رکود در ساخت و ساز و کسادی بازار مسکن در رشت چاپ
در شهر نباید با دیوارهای عمودی برخورد کنیم
27 آذر 94 - 00:09  | 1724 بازدید

 

وحیده اسماعیلی

اجرایی شدن طرح تفصیلی شهر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای برخی از مناطق رشت

سبب شده تا کاهش محسوسی را در ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه در سطح شهر شاهد باشیم و این امر به خودی خود کاهش قیمت ملک، زمین و ساخت و ساز را در برخی از مناطق رشت در پی داشته است.

بیش از یک سال از دستورالعمل سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر تعیین مهندس ناظر ساختمان از سوی این مجموعه در ساخت و سازهای شهری می گذرد. دستورالعملی که تا حدود زیادی اعتراضات دفاتر فنی و مهندسی ساختمانی را در پی داشت و اینکه افراد زیادی از سوی این دفاتر به دلیل کاهش ساخت وساز، تعدیل نیرو شدند. به گفته برخی از مهندسین حاضر در این دفاتر سختگیری سازمان از یک طرف موجب کاهش ساخت و ساز و کم رونقی در امر مسکن شهری و از سوی دیگر باعث نارضایتی کارفرمایان و بساز و بفروش ها شده است.  

بازار کار و سهمیه به طور یکسان در نظام مهندسی توزیع نشده

مهندس نعیمی مدیر یکی از دفاتر فنی مهندسی رشت در این باره می گوید: همه کارفرمایان و دفاتر فنی، مهندسین ناظر مخصوص به خودشان داشتند. و در واقع با کار او به خوبی آشنا بودند اما بعد از جلوگیری نظام مهندسی ساختمان از انتخاب ناظر توسط دفاتر، عملا کارفرمایانی که کار آماده ساخت در اختیار داشتند برای مدتی از ساخت و ساز دست کشیدند و یا کار خود را به تعویق انداختند. این مساله در نهایت کاهش تقاضای ساخت و ساز و هزینه های دفاتر فنی را در پی داشت تا جایی که حدود 200 دفتر فنی به این دلیل تعطیل شدند.

نعیمی افزایش تعرفه های نظام مهندسی و شهرداری، مالیات و کاهش صدور پروانه های ساختمانی را از دیگر علل کاهش ساخت و ساز در رشت عنوان کرد و افزود: انتخاب مهندس ناظر از سوی نظام مهندسی موجب شده تا به برخی از این افراد که دارای سهمیه بیشتر و پایه بالاتری هستند، کار بیشتری اختصاص داده شود و برخی دیگر عملا بیکار بمانند. در حالی که باید بسترهایی فراهم شود تا نقش جوانان در نظام مهندسی پر رنگ تر و با شفاف سازی اداری و اسنادی بحث عدم اعتماد رفع شود.

وی تاکید کرد: باید بازار کار و سهمیه به طور یکسان توزیع شود تا مهندسین برای اجرای بخش ارجاع و تعرفه ی خود به مشکل برخورد نکنند.

بیشتر زمین های مسکن و شهرسازی در طرح تفصیلی، تجاری معرفی شدند

مهندس عابدی مسوول دفتر فنی ساختمان در رشت نیز گفت: در انتخاب مهندسین ناظر ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان سلیقه ای عمل می شود. مشکل اصلی دفاتر فنی سیستم اجرای نظارت است واین مساله باعث کاهش کار شده و کارفرمایان هم راغب نیستند با هر مهندسی کار کنند.البته این یک مشکل کشوری است و فقط مربوط به شهر رشت نیست.

وی همچنین با اشاره به طرح تفصیلی شهر رشت گفت: طرح تفصیلی طرح خوبی است به شرطی که فقط منافع برخی ها در آن لحاظ نشده و زمین ها و ملک آنها در طرح نباشد. هم اکنون بیشتر زمین ها ی مسکن و شهرسازی در طرح تفصیلی، تجاری و زمین های دیگر معمولی تعیین شده اند. از سوی دیگر برای بعضی محلات تراکم کمتر و پارکینگ های اختصاصی برای همه واحدها در زمین های با متراژ کوچک در نظر گرفته شده که خود این مساله نیز در کاهش ساخت و ساز تاثیر زیادی داشته است.

