دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در رشت: چاپ
تقویت بخش کشاورزی با ایده های نوآورانه یکی از نیازهای اصلی استان
5 خرداد 01 - 00:03  | 615 بازدید

 

گیلان فردا، شهلا ابراهیم زاده اصلی و ساناز فرزانه-اعتقاد دارد مسئله توسعه استان «فرهنگی» است. می گوید « در گیلان با کارخانه پتروشیمی و فولاد پیشرفت نمی کنید، خوب دقت کنید ببینید استان هایی که برای رسیدن به توسعه، نگاه سخت افزاریی داشتند چه چیزهایی را از دست دادند. توسعه در درون خودتان است و سیمرغ خودتان هستید. از ساختارهای فرهنگی و علمی حمایت کنید. جلوی نوآوری را نگیرید. این جوانان آینده اقتصاد کشور هستند. ما به عنوان مدیران دولتی باید راه پیشرفت را برای فرزندان این جامعه هموار کنیم، بروکراسی اداری را کاهش دهید، بگذارید بچه ها کارآفرینی کنند، من هم در خدمت شما هستم...» این ها بخشی از صحبت های دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جلسه ستاد تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین در سالن غدیر استانداری است.

با این توضیح که ایشان و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم روز سه شنبه سوم خرداد به گیلان سفر کردند و بازدید از سه شرکت دانش‌بنیان فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران، پایا کلاچ و زیست فرآورد پارس واقع در شهر صنعتی رشت، بهره برداری از مرکز نوآوری دانشگاه گیلان و بازدید از واحدهای مستقر، بازدید از فضای کار اشتراکی پارک علم و تیم های مستقر در آنجا، همچنین افتتاح کارخانه نوآوری گیلان و افتتاح مرکز نوآوری مکعب و تیم های مستقر، از دیگر برنامه های این سفر یکروزه بوده است، گزارشی از جلسه استانداری در ادامه به نظرتان می رسد:

***

تعمیق تفکر و فرهنگ دانش بنیان

دکترسورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه خوشحالم بار دیگر در خدمت مردم شریف استان گیلان هستم، تاکید کرد: توسعه و پیشرفت چیزی جزء «فرهنگ» نیست. ما زیر ساخت ها را داریم ولی به رغم هزینه زیاد چیزی عاید مردم نمی شود. در حالی که هیچ جای دنیا اینطور نیست، پس یک جای کار ایراد دارد، اما ایراد سخت افزاری نیست، آنچه باعث توسعه اقتصاد دانش بنیان می شود فرهنگ است. باید تلاش کنید جوانان توانمند در استان بمانند. ما همه در قبال جوانان استان مسئول هستیم و گیلان پتانسیل های فوق العاده ای دارد. نیروی انسانی گیلان همیشه مورد توجه حوزه دانش بنیان بوده است. ما برای اینکه آموزش را به اقتصاد وصل کنیم و مردم در زندگی روزمره اثرات آن را ببینند باید سرمایه گذاری بخش خصوص را در این حوزه تقویت کنیم تا فعالیت ها منتج به تولید محصول و خدمت شود و برای تحقق این مهم همه به نوبه خودشان بحث توسعه دانش بنیان را جدی بگیرند و امور محوله را تسهیل کنند.

وی ادامه داد: به زودی «قانون جهش تولید دانش بنیان» که پس از کش و قوس زیاد در مجلس و دولت تصویب شد توسط رییس جمهوری اعلام خواهد شد تا اختلاف نظرها در خصوص چگونگی واگذاری زمین به پارک های علم، سند اعیانی، معافیت مالیاتی برای بخش تحقیق و توسعه، خام فروشی در حوزه های مختلف، واردات ماشین آلات (که طی چهل سال اخیر به عنوان نهاده تولید لحاظ شده است در حالی که باید خطوط تولید را خودمان بسازیم و سرمایه گذاری کنیم)، دادگاه های تخصصی در حوزه علم و فناوری، تسهیلات بانکی و موضوعاتی نظیر این ها حل شده و چراغ راه این حوزه طی دهه های آینده کشور باشد.

