هایپر مارکت دیلمان
18 فروردین 95 - 15:01  | 3849 بازدید

 

  • دکتر حسین علی عاطفی

بازارها و فضای تجاری در شهرها قلب تپنده و فعال شهر محسوب می شوند.بیشترین فعالیت های اقتصادی، کسب درآمد، اشتغال و... در این فضاها صورت می گیرد. محیطی پر جنب و جوش و پویا که همگان را به خود جلب می کند. در گذشته بازارهای شهرهای بزرگ بیشتر در قالب راسته بازار که صنوف مختلفی را در خود جای داده بودند، نمود داشتند؛این فضاها بعدها در جوار خیابان ها و معابر به صورت مغازه های مستقل شکل گرفتند.اما با رشد و توسعه روزافزون مراکز جدید شهری، فضاهای تجاری جدید به صورت مجتمع و متمرکز پدید آمدند، که به نام های مختلف سیتی سنتر، مال، پاساژ،هایپر و...نامیده شدند. در ایران نیز پدیده مجتمع ها و پاساژها از اواخر دهه چهل و اوایل دهه 50 در تهران و به تدریج در برخی از شهرهای بزرگ شکل گرفت که بعدا" دیگر شهرهای متوسط و حتی کوچک نیز بدان روی آوردند. و امروزه نیز این فضاها، با پذیرفتن صنوف مختلف در خود، کارکردها و عملکردی فراگیرتر یافته و به صورت چند منظوره، خدمات متنوعی را ارائه می دهند. شکل گیری هایپرمارکت ها و مراکز خرید که بیشتر در قالب غرفه های پوشاک، لوازم تزئینی و خانگی، لوکس فروشی و زنجیره ای از فست فودها، کافی شاپ ها و...و بخصوص محل بزرگی برای عرضه مواد غذایی و بهداشتی در قالب سوپرمارکت های بزرگ، بیشترین استقبال عموم را به خود اختصاص داده است. به طوری که ساخت چنین مجموعه های یک پارچه ای روز به روز در شهرهای کلان رو به افزایش است.

اینک در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور نظیر اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و... چنین فضاهایی که بیشتر در خارج از شهر اسقرار دارند پا گرفته اند. شهر رشت به عنوان کلان شهر منطقه شمال کشور فاقد چنین مرکز تجاری بزرگی بوده است. مرکز خریدی که قابل مقایسه با مراکز خرید در دیگر شهرهای بزرگ کشور و حتی خارج از کشور باشد.

هایپر مارکت و مرکز خرید بزرگ دیلمان با نگاه به اهداف کلان، با هدف تامین نیازهای همشهریان و جلب خریداران فراتر از منطقه خود با امکانات شاخصی همچون هایپر مارکت،غرفه های فروش، فودکورت(مجموعه فست فود)، کافی شاپ، سالن بازی کامپیوتری و دستگاهی، دفاتر اداری، بانک و نیز سهولت در رفت و آمد و تردد در درون محوطه با چند دستگاه آسانسور، پله برقی، پارکینگ طبقاتی(در زیر زمین و طبقات) با گنجایش بیش از 240 وسیله نقلیه انبار و...طراحی و هم اکنون در دست اجراء است. و انشاالله در اردیبهشت 95 به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است علاوه بر فضاهای بزرگ و متنوع در طبقات، 40 واحد تجاری با متراژهای حداقل 17 مترمربع و حداکثر 45 متر مربع با امکان تجمیع دو یا چند واحد برای برند خاص در طبقه هم کف و همچنین 41 واحد تجاری با متراژهای حداقل 17 متر مربع و حداکثر 46 متر مربع با امکان تجمیع دو یا چند واحد برای برندهای خاص در طبقه اول و واحدهای تجاری به تعداد 18 واحد با متراژهای حداقل 17 متر مربع و حداکثر 45 متر مربع با امکان تجمیع دو یا چند واحد برای برندهای خاص در طبقه دوم نیز آماده عرضه به علاقمندان است.

لازم به ذکر است در پارکینگ طبقاتی این هایپر مارکت برای اولین بار برای استحکام و دوام بیشتر از الیاف کربن استفاده شده است.

  • رییس هیات مدیره شرکت بهشت سبز سراوان

 

سرمایه گذار: شرکت پارس مسکن خزر و شرکت بهشت سبز سراوان

مشاور طراح: دکتر امانی مهر

مشاور طراحی نما و معماری داخلی: مهندسان مشاور راد پرشیان

مشاور نظارت: مهندسان مشاورآباد

مجری پروژه: شرکت بهشت سبز سراوان

مکان پروژه:رشت بلوار دیلمان

متراژ کل محوطه:4966 متر مربع

متراژ کل زیر بنا:20000 متر مربع

شروع عملیات: مهرماه 1391

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code