در گفت و گو با مهندس ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان عنوان شد: چاپ
احداث محور سراوان-سنگر-سیاهکل در جهت کاهش بار ترافیکی
7 مهر 00 - 00:07  | 987 بازدید

 

گیلان فردا-براساس آمار و اطلاعات موجود استان گیلان، دارای ۱۰ هزار و ۶۲۲ کیلومتر راه است که هفت درصد از کل را‌‌‌ه‌های کشور را شامل می‌شود. اما بعضی جاده ها و راه ها از ایمنی لازم برخوردار نیستند. گاه برخی از رانندگان نیز مقررات لازم ایمنی را به هنگام تردد در جاده های بین شهری و یا جاده های روستایی رعایت نمی کنند. آنوقت یک لحظه غفلت و بی احتیاطی یک عمر حسرت و پشیمانی به همراه می آورد.

صاحبنظران اعتقاد دارند آموزش، مهمترین روش ارتقای فرهنگ ترافیک در جامعه است. اما ضمن آگاهی رسانی به عموم مردم برای لزوم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، باید تلاش کرد تا جاده ها نیز بهسازی، تعریض و استاندارد شوند. به بیان دیگر برای کاهش تلفات جاده ای، باید عوامل بروز حوادث رانندگی را شناسایی و برطرف کرد. یعنی راه بخشنده تر باشد.

مسیر جاده ای سنگر به سیاهکل در استان گیلان یکی از جاده هایی است که همواره پر مخاطره بوده است.

به عنوان مثال راه اصلی سنگر-سیاهکل یکی از مسیرهای جاده ای استان گیلان است که معمولا حادثه آفرین بوده است. به گونه ای که تردد شبانه روزی کامیون ها و ماشین های باری سنگین و کشیده شدن این ترافیک به خیابان های اصلی شهر، مشکلات زیادی را برای شهروندان سنگری به وجود آورده است. از این رو احداث کنار گذر سراوان-سنگر-سیاهکل یکی از مهمترین مطالبات چند سال اخیر شهروندان سنگری بوده است و خوشبختانه این جاده مهم در حال احداث است.

در این خصوص نظر مهندس ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان را جویا شدیم.

وی با اشاره به اهمیت احداث محور سراوان-سنگر-سیاهکل در کاهش بار ترافیکی، ازآن به عنوان پروژه‌ ای حیاتی یاد کرده و می گوید:«بهره برداری از این راه نقش مهمی در توزیع بار ترافیکی استان دارد».

پدرام می گوید: با توجه به طرح هادی مصوب شهر سیاهکل و مشخص شدن کمربندی شهر و طراحی تقاطع غیر هم سطح(میدان) در ابتدای ورودی شهر سیاهکل از طرف شهرداری سیاهکل، محل این تقاطع در انتهای مسیر جدیدالاحداث راه اصلی سنگر-سیاهکل در کیلومتر 000+22 و به فاصله 1300 متری از ابتدای شهر سیاهکل، بر روی جاده موجود سیاهکل-بازکیاگوراب قرار دارد.

طول کلی این پروژه ۲۲ کیلومتراست و این محور به صورت دو خط رفت و برگشت به عنوان راه اصلی باعرض ۱۳ متر است.

وی با بیان اینکه تاریخ آغاز عملیات اجرایی پروژه در سال  1386  بوده می افزاید:«پیشرفت فیزیکی پروژه تا این تاریخ 90 درصد است و تاکنون 5/18 کیلومتر  از این پروژه تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است. البته زمان پیش بینی شده برای اتمام و بهره برداری این پروژه بزرگ شش ماهه اول سال 1400 است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در مورد اهداف و نیازمندی طرح اضافه می کند: با توجه به در حال احداث بودن مسیر راه اصلی سنگر-سیاهکل و بهره برداری از این مسیر، تردد وسایل نقلیه از تقاطع غیرهمسطح رشت-فومن به سمت شرق استان به دلیل کوتاه بودن این مسیر نسبت به مسیر سنگر-کوچصفهان، آستانه، لاهیجان انجام خواهد شد. لذا با توجه به ترافیک زیاد این محور و اتصال انتهای مسیر در کیلومتر 000+22 به جاده سیاهکل-بازکیاگوراب و موقعیت شهر سیاهکل و دیلمان از نظر گردشگری از یک سو و احداث کارخانه سیمان دیلمان از سوی دیگر و عبور کامیون و تریلی های حامل سیمان به سمت شرق و غرب گیلان که از مسیرهای سیاهکل-بازکیاگوراب و سیاهکل-سنگر استفاده خواهند کرد، همچنین به لحاظ کاهش حجم ترافیک و هدایت ایمن و تامین ارتباطات لازم میان محورهای سیاهکل، بازکیاگوراب و سیاهکل-سنگر، این راه دسترسی در ابتدای شهر سیاهکل طراحی و مطالعه شده است.

وی با اعتقاد به اینکه به غیر از احداث بزرگ راه ها و کمربندی ها و کنارگذرها، لزوم ساخت چنین تقاطع های غیرهمسطحی برای کاهش حجم ترافیک و هدایت ایمن آن به علت تداخلات بزرگ راه ها و کمربندی ها و راه های گوناگون با هم، راهکار مناسبی بنظر می رسد، در خصوص اهداف این طرح بزرگ و مهم می گوید: ایجاد ارتباطات کامل در حد امکان در تقسیم ترافیک، هدایت بار ترافیکی شرق و غرب گیلان و کاهش بار محور سراوان-رشت-لاهیجان از اهداف مهم این پروژه هستند که صرفه جویی در مدت زمان سفر و انرژی(سوخت) و همچنین سرعت عمل در ارتباط تجاری و اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

 

 

استان گیلان دارای ۱۰ هزار و ۶۲۲ کیلومتر راه است که ۷ درصد از کل را‌‌‌ه‌های کشور را شامل می‌شود. این راه ها به تفکیک دارای: ۵۳ کیلومتر آزاد راه (شامل ۳ درصد از کل آزاد راههای کشور)، ۵۳ کیلومتر بزرگراه (شامل ۶ درصد از کل بزرگراه‌های کشور)، ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی ( شامل ۱درصد از کل راه‌های اصلی کشور)، هزار و ۱۵۵ کیلومتر راه فرعی (شامل ۲ درصد از کل راه‌های فرعی کشور)، ۸ هزار و ۸۱۹ کیلومتر راه روستایی ( شامل ۱۱ درصد از کل راه‌های روستایی کشور)است.

 

 

شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان، در 55 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد. مسیر سنگر به سیاهکل یکی از مهمترین راه های ارتباطی این شهرستان است که شرق گیلان را به مناطق مرکزی استان متصل می کند.

سنگر نیز یکی از بخش های شهرستان رشت است که در مسیر ترانزیت ورودی به استان از سمت جنوب قرار گرفته و به عنوان میانبری برای رسیدن از تهران به سمت سایرشهرهای شرق استان قلمداد می شود.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code