وی با تاکید ویژه مبنی بر اینکه فرهنگ از هر چیزی مهمتر است، گفت: اگر فکر می کنید در گیلان با کارخانه پتروشیمی و فولاد و نظایر آن پیشرفت می کنید اشتباه است. من هم قبلا فکر می کردم پیشرفت در گرو توسعه سخت افزاری است ولی فرهنگ مهم تر است. نیروی انسانی را محور توسعه استان قرار دهید و برای بچه هایتان که متعلق به همین جامعه هستند ارزش قایل شوید.

 دکتر ستاری با بیان اینکه گیلان در حوزه کشاورزی نیازمند تکنولوژی و ایده های خلاقانه و نوآورانه است، تصریح کرد: آمادگی داریم از هر کسی که در دانشگاه و یا هر جای دیگر ایده ای برای تولید غذای ارزان و جایگزین ذرت و کنجاله برای دام و طیور و آبزیان داشته باشد حمایت کنیم حتی اگر لازم باشد حمایت بلاعوض خواهیم داشت. هنر ما باید در توسعه شرکت های دانش بنیان و تعمیق تفکر و فرهنگ دانش بنیانی باشد.

وی با ابراز خرسندی به جهت افتتاح چند مرکز و واحد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در این سفر، ادامه داد: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است. از سوی دیگر فضاهای بلااستفاده زیادی در داخل و خارج شهر وجود دارد که می تواند با خلاقیت تبدیل به فضای خوب و قابل استفاده برای جوانان شود. ما به عنوان مدیران دولتی باید راه پیشرفت را برای فرزندان این جامعه هموار کنیم، بروکراسی اداری را کاهش داده و کمک کنیم تا به بهترین شکل این اتفاق بیفتد. مثلا اگر یک مدرسه متروکه در روستا توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، تبدیل به یک فضای نوآوری شود خیلی از افراد خلاق را به سوی خود جلب کرده و بسیار ارزشمند و تاثیرگذار خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت پذیری بحث اصلی کشور است، گفت: نیازهای کشور اعلام شده و براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بخش کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان است. اما متاسفانه با رونق واردات به تولید ضربه زده شده است. بنابراین مسئله توسعه استان «فرهنگی» است. خوب دقت کنید ببینید استان هایی که برای رسیدن به توسعه، نگاه سخت افزاریی داشتند چه چیزهایی را از دست دادند. توسعه در درون خودتان است و سیمرغ خودتان هستید. از ساختارهای فرهنگی و علمی حمایت کنیم. جلوی نوآوری را نگیریم. این جوانان آینده کشور و اقتصاد کشور هستند. بگذارید بچه ها کارآفرینی کنند، من هم در خدمت شما هستم.

 

طرح ملی ترویج کارآفرینی

دکترعلی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز گیلان را به عنوان یک قطب فناوری در کشور ارزیابی کرد و گفت: در گیلان ظرفیت های زیادی در این حوزه وجود دارد. از جمله حدود 350 واحد فناور، تعداد زیادی شرکت دانش بنیان و همچنین اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای 1800 نفر قسمتی از این ظرفیت شمرده می شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت معاونت فناوری وزارت علوم چندین طرح در این راستا در حال اجرا است و خبر خوب اینکه با توافق آقای دکتر ستاری «طرح ملی ترویج کارآفرینی» با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است. بدین صورت که در فاز اول برای 30 هزار دانشجو، اعتباری حدود 30 میلیارد تومان اختصاص یابد تا به هر دانشجو یک میلیون تومان جهت مشارکت در برنامه های مرتبط با کارآفرینی تعلق گیرد. خبر دیگر اینکه قرار شد پس از تهیه طرح لازم، ناحیه نوآوری گیلان نیز راه اندازی و افتتاح شود.

