اگر هوش مالی خود را تقویت نکنیم، شرایط مالی‌مان روز به روز سخت‌تر خواهد شد
7 مهر 00 - 00:07  | 804 بازدید

 

گیلان فردا-سواد مالی یعنی بتوانید منابع مالی خودتان را به شکلی مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید.

برای فراگیری سواد مالی باید مجموعه ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را یاد بگیرید. این مجموعه آگاهی‌ها به شما کمک می‌کند تصمیماتی بگیرید که آگاهانه و موثر در پس‌انداز و سرمایه گذاری است. به عبارتی ساده‌تر، یعنی توانایی مدیریت اقتصادی و بهینه درآمد خودتان را خواهید داشت.

البته در دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری؛ و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند.

بعضی از افراد ذاتا دارای سواد مالی خوبی هستند و بعضی از افراد نیاز دارند این دانش را فرا بگیرند. البته باید خاطر نشان کرد این مهارت‌ها و آگاهی‌ها به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. با به کارگیری این دانش در زندگی است که راه ثروتمند شدن را خواهید پیمود.

چرا آموختن و اجرایی کردن سواد مالی، به ثروتمند شدن ما کمک می‌کند؟

بیشتر افراد به شدت روی پول تمرکز می کنند! درصورتی که باید وقت خود را برای یادگرفتن سواد مالی و عمل به آن صرف کنند. تلاش برای پول درآوردن تحسین برانگیز است اما اگر سواد مالی نداشته باشید نمی توانید درآمد خود را مدیریت کنید.

اگر افراد می‌دانستند حفظ و مدیریت پول، مهم‌تر از مقدار پولی است که بدست می‌آورند، باعث می‌شد تحول بزرگی در زندگی آن ها رخ دهد. این تحول می‌تواند به ثروتمند شدن آن ها منجر شود. البته اشتباه نکنید، تنها عامل ثروتمند شدن حفظ پول نیست. موضوع این است که تا وقتی در حفظ پول، دانش و مهارت نداشته باشیم، افزایش ثروت هم میسر نیست. اکثر افرادی که ثروتمند می‌شوند دانش و مهارت سواد مالی را دارند. اما اکثر افرادی که یک شبه پولدار می‌شوند، به سرعت پول خود را از بین می برند! چرا که سواد مالی ندارند!

افرادی که مهارت سواد مالی را ندارند، معمولاٌ از نظر اقتصادی در لبه پرتگاه قدم برمی‌دارند! برای این که نمی‌دانند چطور هزینه کنند یا نمی‌دانند درآمد خود را از چه راهی افزایش دهند.

یکی از بزرگان می گوید: قبل از آنکه بدوی، بایست راه رفتن را فرا بگیری. این موضوع در مورد هوش مالی هم صدق می کند. قبل از آنکه مردم یاد بگیرند که به چه روشی، سودهایی فوق العاده بالا برای پولشان به دست آورند، باید راه رفتن را فرا بگیرند، یعنی اصول و مقدمات هوش مالی را بیاموزند. چون افراد اطلاعات مالی کمی دارند، نمی‌توانند ثروت خود را تقویت کنند و در نهایت آن را به بانک می‌سپرند.

ما به عنوان افراد بزرگسال، بیشتر خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌ایم. ما فقط تلاش کرده‌ایم باسواد شدن را فرا بگیریم. خوشبختانه مدارس این کار را به خوبی انجام می‌دهند. اما نوع دیگری از سواد به نام سواد مالی وجود دارد که کمیاب است. نظام آموزش و پرورش خواندن و نوشتن را به خوبی یاد می‌دهند اما در آماده کردن اشخاص برای کار کردن با پول کاری نکرده است. می‌توان گفت هر فردی که از مدارس فارغ التحصیل می‌شود از نظر سواد مالی بی سواد محسوب می شود.

به این مسئله توجه کنید اگر هوش مالی خود را تقویت نکنیم شرایط مالی‌مان روز به روز سخت‌تر خواهد شد. حقیقت این است که پول، تاثیر بسیار زیادی روی سبک و کیفیت زندگی دارد. پول می‌تواند آسایش به همراه داشته باشد، آزادی زمان و آزادی انتخاب می‌آورد. ولی اگر فقط پول بدست بیاورید و از هوش مالی استفاده نکنید منجر به ثروتمند شدن شما نمی‌شود.

به عبارت دیگر، هوش مالی همان هوشی است که ما به کار می‌گیریم تا مسائل مالی خاص خود را برطرف سازیم. این هوش باعث می‌شود فرصت‌هایی را خلق و مهم‌تر از آن از فرصت‌هایی که دیگران نمی‌توانند ببینند، استفاده کنیم.

 

 

پنج معیار هوش مالی از دیدگاه رابرت کیوساکی

معیار اول: بیشتر پول درآوردن

معیار دوم: محافظت از پول خود

معیار سوم: بودجه بندی پول خود

معیار چهارم: تقویت پول خود

معیار پنجم: بهبود بخشیدن اطلاعات مالی خود

 

 

برای رسیدن به سواد مالی، ۴ اصل بنیادی سواد مالی را بدانید :

۱- شناختن دارایی

۲- جریان نقدی در مقابل بازده سرمایه

۳- استفاده از بدهی و مالیات برای ثروتمندتر شدن

۴- گرفتن تصمیمات مالی

 

 

*رضا کارگزار

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code