در جلسه رسانه ای مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان شد: چاپ
مصرف کنندگان تفننی امروز، معتادان رسمی فردا
1 تیر 02 - 00:04  | 509 بازدید

در جلسه رسانه ای مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر عنوان شد:

مصرف کنندگان تفننی امروز، معتادان رسمی فردا

شهلا ابراهیم زاده اصلی- "در حوزه مبارزه با مواد مخدر فقط با اقدامات قهری، سلبی و قضایی کاری درست نمی شود بلکه لازم است رودیکرد اجتماع محور در این خصوص اتخاذ کنیم. خانواده ها باید نسبت به تغییر علایم رفتاری فرزندانشان حساس باشند..." اینها بخشی از مطالب مطرح شده در نشست رسانه ای مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر بود که با حضور اصخاب رسانه روز پنج شنبه اول تیر در این اداره کل برگزار شد.

۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

***

دکتر سید مهدی خدمت بین دانا، مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به فعالیت های حوزه پیشگیری و درمان این اداره کل در خصوص مبارزه با مواد مخدر، گفت: ۱۹ دستگاه برای پیشگیری و درمان در این حوزه مشغول کار هستیم تا در حد توان آسیب های اجتماعی از مواد مخدر را کاهش دهیم و علاوه بر آن اقداماتی نظیر برپایی میز خدمت، کارگاه شناخت مواد مخدر و نمایشگاه های مرتبط را نیز برگزار کرده و می کنیم تا ضمن آگاهی رسانی به خانوادها پیامدهای این معضل اجتماعی را به حداقل برسانیم.

وی ضمن تاکید ویژه مبنی بر ضرورت آگاهی رسانی به همه اقشار جامعه، محیط خانواده و مدرسه را بسیار تاثیرگذار خواند و گفت: در گذشته خانواده ها پر جمعیت بودند و چنانچه عضوی از خانواده نسبت به بروز ناهنجاری بی توجه و سهل انگار بود عضو دیگر خانواده می توانست به عنوان برادر یا خواهر بزرگتر فرزندان کوچکتر را راهنمایی کند ولی الان با وجود خانواده های تک فرزند و گسترش آپارتمان نشینی این تعاملات تغییر کرده بنابراین والدین باید خیلی مراقب باشند.

وی با بیان اینکه حال استان گیلان در حوزه مواد مخدر خیلی خوب نیست، گفت: در سال های پیش رو در حوزه های دیگر از جمله سالمندی نیز با مشکلاتی روبرو خواهیم بود بنابراین داشتن برنامه ریزی درست برای کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و اولین گام در حوزه مواد مخدر پیشگیری است که همه باید با جدیت این مهم را دنبال کنیم چون اعتیاد پشت درهای ما است و کسی نمی تواند بگوید من و خانواده ام در امان هستیم. بنابراین ضروری است سطح اطلاعات خانواده ها در این خصوص ارتقا یابد و علایم مصرف را بشناسند، ضمن اینکه پیشگیری کم هزینه تر هم هست. اما بجز خانواده‌ها، مسئولان در مدارس نیز برای آگاه سازی دانش آموزان نقش مهمی دارند.

به گفته وی هم اینک ۴۸ مرکز ترک اعتیاد در استان فعال هستند.

***

سرهنگ علی احمدپور، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان نیز ضمن گرامیداشت یاد شهدای این حوزه، گفت: پنج طرح برای مقابله با این معضل در دست اجرا داریم، از جمله: ارتقای امنیت اجتماعی، پاکسازی مناطق جرم خیز و آلوده، کنترل محورهای مواصلاتی و مقابله با فروش مواد مخدر در اطراف محیط‌های آموزشی و علمی در استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه کاری ابتکاری در قالب طرح امنیت محله محور در رشت شروع شده، گفت: براین اساس هفته ای یکی دو بار پارک ها پاکسازی می شوند و دادستان محترم استان نیز امکانات لازم برای مقابله با این ناهنجاری را در اختیار ما گذاشته است.

وی با تاکید براینکه افراد دستگیر شده عموما مصرف کنندگان هستند، به ضرورت داشتن قوانینی که بازدارندگی کامل داشته باشند اشاره کرد و گفت: گاه حتی در یک روز ۵۰۰ کیلو کشفیات داشته ایم. چند روز پیش هم فردی را دستگیر کردیم که بیش از هزار پک مواد مخدر را در پارک ها می فروخت. و یا شب گذشته در سبزه میدان رشت با کمک یگان ویژه پلیس آگاهی و اطلاعات امنیت عمومی ۱۵ نفر از مصرف کنندگان گل، شیشه و هروئین در داخل پارک دستگیر شدند. اما فقط با اقدامات قهری، سلبی و قضایی کاری درست نمی شود بلکه لازم است رودیکرد اجتماع محور در این خصوص اتخاذ کنیم.

