بازدید مدیران استان از کانون ملخ مراکشی در رودبار چاپ
مبارزه با آفت ملخ مراکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شهرستان رودبار
6 اردیبهشت 01 - 00:02  | 590 بازدید

گیلان فردا، شهلا ابراهیم زاده اصلی- ملخ مراکشی با نام علمی Dociostarus maroccanus، از راسته Orthoptera و متعلق به خانواده Acrididae است. در حال حاضر جنس Dociostarus دارای ۲۰ گونه و ۱۹ زیرگونه بوده و گونه D. maroccanus که بومی ایران است مهمترین آنها به شمار می رود و بیشتر در نواحی کوهستانی یا تپه های خشک یافت می شود.

از آنجایی که این حشره برای اولین بار در سال ۱۸۱۵ میلادی در کشور مراکش شناسایی شد، به ملخ مراکشی معروف است. این ملخ در مناطق بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر (عمدتاً زیر ۸۰۰ متر) از سطح دریا زیست کرده و در زمین های بایر و کشت نشده یا کشت شده و کوبیده شده تخم ریزی می کند. کاهش بارندگی زیر ۱۰۰ میلیمتر در فصل بهار باعث طغیان این آفت خطرناک می شود.

به طور کلی ملخ مراکشی گونه ای «چند نوع خوار» بوده و رژیم غذایی آن شامل ۴۶ تا ۵۹ گونه گیاهی متعلق به ۱۷ خانواده است. حشرات کامل و پوره ها به خصوص از برگ و ساقه های جوان گیاهان تغذیه می کنند. ترجیحات غذایی این ملخ با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است. در ایران میزبان های گیاهی ملخ مراکشی بسیار متنوع بوده و شامل گندم، جو، ارزن، ذرت، لوبیا، پنبه، توتون، کرچک، یونجه، شبدر، خربزه، هندوانه، خیار، زیتون، مو و درختان میوه می شود.

 

اخیرا کشاورزان رودبار با مشکل ملخ مراکشی دست و پنجه نرم می کنند. به همین جهت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به همراه فرماندار شهرستان رودبار، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان و تعدادی از مدیران شهرستان رودبار ضمن بازدید میدانی از کانون آفت ملخ مراکشی در شهرستان رودبار، در جلسه مشترکی که به منظور هماهنگی برای کنترل این آفت برگزار شد، شرکت کرد.

سروش ابراهیمی، مدیر جهاد کشاورزی رودبار در جریان این بازدید با بیان اینکه کانون‌های آفت ملخ مراکشی به صورت لکه‌ای و پراکنده در مراتع، باغ‌ها و مزارع مشاهده شده است، گفت: سال گذشته پایش و مبارزه با این آفت در سطح 20 هزار هکتار از راضی شهرستان رودبار انجام شد و پیش بینی می شود با توجه به شرایط جوی اخیر، این میزان به 30 هزار هکتار افزایش پیدا کند.

وی کاهش جمعیت ملخ مراکشی به وسیله مبارزه شیمایی را بهترین راه برای کنترل این آفت عنوان و خاطرنشان کرد: برای سمپاشی مراتع و باغات شهرستان می توان از تراکتورها و خودروهای آفرود استفاده کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در این بازدید با تاکید بر حمایت سازمان از امنیت غذایی و اقتصاد کشاورزی استان، خواستار اقدام سریع دستگاه های ذیربط برای اجاره ماشن آلات و تجهیزات جهت کنترل و ریشه کنی این آفت شد.

کاوسی بر لزوم هماهنگی برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و نهاد ها تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه استان هرساله درگیر این چالش است، نیاز به تهیه برنامه مدون برای پایش و کنترل این آفت احساس می شود.

طهمورث عموپور سرپرست فرمانداری رودبار نیز در این بازدید بر بسیج امکانات و هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرستان برای مبارزه با کانون های ملخ مراکشی در شهرستان تاکید کرد.

***

عکس ها: الیاس بشری

1115

9

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code