دکتر مقیمی عضو هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جلسه سرمایه گذاری رشت: چاپ
گیلان منطقه‌ای پر از فرصت است
20 مهر 94 - 00:07  | 1687 بازدید

 

ماهنامه گیلان فردا- قبل از اینکه صحبت های اصلی اش را شروع کند با خرسندی از اینکه در رشت است می گوید «من یک گیلانی هستم»...

خانم دکتر سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در جلسه سرمایه گذاری رشت و در مورد فرصتهای سرمایه‌گذاری در دوره‌ی پسا تحریم با تاکید بر اقتصاد گیلان سخنرانی می کرد با اعتقاد براینکه اقتصاد مقاومتی به معنی زجر کشیدن نیست بلکه افزایش گرایش به تولیدات داخلی و کاهش واردات محصولات خارجی است گفت: گیلان منطقه‌ای پر از فرصت است و بایستی برای این فرصتها برنامه‌ریزی و از آنها به نحو درست استفاده کرد.

امنیت سرمایه

مقیمی گفت: اگر قرار است سرمایه‌ در منطقه‌ای انباشته شده و ایجاد  کسب و کار کند باید امنیت وجود داشته باشد و طرحهای اجرایی هم توجیه اقتصادی داشته باشند، چون سرمایه‌ جایی نمی‌رود که امنیت نباشد و ریسک‌ و خطرآفرینی بالایی هم وجود داشته باشد.

سرمایه های انسانی

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخصه‌های مهم سرمایه‌گذاری، سرمایه‌های انسانی هستند افزود: بایستی برنامه‌ریزی کرد و از سرمایه‌های انسانی برای پیشرفت و بهبود کارها بهره‌گیری نمود.

تمام امکانات و ابزار

عضو هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در تجارت جهانی از تمام امکانات و ابزار موجود برای توسعه‌ی تجارتشان استفاده کرده و تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای خود را با حساسیت ویژه دنبال می‌کنند، گفت: با رشد فعالیت کشورها و شفافیت های بین المللی، مرزهای زمینی و هوایی کم رنگ تر شده و کشورهایی که بتوانند در تعاملات منطقه ای و بین المللی نقش موثری داشته و اعتبار خود را افزایش دهند بهتر می توانند اعتماد سرمایه گذاران و سایر کشورها را جلب کنند.

 منابع سرمایه‌گذاران

مقیمی حمایت از سرمایه‌گذاران را برای کشورها پرمنفعت دانست و گفت: امروزه کشورها سعی دارند با استانداردسازی و بهبود شرایط و ایجاد مشوق های لازم از منابع سرمایه‌گذاران به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

قوانین سرمایه‌گذاری

 وی با تاکید بر اینکه در کشور ما قوانین خوبی برای شروع سرمایه‌گذاری در طی سالهای اخیر به تصویب رسیده گفت: اما قوانین مزاحم و بازدارنده هم داریم که باید اصلاح شوند.از طرف دیگر قانون بهبود فضای کسب و کار دو سال است که تصویب شده ولی هنوز آئین نامه اش ابلاغ نشده است، در حالی که با اجرای درست قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی، رفع موانع تولید و قانون بهبود محیط  کسب و کار شرایط بهتری برای سرمایه گذاران فراهم می شود.

مثبت‌اندیشی سرمایه‌گذاران

سخنران مرکز خدمات سرمایه‌‌گذاری خارجی استان گیلان خاطر نشان کرد: امروزه بخش مهمی از شرایط حاکم بر فضای کسب و کار به نگرش و مثبت‌اندیشی سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی و در حقیقت نگرش مثبت و خوشبینی  به آینده‌ی اقتصادی کشور برمی‌گردد. این شرایط در کوتاه مدت می‌تواند بر روند شاخصهای اقتصادی و تحولات تجاری اثر گذاشته و زمینه‌ی مذاکرات تجاری را برای سالهای آینده فراهم سازد.

سرمایه‌گذاری پسا تحریم

وی ادامه داد: پس از توافق وین شاهد حضور هیات های عالی رتبه در کشور هستیم که اتفاق خوبی در دوره پسا تحریم است.اما در بلند مدت، دو طرف خواستار تجارت و سرمایه گذاری های مشترک در زمینه هایی که مزیت نسبی دارند هستند.

مزیت های اقتصادی گیلان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مزیت های اقتصادی استان گیلان از جمله همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر،گمرک و بندر،منطقه آزاد،محصولات کشاورزی استراتژیک و... گفت: رشد اقتصادی کشور و استان با سرمایه گذاری شکل می گیرد، اما سرمایه گذاری زمانی اتفاق می افتد که اهتمام وجود داشته و بستر کار آماده باشد.

لازم به ذکر است وی طی سخنان خود سوالاتی با مضمون زیر را نیز طرح کرد:

-آیا بانک مرکزی ایران امنیت سرمایه گذاری طرف خارجی را تامین می کند؟

-اهداف و برنامه های بلند مدت کشور در خصوص صنایع و خدمات مختلف چیست؟

-میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران چقدر است؟

-روش های نقل و انتقال پول و سرمایه چگونه است؟

-آیا بانک های خارجی امکان حضور در ایران را دارند؟

-زنجیره ارزش و صنایع پشتیبان برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف وجود دارد؟

-آیا امکان برقراری ارتباط بین صنایع کوچک و متوسط با شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است؟

 

بیوگرافی

سیده فاطمه مقیمی که به گفته خودش در رشت به دنیا آمده است بزرگ شده تهران و اکنون 56 ساله است.وی یک کارآفرین ایرانی و دارای مدرک مهندسی راه و ساختمان و مدرک مدیریت حمل و نقل است. او درسال ۱۳۵۸ در یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی ابتدا در بخش ترجمه و بعد در بخش کامیون داری شروع به کار کرد و مدت سه سال در آن شرکت بود. در سال ۱۳۶۱ تصمیم به کار مستقل گرفت که این تصمیم تا مرحله اجرایی شدن دو سال طول کشید و در سال ۱۳۶۳ شرکت خود سدیدبار را به ثبت رساند.

چندی پیش در سایت‌های خبری فهرستی از میلیاردرهای ایرانی منتشر شد که فاطمه مقیمی هم در این فهرست قرار داشت . او در گفتگویی، با اعتراض به این عنوان گفت پولدارترین زن ایران نیست و یک زندگی کاملاً معمولی دارد.او در مصاحبه ای دیگر اعلام کرد «سرمایه مالی ندارم اما مولتی میلیاردرم».

گفتنی است رضا یادگاری و مهشید سنایی فرد بنیانگذاران مجموعه کتاب‌های کارآفرینان بزرگ ایرانی، زندگینامه سید فاطمه مقیمی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان کتاب درسی تحت عنوان کارآفرینی به شیوه سیده فاطمه مقیمی، اولین بانوی کارآفرین در صنعت حمل و نقل و کشتیرانی خصوصی در ایران نوشته و منتشر کرده اند. مقیمی هم‌اکنون عضو شورای دبیران و مشاوران مجله پنجره خلاقیت نیز هست و مقالاتی از او در زمینه کارآفرینی بانوان در این مجله منتشر می‌شود.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code