افشین عسکری، رییس گروه آموزش و توانمند سازی مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ر چاپ
افزایش دوره های آموزشی عمومی، فرهنگی و اجتماعی
12 مهر 01 - 00:07  | 485 بازدید

گیلان فردا، شهلا ابراهیم زاده اصلی-ضرورت و اهمیت آموزش، به عنوان ابزار یادگیری و بستر رشد فردی و اجتماعی و در نهایت به عنوان راه شکوفایی توانمندی­ها و ظرفیت­های والای انسانی بر کسی پوشیده نیست. آموزش در هر سن، جایگاه اجتماعی و موقعیت شغلی نه تنها لازم است بلکه موجب پویایی شخص و افزایش راندمان سیستم شده و ارتقای فرهنگی جامعه را سبب می شود.

مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یکی از مراکزی است که با هدف افزایش دانش و مهارت شاغلین دوره های آموزشی مختلف برگزار می کند.

 

افشین عسکری، رییس گروه آموزش و توانمند سازی مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه اساسی ترین هدف هردوره آموزشی تربیت افراد و متناسب ساختن شخصیت و قابلیت های آنان با دگرگونی وتحولات علمی، اقتصادی وفرهنگی است تا کارایی لازم برای پذیرش و ایفای  نقشی که در پیشبرد وظایف  اجتماعی و شغلی جامعه ای که  در آن زندگی می کنند را کسب کرده و درحفظ و حراست از ارزش های آن بکوشند، گفت:این مرکز در پرتو سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون مدیریت خدمات کشوری و همکاری دستگاه های اجرایی برای اجرای برنامه های آموزشی جهت توانمند سازی منابع انسانی، دقت و تعهد در شناسایی و اعتبار سنجی مراکز و موسسات آموزش استان جهت گسترش امر آموزش، ضمن ایفای نقش خود در راستای آموزش مدیران و کارکنان دولت به عنوان پشتیبان اندیشه ای پژوهش های استان، عملکرد تاثیر گذاری داشته باشد. در این راستا در گروه آموزش و توانمندسازی مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان با شناسایی فعالیت های مرتبط، مجموعه ای متشکل از 12 برنامه اجرایی تهیه شد که در این مصاحبه به بخشی از آن ها اشاره می شود.

وی با بیان اینکه برای تعامل بیشتر با دستگاه ها، جلسات تخصصی با رابطین، برنامه ریزی شد تا ضمن ارایه آخرین سیاست های سازمان در ارتباط با آموزش کارکنان، دستگاه ها را برای استفاده بیشتر از دوره های آموزشی ارایه شده تشویق و ضمناً با شنیدن نظرات آن ها نسبت به ارتقاء کمی و کیفی برنامه های آموزشی اقدام شود، انعقاد قرارداد در بخش های حضوری و غیر حضوری را قدم بعدی در اجرای آموزش های مورد نیاز سازمان ها برشمرد و گفت: با توجه به پی گیری های مستمر پس از به حد نصاب رسیدن دوره های آموزشی نسبت به برنامه ریزی و اجرای آن ها طبق استانداردهای تعریف شده اقدام شد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت حین اجرای دوره ها از دیگر وظایف کارکنان آموزش بود که براساس تنظیم لیست کشیک ماهانه این وظایف در بعداز ظهرها نیز با دقت انجام پذیرفت، اضافه کرد: درنهایت اخذ آزمون ( به صورت الکترونیکی و کتبی) و صدور گواهینامه قبول شدگان پس از اخذ شهریه، به کار اجرای دوره خاتمه می داد.

عسکری با بیان اینکه از مرداد ماه سال  1400 تا مرداد ماه سال 1401 موفق شدیم 478 دوره آموزشی (اعم از دوره های مدیران، فرهنگی و اجتماعی، عمومی، توجیهی بدو خدمت، دوره های شورای فنی استان، سمینارهای تخصصی و دوره های ویژه کارکنان سازمان) را در دو بخش حضوری و غیر حضوری برگزار کنیم، افزود: طی این دوره ها تعداد  10671 نفر  به میزان  138657  نفر ساعت تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.

