبت، مانند یک معلم و استاد منحنی هایی را روی تابلو وایت برد که از قبل آماده شده بود رسم کرد تا بتواند موضوع مهم «مقطع مرکب در هیدرولیک» یا به بیان ساده تر «مهندسی علمی جریان آب» را برای حاضران تشریح کند و بگوید که چطور با این روش توانسته اند در بخش پیربازار مشکل مرتبط را حل کنند. و یا توضیح دهد که چگونه با داشتن رودخانه های زیاد در استان، می توان درآمد گیلان را به 10 برابر افزایش داد. وی ضمن قدردانی از زحمات رئیس پیشین و همچنین قدردانی از زحمات استاندار، حضور دکتر نوبخت در معاونت ریاست جمهوری را افتخار استان و یک ظرفیت برای گیلان برشمرد که باید به بهترین شکل برای حل مشکلات استان از ایشان بهره گرفت.

گفتنی است وی دارای مقالات متعدد علمی بوده و ۱۸ سال است در دانشگاه های مختلف گیلان تدریس می کند و به زودی از دانشگاه ساری، در رشته مهندسی در مقطع دکترا فارغ التحصیل خواهد شد.

در ادامه بخش هایی از مطالب ارایه شده در این جلسه را می خوانید:

آبیاری تناوبی

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گفت: گیلان بیش از 14 میلیارد مترمکعب بارش دارد و کل بارش کشور کمتر از 10 میلیارد متر مکعب است.اما حدود 8 میلیارد از 14 میلیارد متر مکعب بارش، تعریق و تعرق می شود. کل آب تجدید شونده در ایران به 105 میلیارد مترمکعب می رسد. به فرموده مقام معظم رهبری اگر فقط 10 درصد آب کشاورزی را صرفه جویی کنیم کل آب شرب کشور تامین می شود. در گیلان در بخش مدیریت آب به آمار خوبی رسیدیم و داریم به استاندارد جهانی نزدیک می شویم چون از روش «آبیاری تناوبی» استفاده می کنیم.

میزان آب تجدید شونده که می شود در گیلان مدیریت کرد شش میلیارد و نیم متر مکعب است. و کل سهم آب های زیر زمینی از منابع آب های تجدید شونده نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است. یعنی آب سطحی که از گیلان وارد خزر می شود حدود چهار میلیارد متر مکعب است و این عدد یک فرصت خدادادی برای گیلان است.

سختی آب سد آیت الله بهجت در ایران و در دنیا بی نظیر است

نیکخوی با بیان اینکه حدود 15 هزار چشمه، یک قنات و حدود 50 هزار حلقه چاه شناسایی شده در گیلان داریم افزود: کل آب مصرفی در گیلان کمتر از 5/3 میلیارد متر مکعب و مصرف کل آب شرب استان حدود 130 میلیون متر مکعب است. که با بهره برداری از سد آیت الله بهجت، ظرفیت خوبی برای 70 درصد از گیلان ایجاد شده است. سختی آب این سد در ایران و در دنیا بی نظیر است و هیچ آب معدنی در ایران به کیفیت این آب نمی رسد. و همچنین کل آب کشاورزی در گیلان حدود 7/2 میلیارد متر مکعب است.

مدیر بیل و کلنگی

وی گفت: من مدیر بیل و کلنگی هستم، نمی توانم فقط آرزو داشته باشم، اگر کاری انجام داده باشم، حرفش را می زنم. یعنی ایده آلیستی نیستم. و عمرانی و آبی هستم و سعی کردم خروجی گرا باشم. سال قبل به استاندار قول داده بودم که مشکل مسیر بازار تا پل را حل کنم. سیل امسال نزدیک به دو برابر سیل پارسال بود و ما برای اولین بار در ایران در پیربازار از روش «مقطع مرکب هیدرولیک» در فاصله محل اتصال زرجوب تا پل از این روش استفاده کردیم. قطره ای آب در سیل امسال به هیچیک از اطرافیان آنجا آسیب نرساند. و این پرونده فرصت زیادی برای گیلان فراهم می کند.

ضرورت مدیریت به هم پیوسته در منابع

وی با تاکید بر «مدیریت به هم پیوسته در منابع» اظهار داشت: کسی که در بخش آب است باید به فکر سایر بخش ها از جمله آب و فاضلاب، محیط زیست و...باشد تا هزینه ها کم شود.

وی با اشاره به صرفه جویی 80 میلیارد تومانی به جهت کمک گرفتن از مدیریت به هم پیوسته به عملیات اجرایی سد دیورش، مسیر 11 کیلومتر باقیمانده آزاد راه و نظایر آن اشاره کرد و گفت: دو هدف اصلی در برنامه کاری من هست که حتی اگر فقط دو روز بمانم پیگیری می کنم. اول نیروگاه برقابی است. یعنی از انرژی پاک خدادادی باید برای گیلان استفاده کنیم. و با این کار درآمد استان 10 برابر افزایش می یابد. استان گیلان نعمتی به نام رودخانه دارد و 54 هزار رود در استان داریم. و این در حالی است که یک مگا وات برق چهار میلیارد تومان ارزش دارد. حال اگر بخواهیم 50 مگا وات برق از این رودخانه ها تولید کنیم ببینید چه کار بزرگی است. البته این در هدف گذاری است و ما در گام اول سرمایه گذار را جذب می کنیم. ایران الآن در بخش سد و نیروگاه نیاز به کارشناس بیگانه ندارد.

