نقش موثر زنان در تغییر و تحولات اجتماعی
24 آذر 94 - 23:09  | 1668 بازدید
  • طاهره زاهد صفت

اکثر متفکران و صاحبنظران مسائل اجتماعی در جهان امروز معتقدند، مهمترین عامل موثر در توسعه یافتگی یا عقب ماندگی هر جامعه، نیروی انسانی آن است و نیروی انسانی متشکل از مردان و زنانی است که دوشادوش یکدیگر با به خدمت گرفتن امکانات طبیعی و سرمایه های مالی در زمینه های مختلف به تلاش و تکاپو می پردازند. در این میان هر چند هر یک از دو گروه مردان و زنان نقش و جایگاه با اهمیت و غیرقابل انکار خود را دارند، اما زنان تا همین چند دهه قبل شاید در نتیجه فرهنگ دیرینه مردسالاری مطلق، در اکثر مناطق جهان، کمتر فرصت می یافتند که توانمندی های خود را به اثبات برسانند. البته از نیروی زنان در همه زمینه های پرورش و تربیت فرزندان، کارهای اقتصادی، هنری، فرهنگی و حتی گاهی اوقات نظامی و سیاسی بهره گرفته می شد. اما افکار عمومی جامعه کمتر به نقش مهم زنان در پدید آوردن نظام های حاکم اجتماعی، واقف بوده اند.

در این بین پیامبران و یا مصلحانی سعی کرده اند باورهای صرفا مردسالار را به سمت شایسته سالاری اصلاح و به جهانیان نشان دهند که در وجود زنان نیز توانمندی و ویژگی های منحصر به فردی است که در صورت شکوفایی کامل و احترام گذاشتن به آنها جامعه خیلی بهتر و با سرعت بیشتری می تواند به سمت سعادت نهایی حرکت کند. نمونه بارز این جریان را می توان در سیره رسول مکرم اسلام حضرت محمد«ص» مشاهده کرد که ایشان در میان اعراب جاهلیت از نقش و جایگاه ارزشمند زنان دفاع کرد و حضرت فاطمه زهرا«س» را در جایگاه عزیزترین و محترم ترین فرزندان خود قرارداد. با این حال فقر فکری و فرهنگی برخی جاهلان متعصب در سراسر جهان فارغ از هر دین و ملیت تا امروز نیز پابرجاست و مشاهده می کنیم که عده ایی متعلق به طیف فکری همین گروه در بعضی مناطق هنوز زن را جنس ضعیف و صرفا ابزاری برای خدمت مردان تصور می کنند.

اما خوشبختانه در جهان کنونی فرصت های بیشتری نسبت به قبل برای زنان پدید آمده است تا توانایی های خود را به اثبات برسانند. به طوری که هم اکنون در سراسر جهان زنان زیادی در بسیاری از فعالیت های اجتماعی دوشادوش مردان حضور فعال دارند و البته در کنار آن از وظیفه همسری و مادری خود نیز غافل نشده اند. به ویژه در یک قرن اخیر در اکثر کشورها زنان زیادی به جهان معرفی شدند که توانستند در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، هنری، صنعتی، اقتصادی و سیاسی به بالاترین سطح در مملکت خود برسند.

در کشور ایران با وجود برخورداری از پیشینه غنی فرهنگی و به ویژه با وجود پذیرش اسلام که در متن مفاهیم آن احترام به حقوق زنان مشاهده میشود، زنان خیلی دیرتر از آنچه انتظار می رفت توانستند تا حدودی به جایگاه مناسب اجتماعی خود دست یابند. اما در حال حاضر پس از گذشت سی و اندی سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی و با دقت در متن قانون اساسی که توجه بسیاری به حقوق زنان کرده است و با توجه به موارد مذکور می توان نتیجه گرفت نیروی انسانی که در گروه مردان و زنان در ابتدای این نوشتار بدان اشاره شد در ایران اسلامی با ظرفیت کامل خود فعال است و زنان در داخل کشور از نقش و جایگاه اجتماعی خوبی برخوردارند و در کنار مردان در شکل گیری تغییر و تحولات اجتماعی موثرند.

 

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور و رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code