دکتر میرکاظمی در جمع مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان: چاپ
اولویت ما تحقق عدالت و توسعه متوازن است /استان گیلان به صنایع تبدیلی نیاز دارد
10 بهمن 00 - 00:11  | 668 بازدید

 

گیلان فردا-دکتر میرکاظمی در نشستی با رئیس، معاونان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با اشاره به بازدید از استان گیلان، گفت: در خیلی از بخش ها به صنایع تبدیلی نیاز دارید.اگر مذاکرات به نتیجه رسید چه بهتر، اگر هم نشد دست روی دست نمی گذاریم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند. ایران جزء کشورهای ثروتمند، با برنامه ریزی درست نباید معطل دیگران شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،دکتر سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی با رئیس، معاونان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه در سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: ۴۲ سال از انقلاب گذشته، کارهای زیادی هم انجام شده(در هر شهر و روستا جاده احداث شده، آب، برق،گاز، تلفن و اینترنت رفته) ولی امروز جوانان ما مشکل اشتغال دارند.

وی ادامه داد: از جمله مسایلی که به آن توجه نمی شود رشد اقتصادی، افزایش سطح درآمد خانوار، افزایش قدرت خرید مردم، کاهش تورم و ایجاد اشتغال، که معمولاً در برنامه های پنج ساله و بودجه گنجانده می شود ولی  بجای عملیاتی شدن به  فراموشی سپرده می شود .

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: مبحث بودجه امری مهم  و ضروری است ولی تنها  با بودجه مشکل اساسی مردم و مشکل اقتصادی که بر زندگی مردم حاکم شده، حل می شود؟ نمی توانیم در باره این موضوعات مهم بی تفاوت باشیم، باید فکری برای حل مشکلات بشود.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها به تدریج فقط به سازمان بودجه تبدیل شده، باید به برنامه ریزی توجه شود، تصریح کرد: طی هشت سال گذشته حدود ۲۷۰۰ همت مصرف شده است ، اما نتیجه اش برای مردم چه بوده است ؟ رشد اقتصادی منفی و  نرخ رشد سرمایه گذاری  و بهره وری پایین و  افزایش بیکاری است. آیا می توانیم این روند غیر منطقی را ادامه دهیم؟

دکترمیرکاظمی با بیان اینکه مردم هزینه زیادی کرده اند تا فرزندانشان تحصیل کنند ولی الان بیشترین بیکاری در بخش نیروهای تحصیل کرده است، خاطر نشان کرد: اثر این همه مصارف در کجاست؟ بهره وری نیروی انسانی و بهره وری کل پایین است. این سوال پیش می آید که اثربخشی این همه مصارف کجاست؟ چرا باری از دوش مردم برداشته نشده است؟ تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی از کجا می آید؟ وقتی صحبت ارز ترجیحی می شود می گویند دست نزنید چون تورم می شود. با وجود ارز ترجیحی  تورم بالای ۴۵ درصدی  است؟! آیا می توانیم باز این روال غیر منطقی را طی کنیم؟

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه عمدتا هزینه های جاری افزایش یافته و از بودجه عمرانی کاسته می شود، گفت: در سال ۹۱ کل مصارف کشور ۸۱ هزار میلیارد بود ولی چه اتفاقی افتاد که ظرف هشت سال گذشته  مصارف کشور ۱۰ برابر شده، دستاورد آن چه بوده است؟ تعدادی از پروژه ها  انجام شده  و به پنج میلیون جمعیت شاغل و بازنشسته حقوق داده شده است، ولی بقیه مردم کشور چه وضعیتی داشته اند!آیا بقیه مردم برای مسئولان مهم نبوده اند؟ نمی توانیم نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد:  چرا بعضی از شاخص ها تغییر کرده است؟ مثلا چرا معدل دانش آموزان کاهش پیدا کرده، رشد علمی در دانشگاه ها صعودی یا کاهشی بوده و سوالاتی نظیر اینها در همه حوزه ها از جمله اقتصاد، آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و... مطرح است. چون به نظر می رسد کسی اهداف کمی و رشد کیفی را کنترل نمی کرد و اکنون هیچکس پاسخگو نیست. به بیان دیگر روند مصرف لجام گسیخته افزایش می یابد در حالی که در هیچ جای دنیا اینطور نیست.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا با پیش بینی میزان مصرف انرژی، میزان رشد اقتصادی نیز پیش بینی شده و با برنامه ریزی درست و توجه به  طرح های اثرگذار رشد اقتصادی در جامعه تحقق می یابد، یعنی این دو متغیر در تعامل با هم هستند، ولی در سال های اخیر در ایران رشد اقتصادی  وجود نداشت ، پس چرا مصرف ما اینقدر بالا بوده است؟

وی با انتقاد از طولانی بودن ساخت و بهره برداری بعضی از پروژه های عمرانی، اضافه کرد: خیلی از پروژه ها در کشور هنوز تمام نشده و بطور میانگین به ۱۷ سال رسیده اند که اگر همین منوال پیش برود  به ۲۵ سال هم خواهند رسید. چون بیش از دو هزار میلیارد پروژه نیمه تمام بر زمین مانده است.

