مدیرکل راه و شهرسازی استان: چاپ
راه آهن رشت-کاسپین-انزلی یک موقعیت بی نظیر و فوق العاده
7 مهر 00 - 00:07  | 1194 بازدید

 

گیلان فردا- بسیاری از افراد عقیده دارند کم‌هزینه‌ترین و شاید بهترین روش برای جابجایی کالاهای زیاد، سیستم حمل و نقل ریلی است. از سوی دیگر مسافران زیادی نیز ترجیح می دهند با قطار سفر کرده و ساعات رسیدن از مبدا به مقصد را علاوه بر تماشای مناظر طبیعی با آرامش و البته امکانات بهتری بگذرانند. چناچه این خطوط ریلی در مسیرهای سرسبز و زیبایی چون گیلان باشد بی شک جاذبه سفر با قطار دوچندان خواهد شد. اما این جاذبه زمانی بیشتر می شود که قادر باشید از سمت دریای شمال به سمت دریای جنوب عازم سفر شوید و گردشگری تان را به اقتصاد پیوند بزنید.

قرار گرفتن راه آهن رشت-کاسپین-انزلی در یک موقعیت بی نظیر و فوق العاده این امکان را برای گیلانیان و البته همه ایرانیان فراهم می سازد که شاهد اتصال کریدور شمال-جنوب بوده باشند که با این اتفاق بزرگ، تحولی در اقتصاد رخ داده و بسیاری از ظرفیت های نهفته گیلان شکوفا شوند.

احداث این راه آهن یکی از پروژه های بزرگ کشور می باشد که خوشبختانه بخش اعظمی از پروژه انجام شده است.

بی شک این خط ریلی نه تنها موجب تحول در اقتصاد استان خواهد شد بلکه فرصت های جدید سرمایه گذاری و صادرات را نیز بر روی کشور می گشاید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از این پروژه مهم و زیربنایی، نظر مدیرکل راه و شهر سازی استان گیلان را جویا شدیم.

***

مهندس ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه اواخر سال ۹۷ پروژه راه آهن رشت-قزوین با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، در این زمینه به گیلان فردا می گوید: راه آهن رشت-انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین-رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز کشورهای اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای است.

وی می افزاید: قطعه شش راه آهن رشت-کاسپین-انزلی از کیلومتر000 + ۱۸۵ (جاده جیرده) آغاز و سپس از جاده رشت-فومن گذشته و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می‌یابد. طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر است و ۹۴ آبرو به طول ۳۱۲ متر و نیز هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این قطعه کار می‌شود. و قطعه هفت راه آهن رشت-کاسپین-انزلی نیز به طول 097/18 کیلومتر است.

پدرام با بیان اینکه راه آهن رشت-کاسپین-انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین-رشت-انزلی بوده است، اضافه می کند: عملیات اجرایی این پروژه بزرگ از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شد و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می‌شود.

وی تاکید می کند: پروژه راه آهن-قزوین-رشت علاوه بر اهمیت در تسریع و ارتقای کمیت و کیفیت حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

وی ادامه می دهد: کشورهای آذربایجان و روسیه و منطقه قفقاز و هم اروپا می‌توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شود. در واقع این طرح شبه قاره هند را به اروپا متصل می کند. ضمن اینکه هند، ایران و دیگر کشورهای منطقه می توانند کالاهای خود را با سرعتی سه برابر بیشتر نسبت به مسیر کانال سوئز، به اروپا حمل کنند. کریدور شمال-جنوب، سالانه توان جابه جایی 20 میلیون تن کالا را داراست. با فعال شدن این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به کشور فنلاند 21 تا 23 روز طول می کشد در حالیکه این کالا از طریق کانال سوئز 35 تا 40 روزه به فنلاند می رسد. با ساخت این راه آهن ظرفیت حمل و نقل 10 میلیون تن افزایش می یابد.

***

راه آهن قزوین-رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این مسیر ریلی در ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.

همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته شده است.

این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

ساخت پروژه راه آهن قزوین-رشت از اواخر سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است، این راه آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.

راه آهن قزوین-رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد، همچنین یکی از بزرگترین پل های راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر در مخزن سد منجیل ساخته شده است.

برای احداث راه آهن قزوین-رشت بیش از ۲2 کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در سال های ساخت پروژه هزینه شده است .

 

 معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در رشت:

 

اتصال خلیج فارس به  خزر با راه آهن رشت-کاسپین-انزلی

 

دکترمحمد باقر نوبخت وقتی روز 22 بهمن 99 در مراسم آغاز ریل گذاری راه آهن رشت-کاسپین-انزلی از اتصال خلیج فارس به  دریای خزر خبر می داد، گفت: در حال حاضر ایران اسلامی به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده است و با اجرای پروژه  راه آهن رشت-کاسپین-انزلی خلیج فارس به دریای خزر وصل می شود. البته از مردم به جهت شرایط سختی که وجود دارد عذر خواهی می کنم و برای این احساس ناراحتی می کنم اما  طعم شیرین این پروژه ها را خواهیم چشید. چون با وجود تحریم ها و دسیسه های دشمن برای متوقف ساختن چرخ توسعه کشور، با تلاش دولتمردان و همراهی ملت این خدعه ها موثر واقع نشد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code