نداشتن توجیه اقتصادی موجب کاهش در ساخت و ساز رشت شده

مهندس رجبی، عضو شورای اسلامی شهر رشت و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه نهایی شدن طرح تفصیلی با مشخصات موجود، تشکیل کمیته تفاهم و توافق در شهرداری و اختصاص مکانی مناسب برای سرمایه گذاران از جمله پیشنهادات برای بهبود وضعیت ساخت و ساز در شهر رشت است افزود: به نظر من از سوی شهرداری باید طرح های تشویقی برای کارفرمایان ارایه شود. چون اگر توجیه اقتصادی برای سازندگان وجود نداشته باشد و از سرمایه خود آن بازخورد مورد نظر را کسب نکنند یا دست از ساخت و ساز برمی‌دارند یا با ساخت و ساز غیر اصولی در شهر آشفتگی به وجود می‌آورند.

کاهش ساخت و ساز به 50 درصد دوران رونق رسیده است

مهندس صابر عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت و هیات مدیره سازمان نظان مهندسی ساختمان، نیز عمده دلیل کاهش ساخت و ساز ساختمان در رشت را چرخه اقتصادی نامناسب در کشور عنوان کرد و گفت: کاهش ساخت و ساز هیچ ربطی به نظام مهندسی و طرح تفصیلی ندارد. برخی در این خصوص تحلیل های نامناسب دارند. ما استان های دیگر را رصد کردیم، کاهش ساخت و ساز ساختمانی در آن مناطق نیز رخ داده و بحث ارجاع نظارت هیچ ربطی به ساخت وساز نداشته بلکه ناشی از مسئله اقتصادی است.

وی گفت: در حال حاضر از سوی شهرداری هم صدور پروانه ساختمانی کم شده و این نشان می دهد تقاضای صدور پروانه از طرف کارفرما و بساز بفروش ها کاهش داشته است.

وی در خصوص اجرای طرح تفصیلی اظهار داشت: تلاش می کنیم اجرای این طرح برای کل رشت اتفاق بیفتد. فعلا برای منطقه چهار رشت اجرای طرح ابلاغ شده و برای مناطق یک و دو و سه هم به دنبال ابلاغ آن هستیم.

وی افزود: سیاستگذاری دولت و حاکمیت در اجرای طرح تفصیلی کاهش تراکم در محلات و مناطق مختلف رشت است. توسعه شهری برای عموم مردم بهتر است که همراه با توسعه خدمات رسانی به کل شهروندان همراه باشد. به نظر ما در شهر نباید با دیوارهای عمودی برخورد کنیم بلکه شهری با مبلمانی زیبا و ساخت وسازهای اصولی می خواهیم. مشاورینی که مطالعه طرح تفصیلی را انجام داده اند جمعیت در حال حاضر شهر و امکانات زیر ساختی و رفاهی و فضای سبز را در نظر گرفتند. اگرچه به عنوان یک متخصص معتقدم طرح تقصیلی نواقصی دارد اما نسبت به قبل، اصلاحات زیادی در آن صورت گرفته و آن چیزی که الان از طرح، درحال اجرایی شدن در برخی نقاط است خیلی خوب و بهتر از گذشته است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش ساخت و ساز در رشت نسبت به سال های گذشته گفت: بحث ارجاع نظارت و طرح تفصیلی در این خصوص تاثیرات خیلی کمی داشته و با قاطعیت معتقدم چرخه اقتصادی نامناسب در کشور دلیل این رکود است. در سال جاری نسبت به سالهای گذشته و دوران رونق ساخت و ساز، با کاهش مواجه بودیم و ساخت و ساز الان به 50 درصد دوران رونق گذشته رسیده است .

لازم به ذکر است طرح تفصیلی بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها تعیین می‌کند.

تراکم در واحدهای شهری، اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت، توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری از دیگر اهداف طرح‌های تفصیلی عنوان شده است.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code