خروس: من بهتر می‌دانم
16 فروردین 96 - 00:01  | 3471 بازدید

گیلان فردا- امسال سال خروس است. برخی اعتقاد دارند که خروس سمبل وفاداری و وقت شناسی است. برای گذشتگان که ساعت شماطه‌ای نداشتند، بانگ خروس اهمیت ویژه‌ای داشته است و مردم را بیدار می‌کرده است. افرادی که در سال خروس به دنیا آمده‌اند، افرادی صادق، روشن، ارتباطی، جاه طلب و بامحبت هستند. ممکن است خیلی زود به چیزی علاقه‌مند شوند اما سریع آن را فراموش می‌کنند. آن‌ها از عزت نفس بسیار بالایی برخوردارند و خیلی کم به دیگران متکی می‌شوند. ازآنجا که اکثر خروس‌ها ذاتاً مردمانی خوش تیپ و زیبا هستند، خواهان فراوان دارند. اگر بتوانند از غرور خود کم کنند، بیشتر پیشرفت خواهند کرد.

حتما برایتان این سوال پیش آمده که معنای نام حیوانات روی هر سال چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

جزئیات این نوع گاه‌شمار را می‌توان از تاریخ‌هایی که در آثار قدما و پیشینیان ثبت شده‌، بدست آورد. بررسی گاه‌شماری حیوانی حکایت از آن دارد که این گاه‌شماری از ترکیب برخی اصول گاه‌شماری جلالی، گاه‌شماری هجری قمری و گاه‌شماری دوازده حیوانی چینی-اویغوری شکل گرفته‌ است و در طول هفت قرنی که از یورش مغول به ایران می‌گذرد و تا سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی در ایران رایج بوده‌است. هرچند که در طی این چند سده همواره به یک شکل نبوده و در دوره‌های مختلف، تغییراتی نیز در آن پدید آمده‌ است.

پیشینه گاه‌شمار

آغاز این نوع گاه‌شماری در روز پنجشنبه ۱۵ ژوئیه سال ۶۲۲ مسیحی و با نخستین سال قمری که محمد (ص)، پیامبر اسلام از مکه به مدینه هجرت کرد، آغاز می‌شود و بنابراین شاید بتوان گفت که این نوع گاه‌شماری مستقیماً از گاه‌شماری هجری قمری گرفته شده‌است. در آغاز به کارگیری این نوع گاه‌شماری، ماه‌های قمری اقترانی که با رؤیت هلال ماه آغاز می شد به شکلی که در گاه‌شماری هجری قمری کاربرد داشت، باقی ماند تا مورد تایید مسلمانان نیز قرار بگیرد. بدین سان، به همان ترتیبی که در گاه‌شماری قمری عمل می‌کردند، طول ماه‌های قمری را در زیج‌ها وتقویم‌های سالیانهٔ سی روزه و بیست و نه روزه محاسبه می‌کردند. در این زمینه، نخستین روز سال در امور دینی و شرعیات، نخستین روز ماه محرم و در امور مالیاتی و رسمی، نوروز جلالی بود و تاریخ مطابق با آن را، گاه با گاه‌شماری قمری و گاه با تاریخ ماه‌های گاه‌شماری جلالی و برج‌های دوازده گانه سال، مشخص کردند. در اوایل به کارگیری گاه‌شماری حیوانی، بیشتر از مطابقت با ماه‌های هجری قمری استفاده می‌شد، امّا در دوره‌های بعد، بیشتر گاه‌شماری جلالی و برج‌های دوازده گانهٔ آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر این اساس، طول متوسط سال برای کارهای رسمی و مالیاتی در گاه‌شماری حیوانی، برابر با طول متوسط سال حقیقی خورشیدی بود.

می گویند شعار خروس این است که « من بهتر می دانم» خب لابد بهتر می داند، باید منتظر ماند و دید خروس امسال چه پر و بال رنگینی به ما نشان خواهد داد و چگونه ما را به موقع بیدار خواهد کرد تا ارزش وقت را بیشتر بدانیم. سال خروس تان مبارک

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code