استفاده از الیاف کربن در پروژه پارکینگ طبقاتی رشت
25 آذر 94 - 00:09  | 2106 بازدید

پژمان احمدی فر

در شماره اول «مجله گیلان فردا» در مورد الیاف کربن اطلاعاتی در اختیار شما خوانندگان عزیز گذاشتیم و به کاربردهای زیاد این الیاف مقاوم اما سبک در حوزه های مختلف صنعتی، پزشکی، ورزشی، عمرانی و ... اشاره کردیم. در همین رابطه در این شماره به نمونه ای از کاربرد الیاف کربن در ساخت و ساز می پردازیم. مهندس فرید فیروزی رئیس هیات مدیره شرکت مشاور آباد در این زمینه مطالبی به گیلان فردا ارایه دادند که در ادامه می خوانید:

الیاف کربن در کف سازی

مهندس فیروزی رییس هیات مدیره شرکت مشاور آباد وعضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه پروژه پارکینگ طبقاتی در بلوار دیلمان رشت در حال اجرا است گفت: حدود 80 تا 90 درصد این پروژه انجام شده که امیدواریم تا آخر امسال افتتاح و به بهره برداری برسد.

وی که دارای مدرک مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف است با اعلام اینکه در پروژه فوق برای اولین بار در کف سازی از الیاف کربن استفاده شده است در مورد مزیت های الیاف کربن در این پروژه گفت: کف سازی با این الیاف، مقاومت کششی بتن را افزایش می دهد و در مقابل سایش هم مقاومت بتن زیادتر می شود. به عبارت دیگر در حالت عادی برای کف سازی باید حدود 8 تا 10 سانتیمتر بتن ریزی شود ولی هنگام استفاده از الیاف کربن این میزان به حدود 4 الی 5 سانتیمتر می رسد. و این موجب صرفه جویی بیست درصدی می شود، البته الیاف کربن گران است، اما ارزش دارد چون در دراز مدت دوام بتن را بسیار افزایش داده و باعث جلوگیری از ترک آسفالت می شود. به عنوان مثال استفاده از الیاف کربن در آسفالت، عمر آسفالت را از دو سال به حدود 10 سال افزایش می دهد. و باعث افزایش مقاومت آسفالت در برابر گرما، سرما و یخبندان می شود.

عضو انجمن ایرانی مهندسین محاسب ساختمان با بیان اینکه خوشبختانه دانش فنی این تکنولوژی را در داخل کشور داریم گفت: وجود کارخانه تولید الیاف کربن نوید در استان گیلان ظرفیت بسیار خوبی است و ما امیدواریم از این پس این تکنولوژی در بخش های مختلف از جمله در پروژه های عمرانی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته مهندس فیروزی پارکینگ طبقاتی بلوار دیلمان در زیر زمین و طبقات گنجایش 280 اتومبیل را دارد.

 

الیاف کربن یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین 7 تا 10 برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین(حدود دو سوم آلومینیوم)، رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد. مواد اولیه ای که در تولید الیاف کربن به کار می رود، الیاف اکریلیک ویژه (تولید شده با هدف تبدیل به الیاف کربن) است که بر اساس فناوری های پیشرفته و تجهیزات خاص تولید می شود.

ده نوع کاربرد الیاف کربن در حال و آینده :

  • - پلاستیک های رسانا و کاهش الکتریسیته ساکن

- کاربردهای صنعتی

- صنعت ساختمان و کاهش وزن سازه ها

- لوازم ورزشی با بهای باورنکردنی

- صنعت خودرو، کاهش وزن و افزایش استحکام

- وسایل نقلیه از جمله: هواپیماها، قطارها، اتوبوس ها

- الیاف کربن در توربین های بادی

- الیاف کربن در تقویت سازه ها

- الیاف کربن و مقاومت در برابر سایش

- صنایع دریایی و قایق های تقویت شده با الیاف کربن

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code