براساس قانون همه دستگاه ها در مبارزه با مواد مخدر مسئولیت دارند چاپ
کمک به بیمار بزهکار، سخت تر است
29 خرداد 02 - 00:03  | 161 بازدید

 براساس قانون همه دستگاه ها در مبارزه با مواد مخدر مسئولیت دارند 

کمک به بیمار بزهکار، سخت تر است

 

شهلا ابراهیم زاده اصلی-معاون دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان با تاکید ویژه مبنی بر اینکه اگر می خواهیم آمار پیامدهای اجتماعی،جرم، سرقت و... در جامعه کم شود همه باید دست به دست هم بدهیم چون اگر این کار را نکنیم عنقریب آسیب های اجتماعی گریبان خودمان را خواهد گرفت، می گوید: «اعداد و آمار نشان می دهد که این معضل اجتماعی در همه حوزه ها و سطوح رخنه کرده است...»

با توجه به در پیش بودن سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر (۵ تیر ماه) وابلاغ برنامه های ویژه بزرگداشت هفته مبارزه با موادمخدر از سوی ستاد مربوطه مراسم بزرگداشت هفته مبارزه با مواد مخدر  عصر روز دوشنبه ۲۹ خرداد در رشت برگزار شد.

***

محمد جلائی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با اعتقاد به اینکه مبارزه با مواد مخدر یک وحدت رویه می خواهد، می گوید:براساس آموزه های دینی کسانی که با مواد مخدر مبارزه می کنند پاسداران عقل هستند و عقل گوهر اصلی انسانیت است ومواد مخدر تقطیر کننده عقل است.

وی مواد مخدر را درد مشترک جوامع و بزرگترین آسیبی که بشریت را تهدید می کند برمی شمرد و اضافه می کند: البته درجمهوری اسلامی مباحث مرتبط یک حرمت شرعی هم دارد، چون انسان هایی که در این مسیر هستند فقط به خود آسیب نمی زنند، بلکه خانواده و جامعه را درگیر می کنند.

وی با گرامیداشت یاد شهدای بزرگ نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و مرزبانی که در راه مبارزه با مواد مخدر از دست داده ایم، خاطر نشان می کند: متاسفانه هنوز جامعه به این درک نرسیده که این افراد هم بزهکار هستند و هم بیمار و این کمک رسانی را سخت تر می کند.

وی با بیان اینکه امروزه با تولید انواع و اقسام مواد مخدر صنعتی، ترکیبی و جدید روبرو هستیم که سلامتی جوانان مارا هدف قرار داده اند، می افزاید: متاسفانه این مواد با نازلترین قیمت در دسترس نسل جوان قرار می گیرد و لازم است.

خانواده ها، صدا و سیما، رسانه ها، مدیران و همه مردم در این زمینه هوشیار باشند تا آسیب های ناشی از این موادخانمانسوز به حداقل برسد.

وی می گوید: ما برای ازدواج جوانان و فرزندآوری تبلیغ می کنیم و برنامه ارایه می دهیم ولی مواد مخدر تهدیدی است که ممکن است جوانان و حتی دانشحویان به بهانه های مختلف به دام آن گرفتار شوند. بنابراین در حوزه مبارزه بامواد مخدر نباید خسته شد و لازم است از تمام ظرفیت ها برای آگاه سازی و اطلاع رسانی استفاده شود.

وی با ذکر این نکته که کمک به بیمار و نیازمند راحت، ولی کمک به بیمار بزهکار سخت تر است، ضمن قدردانی از فعالین حوزه مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با سوداگران عقل و کسانی که نابودی ثروت های انسانی، معنوی و مالی را نشانه رفته اند را بسیار با اهمیت و ارزشمند خواند.

****

کریم تقی زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان نیز با بیان اینکه آثار و تبعات مواد مخدر جامعه را می بلعد، ریشه بسیاری از بزهکاری ها،اختلافات خانوادگی، کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست و....را ناشی از مصرف مواد مخدر برشمرد و گفت: نیروهای انتظامی و امنیتی در بحث مبارزه و نسبت به حاملین مواد مخدر و توزیع کنندگان بسیار هوشمند هستند اما در بخش ساماندهی آسیب های اجتماعی دچار مشکل هستیم.

وی ادامه می دهد: هیج دستگاهی نمی تواند بگوید که در این مباحث فارغ از مسئولیت است. چون در قوانینی که به بهزیستی ابلاغ شده آمده که برای صیانت و ساماندهی معتادان جاعل همه دستگاه ها باید نقش داشته باشند.

وی با اشاره به نتایج بررسی های میدانی، مبارزه با این معضل و ساماندهی افراد درگیر را از ضروریات خواند و با قدردانی از راه اندازی مرکز ترک اعتیاد با گنجایش ۲۵۰ نفر با همراهی شهرداری و اختصاص مبلغ دو میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان انجام شد، می گوید: ساختمانی در بهزیستی بلااستفاده مانده و مخروبه شده بود که پس از بازسازی به این کار اختصاص یافت. اما اگر قرار باشد فقط بهزیستی در این حوزه مهم به عنوان ناظر و تعیین کننده باشد کار پیشنمی رود، چون براساس قانون همه در این مورد مسئولیت دارند و نباید حتما منتظر مکاتبات اداری باشند.استانداری،شهرداری و تمام دستگاه ها و ارگان ها باید در کنار بهزیستی پای کار باشند تا بتوان برای کاهش مصرف مواد وهمچنین کاهش پیامدها و آسیب های اجتماعی و ترک دادن جوانان عزیزی که گرفتار مواد شده اند به نتیجه رسید.