 

گیلان، قطب کشاورزی

دکتر اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به شعار تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده برای جامه عمل پوشاندن به این شعار راهی نداریم جزء این که از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم. بنابراین سه ضلع این هدفگذاری یعنی شرکت های دانش بنیان، مردم و مسئولان باید کنار هم برای تحقق این هدف با هم افزایی کارها را پیش ببرند.

وی افزود: بهره وری سرمایه در کشورمان نیازمند حرکت به سوی کسب و کار دانش بنیان است. اما متاسفانه در دهه گذشته رشد اقتصادی کشور متوقف بود و اگر نفت را در نظر نگیریم رشد اقتصادی منفی یا همراه با رکود بود. بنابراین برای ارتقای بهره وری، باید بخش دانش بنیان را فعال کنیم.

استاندار با اشاره به لزوم رسیدن به رشد هشت درصدی، گفت: گیلان ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف از جمله کشاورزی وغذایی، صنعت، خدمات، اقتصاد دریا و بیش از صد هزار فارغ التحصیل دانشگاهی دارد، بنابراین باید در حوزه دانش بنیان در سطح کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم و تلاش کنیم تعداد شرکت های دانش بنیان استان را (که در زمان قبول مسئولیت من 73 شرکت بوده)  افزایش دهیم و سهم و نقش بیشتری در میان هفت هزار شرکت دانش بنیان کشور داشته باشیم و این در حالی است که بخش زیادی از جامعه ما را جوانان بیکار و تحصیلکرده دانشگاهی تشکیل می دهند و باید با توسعه شرکت های دانش بنیان ضمن اشتغالزایی از این ظرفیت های باارزش درست استفاده کنیم.

وی ضمن قدردانی از فعالیت های پارک علم و فناوری استان و حمایت های معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور گفت: باید از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بسیاری از حوزه ها کارهای نوآورانه خیلی خوبی انجام داده اند، در فرآیند تولید برنج، صنایع بسته بندی و تکمیلی نیز باید خلاقیت بیشتری داشته و به کمک ظرفیت های دانشگاهی مراکز نوآوری راه اندازی و فعال شوند.

وی با بیان اینکه در دو مرحله حدود 80 میلیارد تومان به حوزه علم و فناوری گیلان اختصاص داده شده است، گفت: گیلان به عنوان قطب کشاورزی معرفی شده ولی هنوز نتوانستیم بسیاری از ظرفیت های این بخش را فعال کنیم و لازم است سهم شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری در بخش افزایش تولید ناخالص ملی و ارتقای زنجیره ارزش معلوم شود.

استاندار تاکید کرد: آنچه که جزو شعارهای دولت و منویات مقام معظم رهبری و فلسفه وجودی معاونت علمی و فناوری بوده استفاده شود و من به عنوان یک عضو دولت کمک خواهم کرد.

وی برگزاری جلسه ویژه در خصوص استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی با حضور همه دانشگاهیان و نخبگان برای نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان گیلان را ضروری برشمرد.

 

نقش موثر صنایع خلاق

دکتر علی باستی، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان با اشاره به ارکان زیست بوم فناوری مانند پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، مراکز شتابدهنده، کارخانه های نوآوری، راه اندازی مرکز نوآوری و صنایع خلاق در گیلان را موفق ارزیابی کرد و گفت: استان گیلان علاوه بر ظرفیت گردشگر پذیری، صنایع دستی، گیاهان دارویی و نظایر آن، بعد از تهران دومین توسعه دهنده و شتاب دهنده در زمینه شرکت های دانش بنیان است و بیشترین درآمد احصاء شده را نیز بین 11 مرکز، در مرکز صنایع خلاق استان داشته ایم. افتتاح کارخانه نوآوری و افتتاح کسب و کار علمی-فناوری در گرانترین منطقه شهر توسط بخش خصوصی نیز کار بسیار ارزشمندی است.