وی یاآور شد: شورای برنامه ریزی استان ها باید  اختیار داشته باشند تا اعتبارات در راستای پروژه ای که واقعاً نیاز مردم را رفع می کند و در رشد اقتصادی موثر است صرف شود،  خیلی بهتر است پول در ۹هزار ردیف بودجه تقسیم نشود. چون گاه با خرد کردن اعتبارات، بدون اینکه بتوان کار بزرگ و مهمی انجام داد فقط هزینه می شود.

دکتر میرکاظمی با تاکید بر اینکه  ماموریت سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها ارتقاء شاخص های کلان است، افزود:  اشتغال به کار جوانان بسیار مهم است، پس منابع  با برنامه ریزی در بخش اشتغال باید افزایش داده شود  تا اشتغال پایدار ایجاد شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پیش بینی فروش نفت و اینکه آیا پیش بینی ۱۸ هزار میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در سال آینده قابل دسترسی هست یا نه، اظهار کرد: تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی و همچنین برآورد میزان پرداخت حقوق و دستمزد بسیار مهم است. با جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح پایه های مالیاتی باید در راستای تحقق پیش بینی ۷۰۰ همت از بخش مالیات گام برداشت.

وی با بیان اینکه هزینه هایی از دولت گذشته  بدون اینکه منبعی برای آن وجود داشته باشد بر کشور تحمیل شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ ، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت اوراق سر رسید  و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت صندوق ها باید پرداخت شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت در سال آتی گفت: سهم استان ها و سهم شهرستان ها باید مشخص شود و کنترل و نظارت نیز تقویت گردد. در واقع نقش سازمان باید تقویت شود چون سازمان برنامه و بودجه برای کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها  برای استان بایدفکر و برنامه داشته باشند .

دکتر میرکاظمی با اشاره به بازدید از استان گیلان، گفت: در خیلی از بخش ها به صنایع تبدیلی نیاز دارید. گاه یک فرد سرمایه گذار برای تکمیل پروژه خود به چند میلیارد وام نیاز دارد که با توجه به روند کار باید کمک شود. بنابراین برای انجام کارها و هزینه درست بودجه، برنامه ریزی کنید تا برداشت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال در بخش کشاورزی باید برای موضوعاتی از جمله نرم افزار، آموزش، ترویج، اصلاح خاک، بذر و نظایر آن منابع اختصاص داد. بهره وری گاه با صرف هزینه کم هم اتفاق می افتد به شرط اینکه منابع درست اختصاص داده شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه گاه بعضی ها پیشنهاد ساخت شهرک های صنعتی جدید را می دهند، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی ما یا تعطیل شده اند و یا با ظرفیت کمتری کار می کنند در حالی که سوله ها و شهرک های صنعتی زیادی ساخته شده باید همین ظرفیت های موجود  فعال شود و نیازی به شهرک سازی صنعتی جدید نیست.

وی با تاکید بر سند آمایش سرزمینی در راستای تحقق عدالت و توسعه متوازن، گفت: توسعه نامتوازن مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. صنایع زیادی را به بعضی از استان ها برده اند که موجب افزایش آلایندگی در آن شهرها شده و از سوی دیگر شهرستان های حاشیه همان استان ها بسیار ضعیف هستند. به عبارت دیگر توسعه نامتوازن اتفاق افتاد که پیامدهای زیادی از جمله مهاجرت را در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره های صادراتی را شکل دهید و مشاغل خانگی را تقویت کنید، گفت: با ارتقاء شاخص های کلان برای جمعیت، مهاجرت، شهرها، روستاها، صنایع، کشاورزی و... برنامه داشته باشید تا با اجرای برنامه های درست ضمن دستیابی به توسعه، رشد اقتصادی و درآمد مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امروز هر جا می رویم با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم، گفت: روز به روز وضعیت اقتصادی مردم ضعیف تر می شود در حالی که ما نه تنها کشور فقیری نیستیم بلکه یک کشور ثروتمند هستیم، باید درست هزینه کنیم. در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی ما اینطور است که فقط چند توافق نامه با وزارتخانه ها منعقد شود. چون متولی خیلی از بخش ها در کشور مشخص نبوده و به همین خاطر کسی هم پاسخگو نیست.

دکتر میرکاظمی افزود: هر وزارتخانه یا اداره و دستگاهی خود را از پاسخگویی مبرا و دیگری را معرفی می کند. چند سال است که رشد اقتصادی در حد صفر است ولی هیچکس جوابگو نیست.

دکترمیرکاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن قدردانی از گزارش ارایه شده توسط رییس سازمان، خطاب به خانم  کاوسی گفت: گزارش خیلی خوبی ارایه داده شد و با توجه به شاخص هایی که در گزارش بود آینده نگری شده با بهره مندی از کارشناسان خبره سازمان از فرهیختگان و دانشگاهیان نیز کمک بگیرید، با قوت به کارتان  ادامه دهید.

وی تصریح کرد: باید از تجربیات درس گرفته شود که بدهی روی بدهی اضافه نشود. بی انضباطی اقتصادی باید از بین برود و اعتماد عمومی برای سرمایه گذاری افزایش یابد. برای تحقق این مهم  تورم مدیریت شود که آن هم با برنامه ریزی درست در بودجه محقق می شود.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد:اگر مذاکرات به نتیجه رسید چه بهتر، اگر هم نشد دست روی دست نمی گذاریم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند. ایران جزء کشورهای ثروتمند است، با برنامه ریزی درست نباید معطل دیگران شد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code