 

دوره های آموزشی کوتاه مدت

  

وی تکمیل وب سایت مرکز آموزش و پژوهش و اضافه کردن منوهای کاربردی و همچنین ادامه روند تکمیل و بهینه سازی سامانه آموزش کارکنان دولت در استان برای استفاده کارکنان دستگاه های اجرایی استان  را از موارد مهم و مثبت عملکرد آموزش کوتاه مدت در این دوره ها برشمرد و افزود: ارتباط و تبادل نظر مداوم آموزشی با مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سایر مراکز آموزش و پژوهش استان ها،  ارزشیابی اساتید و عملکرد دفتر در کلیه دوره های اجرا شده حضوری،  برگزاری آزمون های الکترونیکی، استفاده مناسب از تکنولوژی آموزشی و وسایل کمک آموزشی در اجرای دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری و صدور گواهینامه های آموزشی در کمترین زمان ممکن پس از اتمام دوره از دیگر نکاتی بود که تلاش شد هنگام اجرای دوره های فوق به نحو احس انجام شود.

 

  • بهبود مدیریت

عسکری با اشاره به اینکه آموزش های مدیران در طول دوره مزبور  با اجرای 228 دوره آموزشی دوره موفقی را پشت سر گذاشته است، رویکرد آموزشی مدیران دستگاه های اجرایی در سال 1400 و ادامه آن در سال 1401 و تلاش کارشناسان مرکز در ارایه مداوم این دوره ها در جلسات تخصصی و عمومی با دستگاه ها را در این موفقیت سهیم دانست و با مقایسه عملکرد آموزشی دوره های بهبود مدیریت طی سال های 1401-1400-1399 گفت در هر سه بخش یعنی تعداد دوره ها، تعداد نفرات شرکت کننده و تعداد نفر ساعت آموزش با افزایش روبه رو بوده ایم که می توان در قالب نمودار آن را نشان داد.

 

  • دوره های آموزشی شغلی

 وی با بیان اینکه دوره های آموزشی شغلی از جمله دوره های بسیار مهم از مجموعه دوره های این مرکز هستند،گفت: در دوره مزبور نیز طبق روال سال های گذشته و با همکاری شرکت های خصوصی دارای گواهینامه اعتبار سنجی، این مرکز سعی کرد آموزش این بخش را بیشتر به این شرکت ها واگذار کند. البته به دلیل درخواست تعدادی از دستگاه ها،  بعضی از دوره ها نیز توسط مرکز برگزار شد. در این بخش در مجموع تعداد 25 دوره حضوری و غیر حضوری اجرا شد که طی آن   697  نفر از پرسنل دستگاه های اجرایی به میزان  9486   نفر ساعت آموزش های لازم را گذراندند

 

  • دوره های عمومی، فرهنگی و اجتماعی و فن آوری اطلاعات

 دوره های توانمندی های اداری و عمومی، فرهنگی، اجتماعی و فن آوری اطلاعات نیز معمولا در دو بخش حضوری و غیر حضوری برگزار می شود. بخش حضوری دوره ها با الزام حضور در کلاس است و دوره های غیر حضوری که از نظر منابع و سوالات از دوره های حضوری دشوارتر هستند از طریق سامانه و سایت مرکز انجام می شود. در این بخش تعداد 213  دوره حضوری و غیر حضوری اجرا شد که طی آن   5317  نفر از پرسنل دستگاه های اجرایی به میزان  72286   نفر ساعت آموزش های لازم را طی کردند، عملکرد تعداد دوره های عمومی، فرهنگی و اجتماعی در سال  1401-1400 در مقایسه با سال 1399 در حدود 60 درصد افزایش داشته است.

 

  • توجیهی بدو خدمت

 وی با یادآوری اینکه دوره های توجیهی از دوره های الزامی بدو خدمت کارکنان بوده که در طول دوره فوق بر اساس درخواست های سازمان تعداد 12 دوره برگزار و طی آن  305  نفر به میزان  21350  نفر ساعت آموزش های لازم را طی کرده اند، در پاسخ به اینکه کمیت و کیفیت این دوره ها نسبت به دوره مشابه در سال پیش چطور بوده است، گفت: در مقایسه عملکرد مرداد سال  1400لغایت مرداد سال 1401 نسبت به سال 1399

نشان می دهد که در دوره مرداد 1400 تا مرداد 1401 نسبت به سال 1399 در همه عناوین یعنی تعداد دوره، تعداد نفرات و نفرساعت آموزش شاهد افزایش و رشد آموزش ها بوده ایم.