 

باید با راندمان بیشتر کارها را دنبال کنیم

وی با اشاره به دیگر ظرفیت های گیلان گفت: می توانیم از دو هکتار، 20 میلیون درآمد در برنج داشته باشیم ولی در همین متراژ می توانیم چندین برابر درآمد در بخش ماهیان خاویاری کسب کنیم. این برنامه ها آرمانی و آرزویی نیست بلکه باید با راندمان بیشتر کارها را دنبال کنیم. و ما باید در استان تعداد بیکاران را کاهش دهیم. و با استفاده از تئوری های جدید به مدیریت ارشد استان در کاهش بیکاری کمک کنیم.

آب را عصبانی نکنیم

به گفته وی به جای جنگ با رودخانه، با آن دوست باشیم، چون آب موجود زنده است. آب را عصبانی نکنیم. زور آب زیاد است. ولی وقتی به دیواره ها می خورد خرابی ندارد. وقتی از رودخانه برداشت غیر اصولی می کنیم یعنی داریم آب را اذیت می کنیم. من با برداشت غیراصولی شن و ماسه میانه خوبی ندارم چون باعث می شود اکولوژی آب به هم بخورد. از سوی دیگر استان ما در حال توسعه است و نیاز به ساخت و ساز داریم. بنابراین باید منابع و پتانسیل های جدید و علمی را تقویت کنیم.

تشکیل 12 کارگروه علمی پژوهشی در سطح بالا

هیچ تصمیمی در بخش آب گیلان نخواهم گرفت مگر آنکه در اتاق فکر مشورت کنم. چون این کار انرژی های مثبت را جذب می کند.در پروژه ساماندهی، بهسازی و رفع آلودگی زرجوب و گوهر رود که طبق اعلام مقام عالی ریاست جمهوری، آقای دکتر جهانگیری در تاریخ 11/6/94 به آب گیلان ابلاغ شد، در اولین اقدام به معاونت محترم استانداری نوشتیم که این کار تیمی است و نیاز به کارگروه داریم. و لازم است مدیران و کارشناسانی از شهرداری، آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی، منابع طبیعی، محیط زیست، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، موسسات پژوهشی و ستاد بحران در این کار گروه باشند. و در ادامه 12 کارگروه علمی پژوهشی در سطح ملی و بسیار بالا برای اولین بار در خاورمیانه در آب منطقه ای حضور یافتند و در زمینه موضوعات مرتبط تبادل نظر شد. در این مورد 50 میلیارد اولین اعتبار مصوب برای گیلان است و کارگروه چگونگی هزینه کرد این مبلغ را کارشناسی کرد. بنابراین راهبری این موضوع به ما داده شده و ما سعی می کنیم این وظیفه را به درستی انجام دهیم.

اثرات شیرابه های سراوان تا 15 سال دیگر

وی ادامه داد: از شهردای می خواهیم واقعا برای زباله ها فکری بکند. حتی اگر از امروز دیگر زباله در سراوان نریزیم، تا 15 سال آینده شیرابه های ناشی از این زباله ها را خواهیم داشت.

خودپالایی کار مهمی است. رودخانه بزرگترین تصفیه خانه است. ما باید کمک کنیم رودخانه دوباره این قدرت را به دست آورد. باید آستانه تحمل رودخانه را به آن برگردانیم. مهم این نیست که چه کسی مجری باشد، مهم این است که پول را جای دیگر خرج نکنیم. باید بدانید در این صندلی من «من» نیستم بلکه «مردم» هستم. پس از من انتظار داشته باشید با قوت از منابع آب استان دفاع کنم. اگر کسی به انفال تعدی کند برخورد می کنم و این شعار نیست، به من فرصت بدهید.

احداث سد و احیای جنگل

وی از اجرای چهار سد و انجام مطالعات احداث ۱۳ سد خبر داد و اضافه کرد:طبق راهبرد وزارت نیرو غیر از استان های شمالی سایر استان ها حق احداث سد را ندارند. سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان از «سد شفارود» به عنوان سد دوستدار محیط زیست نام برد و گفت:فقط تامین آب شرب توسط این سد به تصویب رسیده است و طراحی نهایی کاهش ارتفاع سد تا ۱۵ اذر آماده است و کمتر از یک دهم درصد جنگل های ارزشمند هیرکانی به زیر آب می رود و در کنار آن ۵۰۰ هکتار جنگل را احیا خواهیم کرد

 

مردم در آینده می توانند با اتوبوس دریایی به تالاب انزلی بروند وی به طرح ساماندهی و رفع آبگرفتگی پیربازار رشت اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در ایران مقطع مرکب از پیربازار تا پل عملیاتی و بصورت مدیریت به هم پیوسته اجرایی شده است و این مقطع می تواند جاذبه توریستی نیز داشته باشد و مردم رشت با اتوبوس دریایی به تالاب انزلی بروند و این مساله یک آرزو نیست.

احداث نیروگاه برقآبی و پرورش ماهیان خاوری

وی افزود:از اختلاف ارتفاع رودخانه های گیلان برای تولید برق باید استفاده و طرح پرورش ماهیان خاویاری را اجرایی کرد. نیکخوی بر ضرورت استفاده از مواهب طبیعی تاکید کرد و گفت: می توانیم از هر دو هکتار زمین با اجرای طرح پرورش ماهیان خاوری ۱۲ میلیارد تومان درآمد داشتیم.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code