باستی با اشاره به شرکت های شتابدهنده و مراکز و کارخانه های نوآوری در گیلان، اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی استان نیز از زمان افتتاح طی دو سال اخیر موفق بوده است. همچنین در حوزه ارتباطات بین المللی نیز کار شده و با تلاش زیاد در صدد هستیم منابعی که از سوی معاونت فناوری در اختیار پارک علم و فناوری گیلان گذاشته شده در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد مراکز نوآوری به بهترین شکل استفاده شود.

 

مرکز نوآوری دانشگاه گیلان 

دکترفرید نجفی، رییس دانشگاه گیلان نیز با بیان اینکه این دانشگاه بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور بوده و دارای دانشکده های مختلف است، گفت: دانشگاه گیلان با داشتن نزدیک به 600 عضو هیات علمی، بیش از 18 هزار دانشجو دارد که 40 درصد آن ها تحصیلات تکمیلی را طی می کنند.

وی ادامه داد: براساس الگوی دانشگاهی و شباهت جغرافیایی، با دانشگاه هلند ارتباط داریم و طرح ایجاد نوآوری دانشگاه را با مرکزیت دانشگاه گیلان تدوین کردیم همچنین به منظور توسعه تولیدات کشاورزی از ایده تا تولید و ارایه به بازارهای داخلی و خارجی تلاش می کنیم.

 وی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی زیادی در اطراف دانشگاه گیلان قرار دارند، افزود: در راستای ارتقای تولیدات کشاورزی استان و صادرات به کشورهای حاشیه خزر، راه اندازی کلینیک کشاورزی را نیز در دستور کار داریم، چون لازم است صنایع استان به سمت صنایع دانش بنیان سوق داده شوند.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری این دانشگاه در هزار و ۸۷۵ مترمربع مساحت افتتاح شده است، گفت: تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان برای افتتاح این مرکز هزینه شده که بخشی از آن کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهور است. در این مرکز تیم های استارتاپ متشکل از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه دارای ایده های فناورانه ای که منجر به کسب و کار شود، جذب و مورد حمایت قرار می گیرند. دفاتر سه مرکز تحقیق و توسعه نیز در مرکز نوآوری این دانشگاه استقرار داده شده اند.

 

120 محصول فناور علوم پزشکی گیلان 

دکترسالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه این دانشگاه با توجه به شعار سال در مسیر توسعه شرکت های دانش بنیان گام بر می دارد، گفت: مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی دارای 33 هسته فناور، 31 واحد فناور و 5 شرکت دانش بنیان است. تاکنون نیز 120 محصول فناور توسط این دانشگاه به ثبت رسیده است.

وی با معرفی برخی از محصولات فناور تولید شده در این دانشگاه ادامه داد: کسب رتبه برتر برگزیده در جشنواره تحقیقات فناوری مراکز نوپا، پیوند اعضا و گام های دیگر در جهت توسعه شرکت های فناور از جمله اقدامات این دانشگاه است.

 

کارخانه نوآوری در کوچصفهان

لازم به ذکر است کارخانه نوآوری استان گیلان در کوچصفهان با سرمایه گذاری بیش از یکصد میلیارد ریال با حمایت های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شده که ۵۰ میلیارد ریال کمک این معاونت است.

به گفته دکتر مسعود موسوی، سرمایه گذار بخش خصوصی این پروژه در این کارخانه تعدادی شتاب دهنده تخصصی برای حمایت از استارتاپ ها و ایده مستقر شده و در راستای اجرای پروژه های کسب و کار، در حال فعالیت هستند.

 

 شهلا ابراهیم زاده اصلی- ساناز فرزانه

عکس ها: اینترنت

 

 

photo_2022-05-24_09-38-35

 

photo_2022-05-24_09-38-32

 

 

 

IMG_0895

 

IMG_0926

 

 

IMG_0851

 

 

IMG_3680

 

 

 

IMG_1072

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code