وی با تاکید ویژه مبنی بر اینکه اگر می خواهیم آمار پیامدهای اجتماعی،جرم، سرقت و... در جامعه کم شود همه باید دست به دست هم بدهیم، اگر این کار را نکنیم عنقریب آسیب های اجتماعی گریبان خودمان را خواهد گرفت، چون اعداد و آمار نشان می دهد که این معضل اجتماعی در همه حوزه ها و سطوح رخنه کرده است.

وی هدف از راه اندازی این مرکز ۲۵۰ نفره را ترک دادن افراد درگیر با مواد طی سه ماه و به جامعه بازگردان آن ها اعلام کرد.

وی پیشنهاد می کند خیلی از مراکز، مدارس و ساختمان هایی که در شهرستان ها بلااستفاده مانده اند برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار گیرند، اما نباید با موسسه ای که در درمان نقشی ندارد قرار داد بست.

***

در این نشست محمدعلی اباذری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با تأکید بر اهمیت اقدامات فرهنگی و ایجاد جریان رسانه ای می گوید: نقش و تأثیر کنش های فرهنگی و انتشار پیام های پیشگیرانه در ارتقاء آگاهی اجتماعی و کاهش گرایش به اعتیاد و مصرف موادمخدر در میان جوانان و نوجوانان بر هیچکس پوشیده نیست؛ از این رو ستاد مبارزه با موادمخدر همواره بر این حوزه تأکید ویژه ای داشته و بخش مهمی

از برنامه های بزرگداشت هفته مبارزه با موادمخدر را به این امر اختصاص داده است.

وی گفت: آگاهسازی و آموزش والدین نیز در اولویت برنامه های پیشگیرانه قراردارد و موضوعاتی همچون فرزندپروری، آموزش مهارت های زندگی و… در حوزه کاهش تقاضا مد نظر ستاد بوده و در برنامه های هفته مبارزه با موادمخدر نیز به آن تأکید شده است.

دبیر شورا همچنین به آغاز اجرای طرح یاریگران روستا در استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: طرح یاریگران زندگی روستا با هدف توسعه برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی در سطح جامعه خصوصاً مناطق روستایی اجرایی می شود.

وی گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا با اولویت برنامه های پیشگیری و آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت اجتماعی در جوامع روستایی، ترویج سبک زندگی سالم و بانشاط در سطح کشور از جمله استان گیلان اجرایی می گردد.

***

برنامه هایی از جمله غبارروبی مزار شهدا، تقابل با تبلیغات سوئ در فضای مجازی در زمینه تبلیغ مصرف برای داروها و مواد صنعتی و روان درمان و راه اندازی کمیته مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی به دستور استاندار در  گیلان، فعالیت بیشتر و پذیرش مراکز درمان اعتیاد با تخفیف، جریان سازی رسانه ای به منظور ارتقای سطح آگاهی جامعه از آسیب های اجتماعی و آموزش،مهارت های فرزند پروری از دیگر اقدامات ضروری است که در طول سال تداوم خواهد داشت و در طول این هفته به طور ویژه به آن پرداخته می شود. 

ایجاد کانون یاریگران زندگی از دیگر اقدامات موثر در عرصه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد است که با پیگیری شورای هماهنگی در استان انجام گرفته و طرح یاریگران روستا نیز در حال آغاز است که هم اکنون در روستاهای شهرستان از توابع بخش خشکبیجار شهرستان رشت به عنوان پایلوت فعالیت خود را شروع کرده و قرار است تا پایان سال در سطح روستاهای بیشتری از استان اجرایی شود. حمایت از خیرین نیز در دستور کار ستاد بوده و شورای هماهنگی نیز در استان از مجمع خیرین یاریگران زندگی حمایت خواهد کرد تا از ظرفیت خیرین در صیانت از آسیب دیدگان اعتیاد در استان گیلان نیز بهره کافی برده شود.

***

گفتنی است در بخشی دیگر از این برنامه سرهنگ گلزار، جانشین رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان در خصوص فعالیت ها و عملیات های مرتبط، کشف و ضبط مواد مخدر، اقدامات مقابله ای در راستای پاکسازی مناطق آلوده واقدامات در راستای مقابله با کشت گیاهان مخدر گزارشاتی ارایه داد.

***

این برنامه با تشریح عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان و با حضور مسئولان مرتبط، اعضای شورای هماهنگی، خیرین یاریگران زندگی، سازمان های مردم نهاد مرتبط و فعال، خانواده شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر و همچنین اعضای کمیته راهبری استانی یاریگران روستا در سالن غدیر استانداری برگزار شد.

لازم به یادآوری است که در این نشست از چهار سازمان مردم نهاد فعال استان که همواره در راستای ارتقای دانش و اطلاعات اقشاراقشار مختلف جامعه در خصوص اعتیاد و مواد مخدر فعال بوده اند تقدیر شد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code