 

  • مقایسه عملکرد مرداد سال 1400لغایت مرداد سال 1401 نسبت به سال 1399

 

رییس گروه آموزش و توانمند سازی مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برنامه ریزی، تلاش و تشریک مساعی با دستگاه های استانی به منظور بسترسازی و تسهیل شرایط برای اجرای سند تحول، از طریق اجرای دوره های آموزشی مورد نیاز ، مشارکت و همکاری در طراحی و اجرای دوره های آموزشی به منظور رشد و توانمندسازی نخبگان و استعدادهای برتر، موضوع تصویب نامه شماره 154449 /ت 59506 ه  مورخ 02 / 12 / 1400 هیأت وزیران؛ بسترسازی و تأمین زیرساخت های موردنیاز برای توسعه کاربست فناوری های نوین ارتباطی و استفاده از سامانه ها و روش های جدید مبتنی بر فناوری در برگزاری برنامه های آموزشی و پژوهشی به شیوه غیرحضوری؛ ارایه پیشنهادات لازم به مرکز آموزش مدیریت دولتی در خصوص طراحی و بازنگری دوره های آموزشی مدیران متناسب با جهت گیری ها و برنامه های دولت بعد از تشکیل شورای آموزش و پژوهش در مرکز  و استفاده از اساتید مجرب و صاحب نظر و ظرفیت های علمی و اجرایی موجود در سطح استان برای همکاری و بهره برداری در فرایند تولید و تأمین مواد، محتوا و بسته های آموزشی )چاپ الکترونیکی( را از جمله برنامه های آتی این مرکز اعلام کرد و گفت: افزایش ضریب نفوذ برنامه های آموزشی و توسعه سطح پوشش نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی، احصاء نیازهای دستگاه های اجرایی سطح استان در حوزه برگزاری کانون های ارزیابی شایستگی های مدیران حرفه ای و اجرای دوره های آموزشی توسعه شایستگی و تربیت ارزیابان حرفه ای برای فعالیت در کانون ها، و همکاری با مرکز در ارایه خدمات مبتنی بر نیازهای احصاء شده، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی مدیران جوان و زن، به منظور بهبود و ارتقای سطح دانش و مهارت های مدیریتی ایشان، ایجاد بسترهای لازم برای بهره مندی از مدرسان توانمند بومی و غیربومی واجد صلاحیت تدریس در دوره های آموزشی و مشارکت در « دستورالعمل نحوه احراز صلاحیت تدریس و اجرای برنامه تربیت مدرسان « کارکنان دولت از دیگر برنامه های این مرکز است.

وی با اعلام اینکه نیازسنجی و برنامه ریزی برای اجرای کلیه دوره های آموزشی مصوب نظام آموزش کارکنان دولت حین انتصاب مدیران، مشاغل عمومی، توجیهی بدوخدمت، فرهنگی و عمومی و همچنین شناسایی اولویت های خاص استان و طراحی و پیشنهاد دوره های مورد نیاز به شورا یا کارگروه مربوط در استان از جمله فعالیت های مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان است، تصریح کرد:  نظارت در خصوص برگزاری دوره های آموزشی دستگاه های اجرایی استان، براساس برنامه های آموزشی مصوب سالانه، ابلاغی از سوی ستاد دستگاه، تأیید صلاحیت مؤسسات آموزشی و نظارت بر عملکرد آن ها بر اساس دستورالعمل های ابلاغی، گسترش شبکه رابطین آموزشی و برقراری ارتباط مستمر با متولیان حوزه آموزش دستگاه های اجرایی از طریق برگزاری جلسات و نشست های هم اندیشی و نیز  ارایه خدمات مشاوره ای به دستگاه های اجرایی استان در خصوص مسائل آموزشی در دستور کار این مرکز است.  

عسکری تایید صلاحیت تدریس ارزیابی مدیران و گواهینامه شایستگی مدیران را از اصلی ترین فعالیت های این بخش برشمرد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code