امینی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت زیتون پرشیا باغدار نمونه استان و کشور: چاپ
«زیتون و گردشگری» یک ظرفیت بکر برای گیلان است
20 مهر 94 - 00:07  | 3667 بازدید

 

گیلان فردا- مهندس ایرج امینی 15 سال است که در استان گیلان اقامت دارد. او طی این مدت با فعالیت در بخش زیتون کاری توانسته به عنوان باغدار نمونه استان و کشور شناخته شود. باغ زیتون پرشیا دیدنی و رویایی است. درختان زیتون با آن فرم و سرسبزی خاص خود به عنوان یکی از مزیت های اصلی استان گیلان، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت زیتون پرشیا را آنقدر سر ذوق آورده اند که به فکر ایجاد یک مزیت دیگر از این رهگذر برای استان باشد. بله "زیتون و گردشگری" طرحی است که این سرمایه گذار علاقمند به دنبال عملیاتی شدن آن است. بی شک توجه به این ظرفیت بی نظیر و بکر نه تنها می تواند موجبات شکوفایی صنعت گردشگری را فراهم کند بلکه قادر خواهد بود بخشی از فرهنگ استان را نیز به گردشگران بشناساند.

امینی"طراح باغ ارم شیراز" متولد مشهد و بزرگ شده تهران بوده اما بیش از 15  سال است که گیلان را برای زندگی و کار انتخاب کرده است. وی هم اکنون رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی باغداران زیتون استان گیلان،عضو کمیته فنی کشاورزی استان و کشور و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان و همچنین نماینده بخش خصوصی ایران در شورای جهانی زیتون است. گفت و گویی با ایشان داشتیم که در ادامه می خوانید:

 

آقای امینی چه شد که به زیتون علاقه مند شدید؟ آیا کار در این بخش برای شما که اصالتا" گیلانی نیستید سخت نبود ؟

به اعتقاد من فعالیت در حوزه کشاورزی بدون عشق و علاقه اصلا" امکان پذیر نیست. من هم با علاقه وارد این بخش شدم و زیتون کاری را انتخاب کردم و از 15 سال پیش با ثبت شرکت کشت و صنعت زیتون پرشیا این کار را شروع کردم و به شکر خدا فعالیت این شرکت همچنان ادامه دارد. در طول این سال ها ما توانستیم اقدامات خوبی در جهت افزایش کمیت و کیفیت محصول زیتون انجام دهیم و به عنوان برترین تولید کننده استان و کشور معرفی شویم.

 

در چند هکتار زیتون کاری دارید و چقدر برداشت می کنید؟

مساحت باغ زیتون پرشیا تقریبا 165 هکتار است و42 هزار اصله درخت زیتون در این باغ وجود دارد که اکثر آن ها از دو گونه زرد و روغنی بومی منطقه هستند. سال گذشته هم حدود 500 تن زیتون برداشت کردیم و 30 تن تولید روغن زیتون داشتیم. که البته برداشت امسال به خاطر نامناسب بودن شرایط جوی، سرمازدگی، بارش های پی در پی و بادهای گرم و عدم گرده افشانی تا حدی افت داشته است.

 

به جز مشکلاتی که گفتید آیا موارد دیگری هم هست که در برداشت میزان زیتون تاثیر بگذارد؟

بله، خطوط انتقال آب و لوله های آبیاری باغ فرسوده شده اند که امیدواریم با حمایت سازمان باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این مشکل رفع شود تا مشکلی در آبیاری باغات زیتون پیش نیاید علاوه بر آن بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی مثل کود، سموم و یا کیفیت پایین آن ها نیز باعث افت محصول می شود.

 

کمی هم از بازار زیتون برایمان بگویید. گیلانی ها که حسابی زیتون خور هستند. مسافران و گردشگران هم اگر مهمان این خطه بوده و یا فامیلی در استان داشته باشند حتما با زیتون آشنا هستند و به عنوان سوغات می خرند.

بله، همینطور است. بازار رودبار محل فروش اصلی این محصول است. البته زیتون همیشه طرفداران خود را دارد. هرچند که متاسفانه اخیراً  برخی از همشهریان رودباری که باید تعصب بیشتری به زیتون شهر و منطقه خود داشته باشند، با خرید ارزان قیمت  زیتون مناطق دیگر که به کیفیت زیتون رودبار نیست، متاسفانه آن را فراوری کرده و به فروش می رسانند.

 

آیا محصولات باغ زیتون پرشیا به استان های دیگر هم عرضه می شود؟

سال گذشته 90% محصولات مان را به استان های زنجان،اصفهان و چند استان دیگر عرضه کردیم و امسال هم 100% محصول این باغ به استان فارس "شیراز" پیش فروش شده است که این امر نشان دهنده ی کیفیت بالای زیتون رودبار است.

 

به نظرتان زیتون کاران  گیلان بیشتر با چه مسائلی رو به رو هستند؟

خب غیر اصولی بودن و عدم بهره گیری از علم روز کشاورزی یکی از مسائلی است که هنوز در کشاورزی ما از جمله در زیتون کاری وجود دارد. همچنین عدم کارشناسی ارقام زیتون متناسب با آب و هوا و خاک این استان و یا سنتی بودن شیوه های کاشت و برداشت از موضوعات و مسائل این حوزه است. اما زیتونکاران استان دغدغه دیگری هم دارند و آن عدم حمایت از تولید داخلی و بومی رودبار است. در حالیکه اینجا بهترین زیتون به عمل می آید.

 

نقش شرکت تعاونی باغداران زیتون استان را چطور ارزیابی می کنید؟

متاسفانه هنوز خیلی از باغداران عضو شرکت تعاونی نیستند و حتی اعضای فعلی هم حق عضویت خودشان را پرداخت نکرده اند در حالیکه این شرکت تعاونی می تواند خیلی از مشکلات زیتونکاران را حل کند.

 

به عنوان فعال بخش خصوصی چه انتظاری از تعامل دیگر فعالین بخش کشاورزی و یا مسئولان دولتی دارید؟

خوشبختانه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان گیلان از افراد شایسته و فعالی تشکیل شده که می تواند در حوزه کشاورزی گام های مثبتی بردارد. امیدوارم زیتونکاری هم به عنوان یکی از زیرمجموعه های کشاورزی استان مورد توجه ویژه قرار گیرد. چون یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت و توسعه یک محصول، صادرات آن به خارج از کشور است و من تمام تلاشم را برای معرفی و عرضه زیتون با کیفیت رودبار به داخل و خارج از کشور خواهم کرد.

 

اشاره ای هم به طرح " زیتون و گردشگری " داشته باشید.

واقعیت این است که اگر مسئولان مرتبط با دید جامع به این طرح توجه کنند می توان اقدامات مفیدی را در این حوزه انجام داد. برای این کار نیز خودم در پنج هکتار از باغ زیتون پرشیا مجتمع رفاهی اقامتی احداث کردم و می توان با راه اندازی تورهای ویژه ی گردشگری از این مزیت استان بهره مند شد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code