زندگی مینیمالیستی
13 دی 00 - 00:10  | 696 بازدید

 

گیلان فردا، ساناز فرزانه- اگر دوستدار سادگی و زیبایی آرام بخش هستید و می خواهید ذهنی شلوغ نداشته باشید مطالعه کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» کمک می کند تا دور و برتان را خلوت کنید.

***

پونه ندائی، شاعر و روزنامه‌نگار در نوشتاری به تجربه خواندن کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی»نوشته فومیو ساساکی پرداخته و نوشته است: در بهار کتابی به دستم رسید که تا زمین گذاشتنش یک شبانه‌روز بیشتر طول نکشید. کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» را یک‌نفس خواندم زیرا به سادگی پاسخی به نیاز روحم بود و من در نتیجه خواندن این کتاب نیمی از اشیای زندگی‌ام را  بخشیده‌، حراج کرده‌ و یا دور ریخته‌ام.

پیش‌تر در دوره‌های مختلف زندگی‌ام کتاب‌های فنگ‌شویی، کاترین پاندر، اسکاول شین و از همه مهم‌تر برخی آموزه‌های «تذکره‌الاولیا» بارقه‌هایی از رهایی کهنه‌ها و میل به ساده زیستن را در من پدید آورده بود اما به راستی ضربه آخر را فومیو ساساکی نویسنده مینیمالیست ژاپنی بر عطش جمع کردن و تلنبار کردن‌هایم زد.

به گزارش ایسنا، نویسنده در این کتاب از راه‌های مختلف خواننده را مجاب می‌کند که دست از سر اشیای اضافه بردارد. هر کسی در حد تئوری می‌داند انباشتگی منشأ گرفتاری ذهن، محیط کار و زندگی است اما کمتر کسی موفق می‌شود که به آن عمل کند.

گفتن و شنیدنش آسان است اما نویسنده وقتی از قصه‌اش می‌گوید می‌بینیم او هم زمانی گرفتار انباشتگی بوده، کلی کتاب و سی‌دی نخوانده و ندیده داشته، ابزار موسیقی و عکاسی متعددی داشته که رویش را خاک گرفته، اما ناگاه به این پرسش مهم می‌رسد که اصولا چرا انسان باید این‌قدر خودش را تحت فشار بگذارد. ساساکی آن‌قدر دست به رهایی اشیایش می‌زند که فقط دست‌خط مادرش را که از زیر آوار وسایلش بیرون آمده ارزشمند می‌داند و آن را نگاه می‌دارد، گویا انسان وقتی وسایل اضافه را کنار بزند تازه عاطفه‌ و پیوندهای روحی‌اش را می‌بیند و می‌فهمد که عاطفه تنها چیزی است که ارزش نگهداری و همزیستی با آن را دارد.

مینیمالیست‌ها مردم را به داشتن وسایل کمتر و تجربه بیشتر زندگی دعوت می‌کنند. همه بر این باورند که اگر انسان برده اشیا نباشد نیاز به خرید کردن‌های بیهوده نداشته باشد و در محاصره وسایل اضافه نباشد آن وقت فرصت می‌یابد تا برای خودش و عزیزانش بیشتر وقت بگذارد و زندگی را بیشتر و بهتر لمس کند. برخی مینیمالیست‌ها هم هستند که مردم را به استفاده کمتر از پلاستیک دعوت می‌کنند و نشان می‌دهند که می‌توان در این دنیای مصرفی و پرهیاهو تولید زباله را به صفر  (zero waste) رساند.

در هر حال این کتاب تمام محدودیت‌های ذهنی برای رهانکردن را بررسی می‌کند، پس از مجاب کردن مخاطب برای رهایی وسایل اضافه به او راهکارهای عملی برای رهایی را ارائه می‌کند.

(کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» نوشته فومیو ساساکی ترجمه شبنم سمیعیان در ۲۳۰ صفحه توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است).

 

ساناز فرزانه

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code