احمد پور ضمن تاکید بر لزوم آموزش و هوشیاری خانواده ها، اجرای طرح نماد برای مبارزه با مواد مخدر در سنین پایین را نوعی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان برشمرد که با همکاری آموزش و پرورش در استان انجام می شود.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد دستگیر شدگان در سنین بین ۲۳ تا ۴۵ سال هستند و بعضا می گویند که به صورت تفننی از مواد استفاده می کنند ولی اگر خانواده ها مراقب نوجوانان خود نباشند، مصرف کنندگان تفننی امروز، معتادان رسمی فردا خواهند شد. ممکن است بعضی از خانواده ها نسبت به کشیدن قلیان توسط فرزندان خود واکنش نشان ندهند، در حالی که مضرات قلیان نیز بسیار زیاد بوده، حتی معادل ۴۹ نخ سیگار است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان‌ افزود: گاه بعضی از خانواده ها آنقدر از وضعیت فرزند خود بی خبر هستند که تازه وقتی آن ها در رابطه با مواد مخدر دستگیر می شوند موضوع را می فهمند.

وی با ابراز تاسف به جهت افزایش مصرف سیگار در خانم ها گفت: قبلا اعتیاد خانم ها حدود یک درصد بود ولی الان این میزان به حدود ۱۰ درصد در کشور رسیده که این میزان در استان نیز نزدیک به این رقم است. متاسفانه بعضی از تبلیغات سوئ برای رسیدن به شرایط آرمانی موجب شده اعتیاد خانم ها رو به افزایش باشد.

وی اقدامات و برنامه های پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان را برگرفته از برنامه های ابلاغی فراجا و سلسله مراتب فرماندهی اعلام کرد.

***

دکتر رحیمیان، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه اقدامات زیادی برای پیشگیری، درمان و مبارزه با مواد مخدر توسط بهزیستی و ادارات مرتبط و پلیس انجام شده است، گفت: گاه ممکن است وسعت این اقدامات و عملیات به درستی به چشم نیاید چون سوداگران مرگ با ایجاد رعب و وحشت هر روز مواد مخدر جدیدی را وارد بازار می کنند.

وی با تاکید بر مهم و تاثیرگذار بودن پیشگیری، یادآور شد که یک فرد در زمان وابستگی می تواند ۱۰ نفر دیگر را وابسته کند.

وی با بیان اینکه الان خانواده ها راحت تر از قبل برای درمان به مراکز مرتبط مراجعه می کنند، اظهار امیدواری کرد با آموزش و اطلاع رسانی صحیح پیامدهای این معضل اجتماعی و خانمانسوز کاهش یابد.

وی با تاکید براینکه داشتن علم و آگاهی به تنهایی کافی نیست، گفت: افراد و خانواده ها باید از اطلاعاتی که بدست می آورند در عمل استفاده کنند و به هر نحوی از مصرف مواد پرهیز کرده و در هیج شرایطی در دام اعتیاد نیفتند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نکات در این حوزه اشتغالزایی برای کسانی است که پاک شده اند و اداره کل بهزیستی با همکاری بانک ها پس از طی مراحل قانونی و اثبات پاکی با در اختیار گذاشتن وام در جهت اشتغال این افراد نیز اقداماتی انجام داده و با کمک و همکاری پزشکان و پرستاران در مراکز مرتبط تلاش می کند تا هر چه بیشتر  آسیب های وارده بر افراد درگیر را کاهش دهد.

گفتنی است برای اجرای این اقدامات از ظرفیت های ماده ۱۵ و ماده ۱۶ مرتبط در این حوزه استفاده شده است.

***

دکتر فرهاد روشنفکر، معاون درمان علوم پزشکی گیلان نیز با تاکید براینکه اگر یک پدیده اجتماعی درست تحلیل نشود ممکن است به یک پدیده سیاسی تبدیل شود، با تاکید ویژه مبنی لزوم آموزش صحیح والدین برای فرزندان، گفت: هیچوقت آمار دقیقی در حوزه اعتیاد در دسترس نیست، چون معتاد فقط آن کسی نیست که با کمر خمیده در حاشیه خیابان دیده می شود بلکه معتاد کسی است که دارد شروع می کند.

وی گفت: آسیب های اجتماعی از تفریحات ناسالم شروع می شود. و ادامه این بی توجهی و بی بندوباری و یا مصرف تفننی مواد در همه زمینه ها از جمله اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،خانوادگی و ...‌به فرد و جامعه آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی باورهای غلط یا عوامانه موجب می شود برخی از افراد حتی در سنین بزرگسالی کم کم دچار اعتیاد شوند، افزود: گفتار و رفتار ما برای فرزندانمان الگو است، بنابراین نگذاریم جلوی ما به هر نحوی مواد مخدر و... تبلیغ شود و این موضوع را جدی بگیریم. به بیان دیگر همه باید تلاش کنیم تا آمار ابتلائ به مواد مخدر از شروع آن کم شود. مواد مخدر باید از کالای تفریحی خارج شود.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code